پرش به محتوا

حکمتها و اندرزها: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'مى‏' به 'مى‌‏'
جز (جایگزینی متن - 'مى‏دهد' به 'مى‌‏دهد')
جز (جایگزینی متن - 'مى‏' به 'مى‌‏')
خط ۳۴: خط ۳۴:


==نمونه مباحث==
==نمونه مباحث==
* مکرّر [[امام على(ع)]] در اطراف روش سیاسى خود توضیحاتى مى‌‏دهد و از سیاست خود دفاع مى‏‌کند و... مى‏فرماید: گمان نکنید که معاویه از من تیزبین‏تر است؛ نه، این‏طور نیست، او خدعه و فجور و تبه‌کارى در سیاست به‌کار مى‏برد و من از آن بیزارم... من که به‌خاطر اصول عالى اسلامى و انسانى قیام به امر کرده‏‌ام و هدفم اصلاح انسانیت‏ و مبارزه با این زشتی‌ها و خراب‏کاری‌هاست، نمى‏توانم پا روى هدف خودم بگذارم و سیاستى مبنى بر ظلم و ستم و دروغ‌پردازى پیش بگیرم. اگر نبود که غدّارى و مکارى و منافق‏گرى مبغوض خداوند است، آن‏وقت‏ مى‏دیدید که من چه اندازه توانا هستم. من هرگز نقشه شیطانى به‌کار نخواهم برد<ref>ر.ک: متن کتاب، همان، ص140-141</ref>‏.
* مکرّر [[امام على(ع)]] در اطراف روش سیاسى خود توضیحاتى مى‌‏دهد و از سیاست خود دفاع مى‌‏‌کند و... مى‌‏فرماید: گمان نکنید که معاویه از من تیزبین‏تر است؛ نه، این‏طور نیست، او خدعه و فجور و تبه‌کارى در سیاست به‌کار مى‌‏برد و من از آن بیزارم... من که به‌خاطر اصول عالى اسلامى و انسانى قیام به امر کرده‏‌ام و هدفم اصلاح انسانیت‏ و مبارزه با این زشتی‌ها و خراب‏کاری‌هاست، نمى‌‏توانم پا روى هدف خودم بگذارم و سیاستى مبنى بر ظلم و ستم و دروغ‌پردازى پیش بگیرم. اگر نبود که غدّارى و مکارى و منافق‏گرى مبغوض خداوند است، آن‏وقت‏ مى‌‏دیدید که من چه اندازه توانا هستم. من هرگز نقشه شیطانى به‌کار نخواهم برد<ref>ر.ک: متن کتاب، همان، ص140-141</ref>‏.
* نماز تجدید عهد بندگى مخلوق با خداست. همیشه باید این تجدید عهد تکرار گردد. نماز باید با حضور قلب و توجه و خضوع و خشوع بوده باشد. اگر این‏چنین خوانده شود به قلب نرمى و روشنایى مى‏بخشد، آثار تیرگى گناهان را محو مى‏‌کند<ref>ر.ک: همان، ج2، ص199-200</ref>‏.
* نماز تجدید عهد بندگى مخلوق با خداست. همیشه باید این تجدید عهد تکرار گردد. نماز باید با حضور قلب و توجه و خضوع و خشوع بوده باشد. اگر این‏چنین خوانده شود به قلب نرمى و روشنایى مى‌‏بخشد، آثار تیرگى گناهان را محو مى‌‏‌کند<ref>ر.ک: همان، ج2، ص199-200</ref>‏.


==پانویس==
==پانویس==