پرش به محتوا

توفیق کشمیری، محمد لاله‌جو: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ــ' به 'ـ'
جز (جایگزینی متن - 'کـ' به 'ک')
جز (جایگزینی متن - 'ــ' به 'ـ')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۰۳: خط ۱۰۳:
آثار:
آثار:


1. احوال ملک کشمیر، مثنوی تاریخی به فارسی نزدیک به دوهزار بیت که به تاریخ مولوی توفیق در بیان احوال کشمیر نیز معروف است. در این مثنوی که در زمان پادشاهی عالمگیر سروده شده، سنت مثنوی‌گویی کاملاً رعایت شده است. توفیق در این مثنوی عهد یوسف‌شاه را ستایش کرده، و با استفادۀ‌ بجا و بهنگام از صنایع ‌لفظی و بدیعی، مناظر طبیعی را با بیانی ساده به تصویر کشیده است. این اثر ــ چنان‌ که از نامش پیدا ست ــ در شرح و وصف کشمیر و محتوی اتفاقات سیاسی مربوط به الحاق کشمیر به دولت تیموری هند در زمان پادشاهی اکبرشاه(949-1014ق) و مسافرت-های امپراتوران تیموری هند مانند اکبرشاه، جهانگیر، شاه‌جهان و عالمگیر به آنجاست و دربارۀ اوضاع و احوال این ناحیه در عهد عالمگیر اطلاعات تازه‌ای به دست می‌دهد. با این حال، مثنوی احوال ملک کشمیر، ارزش تاریخی چندانی ندارد، زیرا بیشتر وقایع تاریخی که در آن به نظم درآمده، در شاهکارهای نثر آن دوران مانند اکبرنامه، جهانگیرنامه، شاه‌جهان‌نامه و عالمگیرنامه به تفصیل یاد شده است.  
1. احوال ملک کشمیر، مثنوی تاریخی به فارسی نزدیک به دوهزار بیت که به تاریخ مولوی توفیق در بیان احوال کشمیر نیز معروف است. در این مثنوی که در زمان پادشاهی عالمگیر سروده شده، سنت مثنوی‌گویی کاملاً رعایت شده است. توفیق در این مثنوی عهد یوسف‌شاه را ستایش کرده، و با استفادۀ‌ بجا و بهنگام از صنایع ‌لفظی و بدیعی، مناظر طبیعی را با بیانی ساده به تصویر کشیده است. این اثر ـ چنان‌ که از نامش پیدا ست ـ در شرح و وصف کشمیر و محتوی اتفاقات سیاسی مربوط به الحاق کشمیر به دولت تیموری هند در زمان پادشاهی اکبرشاه(949-1014ق) و مسافرت-های امپراتوران تیموری هند مانند اکبرشاه، جهانگیر، شاه‌جهان و عالمگیر به آنجاست و دربارۀ اوضاع و احوال این ناحیه در عهد عالمگیر اطلاعات تازه‌ای به دست می‌دهد. با این حال، مثنوی احوال ملک کشمیر، ارزش تاریخی چندانی ندارد، زیرا بیشتر وقایع تاریخی که در آن به نظم درآمده، در شاهکارهای نثر آن دوران مانند اکبرنامه، جهانگیرنامه، شاه‌جهان‌نامه و عالمگیرنامه به تفصیل یاد شده است.  


  2. سراپا، مثنوی فارسی در 195 بیت، در وصف سرتاپای معشوق. از این اثر چندین نسخۀ خطی در کتابخانه‌های ایران، پاکستان و آمریکا نگهداری می‌شود.
  2. سراپا، مثنوی فارسی در 195 بیت، در وصف سرتاپای معشوق. از این اثر چندین نسخۀ خطی در کتابخانه‌های ایران، پاکستان و آمریکا نگهداری می‌شود.