پرش به محتوا

فضل موت الأولاد: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ]]' به ']]')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''فضل موت الأولاد'''، اثر جلال‌الدین سیوطی (متوفی 911ق)، رساله‌ای است در بیان فضیلت صبر و شکیبایی در سوگ مرگ فرزند و اشاره به آیات و روایاتی که بر این امر، دلالت دارند. کتاب با تحقیق خالد عبدالکریم جمعه و عبدالقادر احمد عبدالقادر منتشر شده است.
'''فضل موت الأولاد'''، اثر [[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|جلال‌الدین سیوطی]] (متوفی 911ق)، رساله‌ای است در بیان فضیلت صبر و شکیبایی در سوگ مرگ فرزند و اشاره به آیات و روایاتی که بر این امر، دلالت دارند. کتاب با تحقیق [[جمعه، خالد عبد الکريم|خالد عبدالکریم جمعه]] و [[عبد القادر، عبد القادر احمد|عبدالقادر احمد عبدالقادر]] منتشر شده است.


سیوطی در رساله حاضر، در کنار بیان و ذکر روایاتی از پیامبر(ص) که به مؤمنان صبور در مقابل مرگ فرزندان خود، مژده می‌دهد، به آثار، اقوال و اخباری از پیشینیان صالح که در این زمینه وارد گردیده، اشاره نموده است<ref>ر.ک: مقدمه محققان، ص5-6</ref>.
[[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|سیوطی]] در رساله حاضر، در کنار بیان و ذکر روایاتی از پیامبر(ص) که به مؤمنان صبور در مقابل مرگ فرزندان خود، مژده می‌دهد، به آثار، اقوال و اخباری از پیشینیان صالح که در این زمینه وارد گردیده، اشاره نموده است<ref>ر.ک: مقدمه محققان، ص5-6</ref>.


آنچه صحت انتساب این رساله به سیوطی را تأیید می‌نماید، ذکر این اثر در کتاب دیگر وی تحت عنوان «حسن المحاضرة» می‌باشد<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>.
آنچه صحت انتساب این رساله به [[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|سیوطی]] را تأیید می‌نماید، ذکر این اثر در کتاب دیگر وی تحت عنوان «[[حسن المحاضرة في أخبار مصر و القاهرة|حسن المحاضرة]]» می‌باشد<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>.


سیوطی در موضوع اثر حاضر، سه رساله دیگر نیز نوشته که با آن، مرتبط می‌باشند. این رسائل، عبارتند از: «فتاح الأكباد في فقد الأولاد»، «سلوة الفؤاد في موت الأولاد» و «فضل الجلد عند فقد الولد»<ref>ر.ک: همان</ref>.
[[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|سیوطی]] در موضوع اثر حاضر، سه رساله دیگر نیز نوشته که با آن، مرتبط می‌باشند. این رسائل، عبارتند از: «[[فتاح الأكباد في فقد الأولاد]]»، «[[سلوة الفؤاد في موت الأولاد]]» و «[[فضل الجلد عند فقد الولد]]»<ref>ر.ک: همان</ref>.


کتاب با مقدمه محققین آغاز شده است. در این مقدمه، ابتدا موضوع رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته<ref>ر.ک: همان، ص5</ref> و سپس صحت انتساب آن به سیوطی و علت تسمیه آن بدین نام، خاطرنشان شده است<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>. در پایان نیز ضمن معرفی نسخی که در تصحیح کتاب، مورد استفاده قرار گرفته<ref>ر.ک: همان، ص7</ref>، به اقدامات تحقیقی صورت‌گرفته در آن، اشاره شده است<ref>ر.ک: همان، ص8-9</ref>.
کتاب با مقدمه محققین آغاز شده است. در این مقدمه، ابتدا موضوع رساله مورد بحث و بررسی قرار گرفته<ref>ر.ک: همان، ص5</ref> و سپس صحت انتساب آن به [[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|سیوطی]] و علت تسمیه آن بدین نام، خاطرنشان شده است<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>. در پایان نیز ضمن معرفی نسخی که در تصحیح کتاب، مورد استفاده قرار گرفته<ref>ر.ک: همان، ص7</ref>، به اقدامات تحقیقی صورت‌گرفته در آن، اشاره شده است<ref>ر.ک: همان، ص8-9</ref>.


سیوطی کتاب را با ذکر احادیثی که در فضیلت صبر بر سوگ فرزند می‌باشد، آغاز نموده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص14</ref>. تنها تقسیم‌بندی که در ترتیب روایات به چشم می‌خورد، رعایت تعداد فرزندان می‌باشد؛ بدین صورت که فصلی برای روایاتی که به مرگ دو فرزند دلالت دارند، اختصاص داده شده<ref>ر.ک: همان، ص21</ref> و فصلی به روایات مربوط به مرگ یک فرزند<ref>ر.ک: همان، ص21</ref>.
[[سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر|سیوطی]] کتاب را با ذکر احادیثی که در فضیلت صبر بر سوگ فرزند می‌باشد، آغاز نموده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص14</ref>. تنها تقسیم‌بندی که در ترتیب روایات به چشم می‌خورد، رعایت تعداد فرزندان می‌باشد؛ بدین صورت که فصلی برای روایاتی که به مرگ دو فرزند دلالت دارند، اختصاص داده شده<ref>ر.ک: همان، ص21</ref> و فصلی به روایات مربوط به مرگ یک فرزند<ref>ر.ک: همان، ص21</ref>.


سایر عناوینی که روایات، تحت آنها دسته‌بندی شده است، عبارتند از: فضیلت صبر بر سقط جنین<ref>ر.ک: همان، ص25</ref>، حسرت کسی که فرزندی را از دست نداده در قیامت<ref>ر.ک: همان، ص26</ref>، فضیلت صبر، احتساب، شکر و استرجاع در هنگام مصیبت<ref>ر.ک: همان، ص27</ref>، فضیلت تسلی دادن<ref>ر.ک: همان، ص28</ref>، فضیلت کسی که در طفولیت دار فانی را وداع می‌گوید<ref>ر.ک: همان، ص33</ref>.
سایر عناوینی که روایات، تحت آنها دسته‌بندی شده است، عبارتند از: فضیلت صبر بر سقط جنین<ref>ر.ک: همان، ص25</ref>، حسرت کسی که فرزندی را از دست نداده در قیامت<ref>ر.ک: همان، ص26</ref>، فضیلت صبر، احتساب، شکر و استرجاع در هنگام مصیبت<ref>ر.ک: همان، ص27</ref>، فضیلت تسلی دادن<ref>ر.ک: همان، ص28</ref>، فضیلت کسی که در طفولیت دار فانی را وداع می‌گوید<ref>ر.ک: همان، ص33</ref>.


در خاتمه کتاب، به روایتی از وهب بن منبه که توسط ابونعیم در «الحلیه»، پیرامون سختی مصیبت و صبر بر آن ذکر شده، اشاره گردیده است<ref>ر.ک: همان، ص34</ref>.
در خاتمه کتاب، به روایتی از وهب بن منبه که توسط [[ابونعیم، احمد بن عبدالله|ابونعیم]] در «[[حلية الأولياء و طبقات الأصفياء|الحلیه]]»، پیرامون سختی مصیبت و صبر بر آن ذکر شده، اشاره گردیده است<ref>ر.ک: همان، ص34</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==