قضاء حقوق المؤمنين: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'بحار الأنوار' به 'بحار الأنوار'
جز (جایگزینی متن - 'علامه مجلسى' به 'علامه مجلسى')
جز (جایگزینی متن - 'بحار الأنوار' به 'بحار الأنوار')
خط ۵۳: خط ۵۳:




محقق اثر در تحقيق و تصحيح آن از دو نسخه موجود كتاب استفاده كرده است. وى تذكر مى‌دهد كه بين دو نسخه از كتاب در موارد تصحيف و زياده و نقصان در اغلب موارد، يك‌سانى وجود دارد. وى با مقابله دو نسخه و مقابله نصّ با آنچه [[علامه مجلسى]] در «بحار الأنوار» از كتاب قضاء حقوق المؤمنين نقل كرده، سعى كرده كه نصّ صحيح كتاب را اثبات كند. وى تصحيفات نسخ را با ذكر صحيح آن در پاورقى ذكر كرده است. گاهى اتفاق مى‌افتد كه در هر دو نسخه و بحار تصحيف صورت گرفته است؛ چنان‌كه در احاديث شماره 15 و 34 اين‌گونه است. مواردى هم كه در متن بين []، بدون اشاره به آن در پاورقى، ذكر شده، از كتاب «بحار الأنوار» است <ref>مقدمه، ص 8</ref>.
محقق اثر در تحقيق و تصحيح آن از دو نسخه موجود كتاب استفاده كرده است. وى تذكر مى‌دهد كه بين دو نسخه از كتاب در موارد تصحيف و زياده و نقصان در اغلب موارد، يك‌سانى وجود دارد. وى با مقابله دو نسخه و مقابله نصّ با آنچه [[علامه مجلسى]] در «[[بحار الأنوار]]» از كتاب قضاء حقوق المؤمنين نقل كرده، سعى كرده كه نصّ صحيح كتاب را اثبات كند. وى تصحيفات نسخ را با ذكر صحيح آن در پاورقى ذكر كرده است. گاهى اتفاق مى‌افتد كه در هر دو نسخه و بحار تصحيف صورت گرفته است؛ چنان‌كه در احاديث شماره 15 و 34 اين‌گونه است. مواردى هم كه در متن بين []، بدون اشاره به آن در پاورقى، ذكر شده، از كتاب «[[بحار الأنوار]]» است <ref>مقدمه، ص 8</ref>.


محقق همچنين الفاظ دشوار را با استناد به مصادر لغت توضيح داده است. در باره برخى اعلام متن نيز شرح حال مختصرى ذكر كرده است <ref>همان، ص 9 - 8</ref>.
محقق همچنين الفاظ دشوار را با استناد به مصادر لغت توضيح داده است. در باره برخى اعلام متن نيز شرح حال مختصرى ذكر كرده است <ref>همان، ص 9 - 8</ref>.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش