پرش به محتوا

بهره واپس‌گرایان: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'علی بن ابی طالب (ع)، امام اول' به 'امام علی علیه‌السلام')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
}}
}}


'''بهره واپس‌گرایان''' اثر مصطفی دلشاد تهرانی(ولادت1334ش) در تحلیل عصر خلفا، امام علی(ع) در عصر خلفا،  شورش بر عثمان باتکیه‌بر نهج‌البلاغه است.
'''بهره واپس‌گرایان''' اثر [[دلشاد تهرانی، مصطفی|مصطفی دلشاد تهرانی]](ولادت 1334ش)، در تحلیل عصر خلفا، [[امام علی علیه‌السلام|امام علی(ع)]] در عصر خلفا،  شورش بر عثمان باتکیه‌بر [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] است.


در سرتاسر کتاب مطالب نهج‌البلاغه محور قرار گرفته و به روش تشکیل خانواده حدیث و خبر، با تنقیح مطالب حدیثی و تاریخی مطالب نهج‌البلاغه تکمیل و آموزه‌های آن دسته‌بندی و تدوین شده است. در تمام مباحث، نهج‌البلاغه و آموزه‌های امام علی(ع) در موضوعات مطرح شده، به‌صورت برجسته و متن اصلی کتاب آمده است. به‌منظور فهم بهتر نهج‌البلاغه تلاش شده است هماهنگی، نظم تاریخی و پیوستگی میان سخنان سامان یابد و آموزه‌های نهج‌البلاغه در مباحث مطرح شده در زنجیره تاریخی خود قرار گیرد. توجه به منابع و اسناد، جغرافیای سخن، سبب صدور، تاریخ ایراد، مخاطب، موضوعات، و اهداف از قواعد فهم نهج‌البلاغه است که در این کتاب به این قواعد توجه شده است. ازآنجایی‌که  تقطیع در نهج‌البلاغه صورت‌گرفته و بی‌توجهی به این امر موجب بدفهمی و تحلیل نادرست از مطالب می‌گردید، در نوشتار حاضر در چارچوب مباحث کتاب موارد یاد شده تفکیک گردیده و در جای خود آمده است. متن نهج‌البلاغه برگرفته از نسخه صبحی صالح همراه با برخی تصحیح‌ها است.
در سرتاسر کتاب مطالب [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] محور قرار گرفته و به روش تشکیل خانواده حدیث و خبر، با تنقیح مطالب حدیثی و تاریخی مطالب نهج‌البلاغه تکمیل و آموزه‌های آن دسته‌بندی و تدوین شده است. در تمام مباحث، [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] و آموزه‌های [[امام علی علیه‌السلام|امام علی(ع)]] در موضوعات مطرح شده، به‌صورت برجسته و متن اصلی کتاب آمده است. به‌منظور فهم بهتر نهج‌البلاغه تلاش شده است هماهنگی، نظم تاریخی و پیوستگی میان سخنان سامان یابد و آموزه‌های [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] در مباحث مطرح شده در زنجیره تاریخی خود قرار گیرد. توجه به منابع و اسناد، جغرافیای سخن، سبب صدور، تاریخ ایراد، مخاطب، موضوعات، و اهداف از قواعد فهم [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] است که در این کتاب به این قواعد توجه شده است. ازآنجایی‌که  تقطیع در [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] صورت‌گرفته و بی‌توجهی به این امر موجب بدفهمی و تحلیل نادرست از مطالب می‌گردید، در نوشتار حاضر در چارچوب مباحث کتاب موارد یاد شده تفکیک گردیده و در جای خود آمده است. متن [[نهج‌‌البلاغة (صبحی صالح)|نهج‌البلاغه]] برگرفته از نسخه [[صالح، صبحی|صبحی صالح]] همراه با برخی تصحیح‌ها است.


تلاش شده  علاوه بر منابع اختصاصی در باره امام علی(ع) از منابع تفسیری، حدیثی، تاریخی، کلامی، و فقهی که مطالبی در خصوص زندگانی و تاریخ حکومت ایشان ذکر کرده‌اند استفاده شود. <ref > رک: همان،  ص 23-25</ref>
تلاش شده  علاوه بر منابع اختصاصی در باره [[امام علی علیه‌السلام|امام علی(ع)]] از منابع تفسیری، حدیثی، تاریخی، کلامی، و فقهی که مطالبی در خصوص زندگانی و تاریخ حکومت ایشان ذکر کرده‌اند استفاده شود. <ref > رک: همان،  ص 23-25</ref>


مطالب اصلی کتاب با عصر خلفا آغاز شده و در ضمن آن به ماهیت‌شناسی و تحولات عصر یاد شده اعم از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته شده است. در ادامه موضوع  امام علی(ع) در عصر خلفا را موردتوجه قرار گرفته و روش‌شناسی موضع‌گیری ایشان در عصر یاد شده بیان شده است. شورش بر عثمان از دیگر مباحث است که به بستر شورش بر عثمان، عملکرد و انحرافات وی به همراه موضع امام علی(ع) در مورد شورش بر عثمان پرداخته است.
مطالب اصلی کتاب با عصر خلفا آغاز شده و در ضمن آن به ماهیت‌شناسی و تحولات عصر یاد شده اعم از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته شده است. در ادامه موضوع  [[امام علی علیه‌السلام|امام علی(ع)]] در عصر خلفا را موردتوجه قرار گرفته و روش‌شناسی موضع‌گیری ایشان در عصر یاد شده بیان شده است. شورش بر عثمان از دیگر مباحث است که به بستر شورش بر عثمان، عملکرد و انحرافات وی به همراه موضع [[امام علی علیه‌السلام|امام علی(ع)]] در مورد شورش بر عثمان پرداخته است.