پرش به محتوا

ابن ظفر، محمد بن عبدالله: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۳: خط ۶۳:




==سفرها==
==سفرها، تدریس و تالیف==


وی‌ بیشتر عمرش‌ را در سفر گذرانید، مدتى‌ را در مهدیه‌ سپری‌ کرد و در آنجا شاهد جنگ‌های‌ صلیبى‌ و سقوط این‌ شهر به‌ دست‌ صلیبیان‌ بود. در 554ق‌/1159م‌ به‌ صقلیه‌ رفت‌ و در آنجا اثر معروف‌ خود سُلوان‌ المطاع‌ را نوشت‌ و به‌ یکى‌ از حکمرانان‌ محلى‌ تقدیم‌ کرد. سپس‌ به‌ مصر بازگشت‌ و پس‌ از اقامتى‌ کوتاه‌ در آنجا به‌ حلب‌ رفت‌ و در مدرسه ابن‌ ابى‌ عصرون‌ اقامت‌ گزید و به‌ تدریس‌ پرداخت‌ و تفسیر بزرگ‌ خود را نوشت‌، اما در جریان‌ منازعاتى‌ که‌ میان‌ شیعیان‌ و سنیان‌ حلب‌ رخ‌ داد، بیشتر آثار و کتاب‌های‌ او به‌ یغما رفت‌. پس‌ از این‌ رخداد، اقامت‌ در حلب‌ را جایز ندانست‌ و راهى‌ حماه شد و در آنجا ضمن‌ پرداختن‌ به‌ کار تألیف‌ به‌ تحصیل‌ فقه‌ شافعى‌ نیز همت‌ گماشت‌.
وی‌ بیشتر عمرش‌ را در سفر گذرانید، مدتى‌ را در مهدیه‌ سپری‌ کرد و در آنجا شاهد جنگ‌های‌ صلیبى‌ و سقوط این‌ شهر به‌ دست‌ صلیبیان‌ بود.


در حماه نورالدین‌ محمود زنگى‌ مقرری‌ ماهانه ناچیزی‌ معادل‌ 7 درهم‌ برای‌ وی‌ معین‌ کرد که‌ کفایت‌ زندگى‌ او را نمى‌کرد و او ناچار در نهایت‌ تنگدستى‌ روزگار مى‌گذرانید. چنانکه‌ گویند از شدت‌ نیاز دختر خود را به‌ ازدواج‌ با مردی‌ در آورد که‌ او را از حماه‌ برده‌ و در شهری‌ دیگر به‌ معرض‌ فروش‌ گذاشت.‌
در 554ق‌/1159م‌ به‌ صقلیه‌ رفت‌ و در آنجا اثر معروف‌ خود سُلوان‌ المطاع‌ را نوشت‌ و به‌ یکى‌ از حکمرانان‌ محلى‌ تقدیم‌ کرد.
 
سپس‌ به‌ مصر بازگشت‌ و پس‌ از اقامتى‌ کوتاه‌ در آنجا به‌ حلب‌ رفت‌ و در مدرسه ابن‌ ابى‌ عصرون‌ اقامت‌ گزید و به‌ تدریس‌ پرداخت‌ و تفسیر بزرگ‌ خود را نوشت‌،
 
اما در جریان‌ منازعاتى‌ که‌ میان‌ شیعیان‌ و سنیان‌ حلب‌ رخ‌ داد، بیشتر آثار و کتاب‌های‌ او به‌ یغما رفت‌.
 
پس‌ از این‌ رخداد، اقامت‌ در حلب‌ را جایز ندانست‌ و راهى‌ حماه شد و در آنجا ضمن‌ پرداختن‌ به‌ کار تألیف‌ به‌ تحصیل‌ فقه‌ شافعى‌ نیز همت‌ گماشت‌.
 
در حماه نورالدین‌ محمود زنگى‌ مقرری‌ ماهانه ناچیزی‌ معادل‌ 7 درهم‌ برای‌ وی‌ معین‌ کرد که‌ کفایت‌ زندگى‌ او را نمى‌کرد و او ناچار در نهایت‌ تنگدستى‌ روزگار مى‌گذرانید.
 
چنانکه‌ گویند از شدت‌ نیاز دختر خود را به‌ ازدواج‌ با مردی‌ در آورد که‌ او را از حماه‌ برده‌ و در شهری‌ دیگر به‌ معرض‌ فروش‌ گذاشت.‌


این‌ وضع‌ تا پایان‌ عمر ابن‌ ظفر ادامه‌ داشت‌.
این‌ وضع‌ تا پایان‌ عمر ابن‌ ظفر ادامه‌ داشت‌.
۱٬۵۸۹

ویرایش