پرش به محتوا

ابن نحوی، یوسف بن محمد: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۳: خط ۵۳:


==استادان==
==استادان==
در علوم دینی و از جمله فقه مشایخ و اساتید متعددی را برای وی ذکر نموده‌اند که از جمله می‌توان محمد بن ‌ابی الفرج مازری، ابوالحسن علی  بن ‌محمد لخمی و ابوزکریاء شقراطیسی را نام برد. همچنین ابوعبداللّه محمد بن ‌علی ابن ‌رمامه، ابوعمران موسی بن ‌حماد صنهاجی و ابومحمد عبداللّه بن ‌سلیمان تاهرتی از راویان و شاگردان وی به شمار می‌آیند.
در علوم دینی و از جمله فقه مشایخ و اساتید متعددی را برای وی ذکر نموده‌اند که از جمله می‌توان [[محمد بن ‌ابی الفرج مازری]]، [[ابوالحسن علی  بن ‌محمد لخمی]] و ابوزکریاء شقراطیسی را نام برد. همچنین [[ابوعبداللّه محمد بن ‌علی ابن ‌رمامه]]، [[ابوعمران موسی بن ‌حماد صنهاجی]] و ابومحمد عبداللّه بن ‌سلیمان تاهرتی از راویان و شاگردان وی به شمار می‌آیند.


==مسلک==
==مسلک==
او در زندگی خود دارای شیوه‌ای زاهدانه بود، تا آنجا که برخی او را از رجال تصوف دانسته‌اند. بیشترین مطالب درباره تصوف ابن ‌نحوی به واسطه ابوالحسن علی ابن ‌حِرْزِهمْ (د 559ق/1164م) که یکی از صوفیان مشهور بوده، نقل شده و از قرائن چنین معلوم می‌گردد که ابن ‌حرزهم از او بهره گرفته است. ابن ‌نحوی به غزالی و آثار او علاقه فراوان داشته است، به گونه‌ای که بنا به گفته ابن ‌حرزهم کتاب احیاء علوم ‌الدین غزالی را در 30 جزء نوشته، در ماه رمضان هر روز، جزئی از آن را قرائت می‌کرد. ابن ‌زیارت به نقل از ابن ‌حرزهم و دیگران کراماتی هم به وی نسبت داده است.
او در زندگی خود دارای شیوه‌ای زاهدانه بود، تا آنجا که برخی او را از رجال تصوف دانسته‌اند. بیشترین مطالب درباره تصوف ابن ‌نحوی به واسطه ابوالحسن علی ابن ‌حِرْزِهمْ (د 559ق/1164م) که یکی از صوفیان مشهور بوده، نقل شده و از قرائن چنین معلوم می‌گردد که ابن ‌حرزهم از او بهره گرفته است. ابن ‌نحوی به [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]] و آثار او علاقه فراوان داشته است، به گونه‌ای که بنا به گفته ابن ‌حرزهم کتاب [[إحياء علوم الدين|احیاء علوم ‌الدین]] [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]] را در 30 جزء نوشته، در ماه رمضان هر روز، جزئی از آن را قرائت می‌کرد. ابن ‌زیارت به نقل از ابن ‌حرزهم و دیگران کراماتی هم به وی نسبت داده است.


===اقدامات===
===اقدامات===