پرش به محتوا

الأحكام السلطانية (ماوردی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (A-esmaili صفحهٔ الأحكام السلطانية(ماوردی، علی بن محمد) را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به الأحكام السلطانية (ماوردی) منتقل کرد)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}


'''الأحکام السلطانیة''' اثر ابوالحسن علی بن محمد بن حبیب ماوردی (364- 450ق)، شافعی مذهب و از بزرگان صاحب‌نظر در مباحث سیاسی اسلام که دربردارنده دیدگاه سیاسی ماوردی و نظریه او درباره خلافت است.
'''الأحکام السلطانیة''' اثر [[ماوردی، علی بن محمد|ابوالحسن علی بن محمد بن حبیب ماوردی]] (364- 450ق)، شافعی مذهب و از بزرگان صاحب‌نظر در مباحث سیاسی اسلام که دربردارنده دیدگاه سیاسی [[ماوردی، علی بن محمد|ماوردی]] و نظریه او درباره خلافت است.


این کتاب، بیش از دیگر آثار ماوردی موردتوجه مستشرقان و پژوهشگران قرار گرفته و به چند زبان ترجمه شده است. آنچه باعث اهمیت کتاب می‌شود، آن است که پیش از ماوردی، کسی که درباره حکومت و سیاست اسلامی، کتابی نوشته باشد، شناخته نشده است<ref>ر.ک: اجاق فقهی، بهرام، ص223</ref> و می‌توان گفت، از نخستین آثار در زمینه سیاست و اداره کشور در میان مسلمانان است. این مطلب از مقدمه‌ای که مؤلف در سبب نگارش آورده نیز برمی‌آید<ref>ر.ک: همان، ص224</ref>.
این کتاب، بیش از دیگر آثار [[ماوردی، علی بن محمد|ماوردی]] موردتوجه مستشرقان و پژوهشگران قرار گرفته و به چند زبان ترجمه شده است. آنچه باعث اهمیت کتاب می‌شود، آن است که پیش از [[ماوردی، علی بن محمد|ماوردی]]، کسی که درباره حکومت و سیاست اسلامی، کتابی نوشته باشد، شناخته نشده است<ref>ر.ک: اجاق فقهی، بهرام، ص223</ref> و می‌توان گفت، از نخستین آثار در زمینه سیاست و اداره کشور در میان مسلمانان است. این مطلب از مقدمه‌ای که مؤلف در سبب نگارش آورده نیز برمی‌آید<ref>ر.ک: همان، ص224</ref>.


ماوردی، از همان آغاز، جایگاه خلافت و امامت را به‌روشنی بیان کرده است. او خلافت را چون درختی برآمده از بطن شریعت می‌شناسد که خود شریعت نیز در سایه‌سار آن توان ادامه حیات دارد و سایه امور مربوط به حکومت را همچون شاخهٔ فرعی آن درخت ترسیم می‌کند<ref>ر.ک: همان</ref>.
[[ماوردی، علی بن محمد|ماوردی]]، از همان آغاز، جایگاه خلافت و امامت را به‌روشنی بیان کرده است. او خلافت را چون درختی برآمده از بطن شریعت می‌شناسد که خود شریعت نیز در سایه‌سار آن توان ادامه حیات دارد و سایه امور مربوط به حکومت را همچون شاخهٔ فرعی آن درخت ترسیم می‌کند<ref>ر.ک: همان</ref>.


وی با‌ اشرافی‌ که بر امور سیاسی و اداری داشته، وارد مسائل مختلف شده و کتاب را در بیست باب‌ سامان‌ داده است. ابواب اولیه، مربوط به سیستم‌ حکومتی‌ است‌ و ابواب‌ بعدی‌ صرفا‌ به مسائل اداری و مالی از دیدگاه فقه، اختصاص دارد. او در استدلال‌های خود به روایات پیامبر(ص)، اقوال و سیره خلفا، آرای فقیهان و دانشمندان و اشعار و حکایاتی چند استشهاد‌ کرده است<ref>همان</ref>.
وی با‌ اشرافی‌ که بر امور سیاسی و اداری داشته، وارد مسائل مختلف شده و کتاب را در بیست باب‌ سامان‌ داده است. ابواب اولیه، مربوط به سیستم‌ حکومتی‌ است‌ و ابواب‌ بعدی‌ صرفا‌ به مسائل اداری و مالی از دیدگاه فقه، اختصاص دارد. او در استدلال‌های خود به روایات پیامبر(ص)، اقوال و سیره خلفا، آرای فقیهان و دانشمندان و اشعار و حکایاتی چند استشهاد‌ کرده است<ref>همان</ref>.


پیرامون پیمان امامت، ماوردی معتقد است که امامت برای جانشینی پیامبر(ص) در پاسداری از دین و سیاست‌ورزی دنیایی وضع شده و وجوب آن، شرعی است. وی انتخاب خلیفه را به دو صورت می‌داند: توسط اهل اختیار(خبرگان انتخاب‌کننده خلیفه) و ولایتعهدی. وی معتقد است اختیار کنندگان و هم اختیار شونده، باید دارای شرایط خاصی باشند. دو شرط برجسته از شرایط خلیفه، عدالت و نسبت قریشی داشتن است. اگر دو نفر با شرایط یکسان برای خلافت مناسب باشند، باید باتوجه‌به اوضاع زمانه، یکی از آن‌ها را اختیار نمود و چنانچه دو نفر برای خلافت در یک‌زمان و دو مکان انتخاب شوند، امامت هر دوی آن‌ها باطل است<ref>ر.ک:همان، ص225</ref>.
پیرامون پیمان امامت، [[ماوردی، علی بن محمد|ماوردی]] معتقد است که امامت برای جانشینی پیامبر(ص) در پاسداری از دین و سیاست‌ورزی دنیایی وضع شده و وجوب آن، شرعی است. وی انتخاب خلیفه را به دو صورت می‌داند: توسط اهل اختیار(خبرگان انتخاب‌کننده خلیفه) و ولایتعهدی. وی معتقد است اختیار کنندگان و هم اختیار شونده، باید دارای شرایط خاصی باشند. دو شرط برجسته از شرایط خلیفه، عدالت و نسبت قریشی داشتن است. اگر دو نفر با شرایط یکسان برای خلافت مناسب باشند، باید باتوجه‌به اوضاع زمانه، یکی از آن‌ها را اختیار نمود و چنانچه دو نفر برای خلافت در یک‌زمان و دو مکان انتخاب شوند، امامت هر دوی آن‌ها باطل است<ref>ر.ک:همان، ص225</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==