پرش به محتوا

م‍ی‍ه‍ن‍ی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍ب‍دال‍خ‍ال‍ق‌: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۲: خط ۴۲:
| کد مؤلف = AUTHORCODE75229AUTHORCODE
| کد مؤلف = AUTHORCODE75229AUTHORCODE
}}
}}
'''محمد بن عبدالخالق میهنی''' (متوفی بین سال‌های 576 و 585ق)، ادیب و نویسنده فارسی زبان قرن ششم هجری، صاحب کتابی موسوم به «دستور دبیری».
'''محمد بن عبدالخالق میهنی''' (متوفی بین سال‌های 576 و 585ق)، ادیب و نویسنده فارسی زبان قرن ششم هجری، صاحب کتابی موسوم به «[[دستور دبیری]]».


==نام==
==نام==
در کتب رجال و تذکره‌ها، نامی و اثری از او نیامده است. مؤیدی ثابتی در کتاب «اسناد و نامه‌های تاریخی»، ضمن معرفی نسخه‌ای از «عرایس الخواطر»، محمد بن عبدالخالق را مسود و محرر آن نسخه معرفی کرده است. نسخه مورد استفاده ایشان، بنابه گفته خودشان، عکس نسخه خطی محفوظ در کتابخانه ملی پاریس است. تنها دو نسخه از «عرایس الخواطر» موجود است که یکی در قرن ششم نوشته شده و دیگر، نسخه‌ای که در قرن نهم کتاب شده و چند نامه از آخر آن افتاده است و نسخه‌ای که محمد بن عبدالخالق در انشاء و ترسل نوشته، در دنباله نسخه قدیمی «عرایس الخواطر» است<ref>میهنی، محمد بن عبدالخالق، صفحه یازده</ref>.
در کتب رجال و تذکره‌ها، نامی و اثری از او نیامده است. مؤیدی ثابتی در کتاب «اسناد و نامه‌های تاریخی»، ضمن معرفی نسخه‌ای از «[[عرایس الخواطر]]»، محمد بن عبدالخالق را مسود و محرر آن نسخه معرفی کرده است. نسخه مورد استفاده ایشان، بنابه گفته خودشان، عکس نسخه خطی محفوظ در کتابخانه ملی پاریس است. تنها دو نسخه از «عرایس الخواطر» موجود است که یکی در قرن ششم نوشته شده و دیگر، نسخه‌ای که در قرن نهم کتاب شده و چند نامه از آخر آن افتاده است و نسخه‌ای که محمد بن عبدالخالق در انشاء و ترسل نوشته، در دنباله نسخه قدیمی «عرایس الخواطر» است<ref>میهنی، محمد بن عبدالخالق، صفحه یازده</ref>.


==وفات==
==وفات==