پرش به محتوا

الطب العربي المعروف بمختصر تذكرة السويدي: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'شعرانى' به 'شعرانى'
جز (جایگزینی متن - 'شعرانى' به 'شعرانى')
خط ۴۱: خط ۴۱:




«الطب العربى المعروف بمختصر تذكرة السويدى» خلاصه‌اى از تذكره ابراهيم بن محمد سويدى به قلم عبدالوهاب بن احمد انصارى شافعى معروف به شعرانى (متوفى 973ق) است كه با شرح و تعليق محسن عقيل منتشر شده است.
«الطب العربى المعروف بمختصر تذكرة السويدى» خلاصه‌اى از تذكره ابراهيم بن محمد سويدى به قلم عبدالوهاب بن احمد انصارى شافعى معروف به [[شعرانی، ابوالحسن|شعرانى]] (متوفى 973ق) است كه با شرح و تعليق محسن عقيل منتشر شده است.


سويدى اين اثر را بر اساس گفته‌ها و تجربيات چهارصد پزشك نگاشته است. شعرانى در تلخيص اين اثر تنها مستندات سويدى را حذف نموده و اصل مطالب را نقل كرده است. اين مطلب را مى‌توان از خطبه پايانى او استظهار نمود. (مختصر تذكرة الإمام السويدى، ص251). شعرانى - چنانكه در آخر اين اثر مى‌گويد -كتاب را در سال 943ق نگاشته است. (همان، ص252).
سويدى اين اثر را بر اساس گفته‌ها و تجربيات چهارصد پزشك نگاشته است. [[شعرانی، ابوالحسن|شعرانى]] در تلخيص اين اثر تنها مستندات سويدى را حذف نموده و اصل مطالب را نقل كرده است. اين مطلب را مى‌توان از خطبه پايانى او استظهار نمود. (مختصر تذكرة الإمام السويدى، ص251). [[شعرانی، ابوالحسن|شعرانى]] - چنانكه در آخر اين اثر مى‌گويد -كتاب را در سال 943ق نگاشته است. (همان، ص252).


==ساختار:==
==ساختار:==
خط ۵۷: خط ۵۷:




در ابتداى اثر محقق با نگاشتن مقدمه‌اى به بررسى احوال و آثار شعرانى پرداخته است.
در ابتداى اثر محقق با نگاشتن مقدمه‌اى به بررسى احوال و آثار [[شعرانی، ابوالحسن|شعرانى]] پرداخته است.


اين اثر از مختصرترين و در عين حال جامع‌ترين تأليفاتى است كه در موضوع درمان بيمارى‌ها در طب سنتى به نگارش درآمده است.
اين اثر از مختصرترين و در عين حال جامع‌ترين تأليفاتى است كه در موضوع درمان بيمارى‌ها در طب سنتى به نگارش درآمده است.
خط ۸۱: خط ۸۱:


[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش