پرش به محتوا

الفوائد الرجالية (قاینی بیرجندی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'شده اند' به 'شده‌اند')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =
| پیش از =
}}
}}
'''الفوائد الرجالية''' تألیف محمدباقر بن محمدحسن قاینی بیرجندی(1276-1352ق)؛ این کتاب، مشتمل بر مقدّمه، چند فصل و خاتمه است.
'''الفوائد الرجالية''' تألیف [[قاینی بیرجندی، محمدباقر بن محمدحسن|محمدباقر بن محمدحسن قاینی بیرجندی]](1276-1352ق)؛ این کتاب، مشتمل بر مقدّمه، چند فصل و خاتمه است.


متن کتاب در بردارنده 51 فایده رجالى در موضوع راویان حدیث به همراه ذکر اقوال علما و بررسى ادلّه آنها مورد بحث واقع شده است.
متن کتاب در بردارنده 51 فایده رجالى در موضوع راویان حدیث به همراه ذکر اقوال علما و بررسى ادلّه آنها مورد بحث واقع شده است.
خط ۳۱: خط ۳۱:
در خاتمه کتاب، سى اشکال بر مطالب رجالى موجود در کتاب‌هاى علما، مطرح و بررسى شده است.
در خاتمه کتاب، سى اشکال بر مطالب رجالى موجود در کتاب‌هاى علما، مطرح و بررسى شده است.


در نهایت، بعضى از رجالى که مورد اختلاف علما هستند، مورد بحث واقع شده‌اند. محمّد حسین آیتى در بهارستان(ص267) و محقّق تهرانى در الذریعة (ج20، ص218، ش2662) این قسمت از کتاب را با عنوان مختلف الرجال، به طور مستقل فهرست نموده‌اند و محقّق تهرانى اشاره نموده است که این کتاب، همراه الفوائد الرجالیةى همین مصنّف، آورده شده است.
در نهایت، بعضى از رجالى که مورد اختلاف علما هستند، مورد بحث واقع شده‌اند. [[محمدحسین آیتى]] در بهارستان(ص267) و [[آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن|محقّق تهرانى]] در [[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذریعة]] (ج20، ص218، ش2662) این قسمت از کتاب را با عنوان مختلف الرجال، به طور مستقل فهرست نموده‌اند و [[آقابزرگ تهرانی، محمدمحسن|محقّق تهرانى]] اشاره نموده است که این کتاب، همراه الفوائد الرجالیةى همین مصنّف، آورده شده است.


ایشان همچنین مختلف الرجال را با عنوان رجال الشیخ محمّد (ج10، ص143) و الفوائد الرجالیة را با همین عنوان در الذریعة (ج 16، ص339، ش1571) فهرست نموده است.
ایشان همچنین مختلف الرجال را با عنوان رجال الشیخ محمّد (ج10، ص143) و الفوائد الرجالیة را با همین عنوان در [[الذريعة إلی تصانيف الشيعة|الذریعة]] (ج 16، ص339، ش1571) فهرست نموده است.


شایان ذکر است که در المسلسلات فى الاجازات (ج2، ص10)، مؤلّف این کتاب را محمّد باقر بن محمّد حسن قاینى بیرجندى معرّفى کرده است و در فهرست نسخه‌هاى خطّى کتاب خانه آیت‌اللَّه مرعشى (ج8، ص398، ش3171) نام مؤلّف، محمّد بن محمّد باقر قاینى آمده است؛ امّا هر دو نام براى یک نفر ذکر شده‌اند.<ref> طلائیان، رسول، ص-</ref>
شایان ذکر است که در المسلسلات فى الاجازات (ج2، ص10)، مؤلّف این کتاب را [[قاینی بیرجندی، محمدباقر بن محمدحسن|محمّدباقر بن محمّدحسن قاینى بیرجندى]] معرّفى کرده است و در فهرست نسخه‌هاى خطّى کتاب خانه آیت‌اللَّه مرعشى (ج8، ص398، ش3171) نام مؤلّف، محمّد بن محمّد باقر قاینى آمده است؛ امّا هر دو نام براى یک نفر ذکر شده‌اند.<ref> طلائیان، رسول، ص-</ref>