دق‍ای‍ق‍ی‌ م‍روزی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍ل‍ی‌: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۲: خط ۴۲:
| کد مؤلف = AUTHORCODE79583AUTHORCODE
| کد مؤلف = AUTHORCODE79583AUTHORCODE
}}
}}
'''محمد بن علی دقایقی مروزی''' (زنده در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم)، واعظ، عالم و محرر کتاب «بختیارنامه».
'''محمد بن علی دقایقی مروزی''' (زنده در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم)، واعظ، عالم و محرر کتاب «[[راحة الأرواح فی سرور المفراح «بختیارنامه»|بختیارنامه]]».


==نام==
==نام==
خط ۴۸: خط ۴۸:


==ولادت==
==ولادت==
از تاریخ ولادت او اطلاعی نداریم و به سبب آنکه سدیدالدین (نورالدین) محمد بن محمد عوفی بخاری، نویسنده مشهور اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری، او را در بخارا دیده و در مجلس وعظش که در مسجد کوی بالوی بخارا تشکیل می‌شد، حاضر شده و اشعاری از او به یاد سپرده بود، پس هم‌عصر و هم‌زمان او بوده و بنابراین، دقایقی نیز در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری زندگی می‌کرده است<ref>ر.ک: همان</ref>.
از تاریخ ولادت او اطلاعی نداریم و به سبب آنکه [[عوفی، محمد بن محمد|سدیدالدین (نورالدین) محمد بن محمد عوفی بخاری]]، نویسنده مشهور اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری، او را در بخارا دیده و در مجلس وعظش که در مسجد کوی بالوی بخارا تشکیل می‌شد، حاضر شده و اشعاری از او به یاد سپرده بود، پس هم‌عصر و هم‌زمان او بوده و بنابراین، دقایقی نیز در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری زندگی می‌کرده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


به‌هرحال، زندگی دقایقی پس از هجرت از خراسان به ماوراءالنهر، مدتی در بخارا و سپس بنا بر آنچه از مقدمه «بختیارنامه» (اثری که تحریر آن به وی منسوب است) برمی‌آید، چندی در سمرقند گذشت و او از معاریف ماوراءالنهر وزیری را ملقب به حمیدالدین در اشعار خود ستود و کتاب «بخیتارنامه»، را به نام محمود بن محمد بن عبدالکریم، وزیر سمرقند تحریر و به او تقدیم کرد<ref>ر.ک: همان</ref>.
به‌هرحال، زندگی دقایقی پس از هجرت از خراسان به ماوراءالنهر، مدتی در بخارا و سپس بنا بر آنچه از مقدمه «[[راحة الأرواح فی سرور المفراح «بختیارنامه»|بختیارنامه]]» (اثری که تحریر آن به وی منسوب است) برمی‌آید، چندی در سمرقند گذشت و او از معاریف ماوراءالنهر وزیری را ملقب به حمیدالدین در اشعار خود ستود و کتاب «[[راحة الأرواح فی سرور المفراح «بختیارنامه»|بختیارنامه]]»، را به نام محمود بن محمد بن عبدالکریم، وزیر سمرقند تحریر و به او تقدیم کرد<ref>ر.ک: همان</ref>.


==وفات==
==وفات==
خط ۵۶: خط ۵۶:


==آثار==
==آثار==
چنان‌که از فحوای عبارات عوفی درباره دقایقی برمی‌آید، وی غیر از تحریر کتاب «بختیارنامه»، کتابی دیگر به نام «حنین الاوطان» داشته است. اما اینکه عوفی نسبت تحریر «سندبادنامه» را به انشای مزین، به دقایقی داده است، درست به نظر نمی‌رسد؛ زیرا بنا بر آنچه از مقدمه آن کتاب به‌صراحت برمی‌آید، انشای کتاب از بهاءالدین (یا ظهیرالدین) محمد بن علی بن محمد بن حسن ظهیری کاتب سمرقندی است که کتاب خود را به نام قلج طمغاج خان مسعود بن حسین پادشاه قراخانی مقدم بر قلج ارسلان خان عثمان نوشت و علاوه بر این، صاحب دو کتاب دیگر به نام «اغراض السیاسة» و «سمع الظهیر» نیز هست<ref>ر.ک: همان، صفحه شانزده</ref>.
چنان‌که از فحوای عبارات عوفی درباره دقایقی برمی‌آید، وی غیر از تحریر کتاب «[[راحة الأرواح فی سرور المفراح «بختیارنامه»|بختیارنامه]]»، کتابی دیگر به نام «[[حنین الاوطان]]» داشته است. اما اینکه [[عوفی، محمد بن محمد|عوفی]] نسبت تحریر «سندبادنامه» را به انشای مزین، به دقایقی داده است، درست به نظر نمی‌رسد؛ زیرا بنا بر آنچه از مقدمه آن کتاب به‌صراحت برمی‌آید، انشای کتاب از ب[[ظهیری سمرقندی، محمد بن علی|هاءالدین (یا ظهیرالدین) محمد بن علی بن محمد بن حسن ظهیری]] کاتب سمرقندی است که کتاب خود را به نام قلج طمغاج خان مسعود بن حسین پادشاه قراخانی مقدم بر قلج ارسلان خان عثمان نوشت و علاوه بر این، صاحب دو کتاب دیگر به نام «[[اغراض السیاسة]]» و «[[سمع الظهیر]]» نیز هست<ref>ر.ک: همان، صفحه شانزده</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==