پرش به محتوا

کوثر فقه: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۱۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۸ آوریل ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR33879J1.jpg | عنوان = کوثر فقه | عنوان‌های دیگر = تحریر الوسیلة. فارسی. شرح ** شرح تحریر الوسیلة | پدیدآورندگان | پدیدآوران = محمدی، علی (نويسنده) خمینی‌، روح الله، رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران (نويس...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''کوثر فقه'''، نوشته علی محمدی خراسانی (متولد 1337ش)، شرحی فارسی با قلمی روان و محققانه بر بخش معاملات تحریر الوسیله است. این کتاب در شش جلد منتشر شده است.
'''کوثر فقه'''، نوشته [[محمدی، علی|علی محمدی خراسانی]] (متولد 1337ش)، شرحی فارسی با قلمی روان و محققانه بر بخش معاملات [[تحرير الوسیلة|تحریر الوسیله]] است. این کتاب در شش جلد منتشر شده است.


کتاب حاضر، شرحی استدلالی به زبان فارسی بر کتاب تحریر الوسیله است که با نظر به جایگاه «فقه» در زندگی علمی و عینی جامعه و در راستای عمومی‌سازی مباحث استدلالی فقه، به‌ویژه در دانشگاه‌ها توسط یکی از اساتید حوزه علمیه قم به رشته تحریر درآمده است<ref>ر.ک: سخن ناشر، ج1، صفحه الف</ref>‏.
کتاب حاضر، شرحی استدلالی به زبان فارسی بر کتاب [[تحرير الوسیلة|تحریر الوسیله]] است که با نظر به جایگاه «فقه» در زندگی علمی و عینی جامعه و در راستای عمومی‌سازی مباحث استدلالی فقه، به‌ویژه در دانشگاه‌ها توسط یکی از اساتید حوزه علمیه قم به رشته تحریر درآمده است<ref>ر.ک: سخن ناشر، ج1، صفحه الف</ref>‏.


نویسنده در توضیح شیوه امام در نگارش تحریر الوسیله می‌نویسد: «ما در اینجا به گوشه‌هایی از ابتکارات آن فقیه کامل در فقه اشاره می‌کنیم که هرکدامش برای اهل فن فتح بابی است که از آن ابواب دیگری به روی انسان گشوده می‌شود و قبل از آن به این نکته اشاره می‌کنیم که در تمام مکاسب محرمه و کتاب البیع حضرت امام من ندیدم بحث یا مسئله‌ای را که امام در آن مسئله سخنان بزرگانی نظیر شیخ اعظم و محقق نائینی و محقق اصفهانی را تکرار کند و تنها به بیان آن بپردازد و بگذرد، بلکه حاصل کلام آنان را نقل می‌نماید و با نقدهای عالمانه آن را رد می‌کند و همواره خود با دلیل یا دلایل معتبر از قرآن و روایات و حکم عقل یا سیره عقلا نظر و فتوایی را برمی‌گزیند و کاملاً هویدا است که او فقیهی است که در مسئله می‌اندیشد و به همه زوایای آن از نگاه تخصصی می‌نگرد و جنبه‌های گوناگون رجالی و منطقی و ادبی و لغوی و اصولی و فقه الحدیث مسئله را مد نظر دارد و این دقت‌ها و نکته‌سنجی‌ها از او محققی کم‌نظیر ساخته است. آن بزرگوار معمولاً جدیدترین آراء را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و در کتاب‌های فقهی استدلالی خود با نظرات محقق نائینی و محقق اصفهانی طرف بحث است و همواره تأکید دارد که نباید مباحث عقلی و فلسفی را با مباحث فهم عرفی و عقلایی و استفاده از ظواهر خطابات و سیره عقلا خلط کرد»<ref>ر.ک: پیشگفتار، همان، ص9-8</ref>‏.
نویسنده در توضیح شیوه امام در نگارش تحریر الوسیله می‌نویسد: «ما در اینجا به گوشه‌هایی از ابتکارات آن فقیه کامل در فقه اشاره می‌کنیم که هرکدامش برای اهل فن فتح بابی است که از آن ابواب دیگری به روی انسان گشوده می‌شود و قبل از آن به این نکته اشاره می‌کنیم که در تمام مکاسب محرمه و کتاب البیع حضرت امام من ندیدم بحث یا مسئله‌ای را که امام در آن مسئله سخنان بزرگانی نظیر [[انصاری، مرتضی بن محمدامین|شیخ اعظم]] و [[نائینی، محمدحسین|محقق نائینی]] و [[اصفهانی، محمدحسین|محقق اصفهانی]] را تکرار کند و تنها به بیان آن بپردازد و بگذرد، بلکه حاصل کلام آنان را نقل می‌نماید و با نقدهای عالمانه آن را رد می‌کند و همواره خود با دلیل یا دلایل معتبر از قرآن و روایات و حکم عقل یا سیره عقلا نظر و فتوایی را برمی‌گزیند و کاملاً هویدا است که او فقیهی است که در مسئله می‌اندیشد و به همه زوایای آن از نگاه تخصصی می‌نگرد و جنبه‌های گوناگون رجالی و منطقی و ادبی و لغوی و اصولی و فقه الحدیث مسئله را مد نظر دارد و این دقت‌ها و نکته‌سنجی‌ها از او محققی کم‌نظیر ساخته است. آن بزرگوار معمولاً جدیدترین آراء را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و در کتاب‌های فقهی استدلالی خود با نظرات محقق نائینی و محقق اصفهانی طرف بحث است و همواره تأکید دارد که نباید مباحث عقلی و فلسفی را با مباحث فهم عرفی و عقلایی و استفاده از ظواهر خطابات و سیره عقلا خلط کرد»<ref>ر.ک: پیشگفتار، همان، ص9-8</ref>‏.


شیوه ارائه مطالب بدین‌ترتیب است که ابتدا عبارت عربی مورد نظر ذکر شده است. پس از آن، ترجمه فارسی و در آخر شرح و توضیح عبارت مطرح شده است.
شیوه ارائه مطالب بدین‌ترتیب است که ابتدا عبارت عربی مورد نظر ذکر شده است. پس از آن، ترجمه فارسی و در آخر شرح و توضیح عبارت مطرح شده است.