پرش به محتوا

حیاة الإمام موسی بن جعفر علیهماالسلام: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ']] ↵' به ' [[')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
'''حیاة الإمام موسی بن جعفر(ع)''' اثر [[قرشی، باقر شریف|باقر شريف القرشی]] (1344- 1433ق)، کتابی است درباره زندگی‌نامه امام موسی بن جعفر(ع).
'''حیاة الإمام موسی بن جعفر(ع)''' اثر [[قرشی، باقر شریف|باقر شريف القرشی]] (1344- 1433ق)، کتابی است درباره زندگی‌نامه امام موسی بن جعفر(ع).


کتاب حاضر، پژوهشی تفصیلی و تحلیلی پیرامون زندگی، شخصیت و افکار امام هفتم شیعیان، امام کاظم(ع) است. این تحلیل که بر پایه آثار تاریخی کهن و منابع روایی سامان یافته، تلاش می‏کند گزارش‌ها و خبرهای تاریخی را در وضعیتی منسجم و تحلیلی ارائه دهد.
کتاب حاضر، پژوهشی تفصیلی و تحلیلی پیرامون زندگی، شخصیت و افکار امام هفتم شیعیان، امام کاظم(ع) است. این تحلیل که بر پایه آثار تاریخی کهن و منابع روایی سامان یافته، تلاش می‏‌کند گزارش‌ها و خبرهای تاریخی را در وضعیتی منسجم و تحلیلی ارائه دهد.


نویسنده در جلد اول، به تفصیل درباره چگونگی ولادت و رشد امام کاظم(ع)<ref>متن کتاب، ج1، ص41- 49</ref>، نبوغ و زیرکی<ref>همان، ص55- 65</ref> و حکمت‌ها و دانش‌های آن حضرت بحث می‏کند و سلوک معنوی و رفتاری امام را نمونه‏ای عالی از الگوهای بزرگ بشریت معرفی می‏کند<ref>همان، ص69- 161</ref>. در ادامه گزیده‏ای از آثار علمی، اقوال و اندیشه‏‌های امام درباره بداء، عقل، توحید، مکارم و رذایل اخلاقی، هوای نفس و تفرقه در دین نقل شده<ref>همان، ص163- 257</ref> و سپس مناظرات با افرادی همچون نفیع انصاری، فضل بن ربیع، ابویوسف، ابوحنیفه، هارون الرشید، علمای یهود، بریهه و راهب نصرانی آمده است<ref>همان، ص275</ref>. در پایان نیز به بررسی اسباب و علل فروپاشی حکومت امویان، در دوران سفاح<ref>همان، ص331</ref>، منصور<ref>همان، ص355</ref>، مهدی<ref>همان، ص433</ref> و هادی عباسی<ref>همان، ص455</ref> و نحوه برخورد ائمه(ع) با ایشان، پرداخته شده است.
نویسنده در جلد اول، به تفصیل درباره چگونگی ولادت و رشد امام کاظم(ع)<ref>متن کتاب، ج1، ص41- 49</ref>، نبوغ و زیرکی<ref>همان، ص55- 65</ref> و حکمت‌ها و دانش‌های آن حضرت بحث می‌‏کند و سلوک معنوی و رفتاری امام را نمونه‏‌ای عالی از الگوهای بزرگ بشریت معرفی می‌‏کند<ref>همان، ص69- 161</ref>. در ادامه گزیده‏‌ای از آثار علمی، اقوال و اندیشه‏‌های امام درباره بداء، عقل، توحید، مکارم و رذایل اخلاقی، هوای نفس و تفرقه در دین نقل شده<ref>همان، ص163- 257</ref> و سپس مناظرات با افرادی همچون نفیع انصاری، فضل بن ربیع، ابویوسف، ابوحنیفه، هارون الرشید، علمای یهود، بریهه و راهب نصرانی آمده است<ref>همان، ص275</ref>. در پایان نیز به بررسی اسباب و علل فروپاشی حکومت امویان، در دوران سفاح<ref>همان، ص331</ref>، منصور<ref>همان، ص355</ref>، مهدی<ref>همان، ص433</ref> و هادی عباسی<ref>همان، ص455</ref> و نحوه برخورد ائمه(ع) با ایشان، پرداخته شده است.


جلد دوم، به بررسی دوران حکومت هارون الرشید و تحلیل و پژوهش پیرامون اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوران<ref>همان، ج2، ص19</ref> و اقدامات امام کاظم(ع) در آن عصر<ref>همان، ص107</ref>، اختصاص یافته است.
جلد دوم، به بررسی دوران حکومت هارون الرشید و تحلیل و پژوهش پیرامون اوضاع سیاسی و اجتماعی آن دوران<ref>همان، ج2، ص19</ref> و اقدامات امام کاظم(ع) در آن عصر<ref>همان، ص107</ref>، اختصاص یافته است.


بروز و گسترش عقاید و تفکرات جدید در این دوران در جامعه، مانند مانویه، مزدکیه، زرتشتی و مناظرات و احتجاجات ائمه با علما و بزرگان ایشان<ref>همان، ص126</ref>، فرق مختلف تشیع مانند کیسانیه، زیدیه، امامیه، فطحیه، سمطیه، خطابیه، ناووسیه، اسماعیله، واقفیه و قرامطه<ref>همان، ص193</ref> و چگونگی برخورد و تعامل با ایشان و مکتب ائمه در گسترش آگاهی علمی و فرهنگی در سراسر جهان، به واسطه پرورش و تعلیم شاگردان عالم و آگاه (که اسامی آنها، به ترتیب حروف الفبا ذکر گردیده و به شرح حال مختصری از هریک، پرداخته شده است: از جمله ابان بن عثمان، ابراهیم بن بلاد، ثعلبه بن میمون، جعفر بن خلف و...) از جمله مطالب مفید و مهم این جلد می‌باشد<ref>همان، ص221</ref>.
بروز و گسترش عقاید و تفکرات جدید در این دوران در جامعه، مانند مانویه، مزدکیه، زرتشتی و مناظرات و احتجاجات ائمه با علما و بزرگان ایشان<ref>همان، ص126</ref>، فرق مختلف تشیع مانند کیسانیه، زیدیه، امامیه، فطحیه، سمطیه، خطابیه، ناووسیه، اسماعیله، واقفیه و قرامطه<ref>همان، ص193</ref> و چگونگی برخورد و تعامل با ایشان و مکتب ائمه در گسترش آگاهی علمی و فرهنگی در سراسر جهان، به واسطه پرورش و تعلیم شاگردان عالم و آگاه (که اسامی آنها، به ترتیب حروف الفبا ذکر گردیده و به شرح حال مختصری از هریک، پرداخته شده است: مانند: ابان بن عثمان، ابراهیم بن بلاد، ثعلبه بن میمون، جعفر بن خلف و...) از جمله مطالب مفید و مهم این جلد می‌باشد<ref>همان، ص221</ref>.


فهرست محتوا در پایان هر جلد درج شده است.
فهرست محتوا در پایان هر جلد درج شده است.
۸۲۱

ویرایش