پرش به محتوا

معجم مصطلحات أصول الفقه: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱: خط ۴۱:




«معجم مصطلحات أصول الفقه؛ عربى - انكليزى»، تأليف قطب مصطفى سانو، استاد فقه اسلامى دانشگاه كويت، اثرى است متقن و مطابق با معيارهاى معجم‌نگارى كه به‌صورت الفبايى تدوين شده و معادل انگليسى هر اصطلاح اصولى نيز آمده است <ref>ر.ك: مطبعه‌چى اصفهانى، سيد مصطفى، 1384، ص233</ref>.
'''معجم مصطلحات أصول الفقه؛ عربى - انكليزى'''، تأليف قطب مصطفى سانو، استاد فقه اسلامى دانشگاه كويت، اثرى است متقن و مطابق با معيارهاى معجم‌نگارى كه به‌صورت الفبايى تدوين شده و معادل انگليسى هر اصطلاح اصولى نيز آمده است <ref>ر.ك: مطبعه‌چى اصفهانى، سيد مصطفى، 1384، ص233</ref>.


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۵۹: خط ۵۹:
نويسنده در اين اثر، قريب به 1600 اصطلاح را آورده و در موارد قابل توجهى، به بيان معناى لغوى بسنده كرده است. مى‌توان برخى از خصوصيات و ويژگى‌هاى كتاب را در مؤلفه‌هاى زير خلاصه نمود:
نويسنده در اين اثر، قريب به 1600 اصطلاح را آورده و در موارد قابل توجهى، به بيان معناى لغوى بسنده كرده است. مى‌توان برخى از خصوصيات و ويژگى‌هاى كتاب را در مؤلفه‌هاى زير خلاصه نمود:


1. در اين كتاب، به‌منظور توضيح اصطلاحات، از آيات قرآن كريم استفاده قابل توجهى شده است.
#در اين كتاب، به‌منظور توضيح اصطلاحات، از آيات قرآن كريم استفاده قابل توجهى شده است.
 
#ارجاع ندارد، مگر اندكى كه به چشم نمى‌آيد؛ آن هم عمدتاً ارجاع در داخل متن قرار داده شده است.
2. ارجاع ندارد، مگر اندكى كه به چشم نمى‌آيد؛ آن هم عمدتاً ارجاع در داخل متن قرار داده شده است.
#نويسنده در اين كتاب، ديدگاه‌هاى اهل سنت را آورده است و تقريباً از اكثر منابع اصولى اهل سنت استفاده نموده، ولى در پاورقى‌ها هيچ‌گونه آدرس‌دهى نشده است.
 
#در مواردى فقط عنوان را ذكر كرده و هيچ توضيح و يا ارجاعى براى آن نياورده است؛ مثل المسند، المخصوص.
3. نويسنده در اين كتاب، ديدگاه‌هاى اهل سنت را آورده است و تقريباً از اكثر منابع اصولى اهل سنت استفاده نموده، ولى در پاورقى‌ها هيچ‌گونه آدرس‌دهى نشده است.
#در اين اثر تنها به اصطلاحات اصولى پرداخته نشده است، بلكه اصطلاحات فقهى، ادبى، فلسفى و كلامى نيز يافت مى‌شود.
 
#نويسنده در مواردى، عناوين محاوره‌اى را نيز آورده و معناى لغوى بسيار كوتاه در قالب يك يا دو كلمه براى آن ذكر كرده است؛ مثل الباب، حقيقة الشيئ، المقصد، المستور، المستند، المرض، اللغة <ref>يعقوب‌نژاد، محمدهادى، 1389، ص83</ref>.
4. در مواردى فقط عنوان را ذكر كرده و هيچ توضيح و يا ارجاعى براى آن نياورده است؛ مثل المسند، المخصوص.
 
5. در اين اثر تنها به اصطلاحات اصولى پرداخته نشده است، بلكه اصطلاحات فقهى، ادبى، فلسفى و كلامى نيز يافت مى‌شود.
 
6. نويسنده در مواردى، عناوين محاوره‌اى را نيز آورده و معناى لغوى بسيار كوتاه در قالب يك يا دو كلمه براى آن ذكر كرده است؛ مثل الباب، حقيقة الشيئ، المقصد، المستور، المستند، المرض، اللغة <ref>يعقوب‌نژاد، محمدهادى، 1389، ص83</ref>.


== وضعيت كتاب ==
== وضعيت كتاب ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش