پرش به محتوا

نرم‌افزار جامع تفاسیر نور (نسخه سوم): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ه‏ها' به 'ه‌‏ها'
جز (جایگزینی متن - 'ه‏اند' به 'ه‌‏اند')
جز (جایگزینی متن - 'ه‏ها' به 'ه‌‏ها')
خط ۳۷: خط ۳۷:


===آيات در تفاسير===
===آيات در تفاسير===
تمامى آيات موجود در متون تفسيرى، از آيه كامل گرفته تا قسمتى از آن، توسط برنامه استخراج گرديده است. كاربر با گزينش يك آيه می‌تواند به ‌تمامی جايگاه‏هاى آيات در متون تفسيرى، چه در ذيل تفسير همان آيه و يا در بخش‌های ديگر كه به‌صورت شاهد آورده شده است، دسترسى داشته باشد.
تمامى آيات موجود در متون تفسيرى، از آيه كامل گرفته تا قسمتى از آن، توسط برنامه استخراج گرديده است. كاربر با گزينش يك آيه می‌تواند به ‌تمامی جايگاه‌‏هاى آيات در متون تفسيرى، چه در ذيل تفسير همان آيه و يا در بخش‌های ديگر كه به‌صورت شاهد آورده شده است، دسترسى داشته باشد.
گزينش آيه موردنظر به دو صورت‌ ذيل، امكان‌پذير است:
گزينش آيه موردنظر به دو صورت‌ ذيل، امكان‌پذير است:
#از طريق نشانى آيه، همچون: شماره سوره، نام سوره و شماره آيه و جزء مورد نظر؛
#از طريق نشانى آيه، همچون: شماره سوره، نام سوره و شماره آيه و جزء مورد نظر؛
خط ۶۲: خط ۶۲:


===حديث‏===
===حديث‏===
پيوند ميان قرآن كريم و احاديث اهل‌بیت(ع) موجب شده تا در اين برنامه، تطبيق متقابل آيات و روايات به‌گونه‌ای كارآمد فراهم آيد. ازاین‌رو، با توجه به تفاسير روايى موجود در برنامه، ازجمله: البرهان، كنزالدقائق و نورالثقلين، اين ارتباط از جنبه‏‌هاى مختلف نشان داده‌ شده است؛ چنان‌که با انتخاب هر آيه يا سوره مى‏توان درباره فضايل، تفسير واژه‌ها، آداب قرائت، اسباب نزول آيات و سوره‏ها، در مورد رواياتى كه به تفسير آيه و يا فرازى از آن پرداخته‌‏اند و يا درباره احاديثى كه به‌طور موضوعى به آيات نظر دارند و همچنين درباره رواياتى كه به‌گونه‌ای با آيه انتخابى ارتباط دارند، به اطلاعات مفيدى دست‌ یافت. بديهى است كه وجود اين امكانات در برنامه، به سامان‏دهى پژوهش‌های قرآنى كمك شايانى مى‏كند.
پيوند ميان قرآن كريم و احاديث اهل‌بیت(ع) موجب شده تا در اين برنامه، تطبيق متقابل آيات و روايات به‌گونه‌ای كارآمد فراهم آيد. ازاین‌رو، با توجه به تفاسير روايى موجود در برنامه، ازجمله: البرهان، كنزالدقائق و نورالثقلين، اين ارتباط از جنبه‏‌هاى مختلف نشان داده‌ شده است؛ چنان‌که با انتخاب هر آيه يا سوره مى‏توان درباره فضايل، تفسير واژه‌ها، آداب قرائت، اسباب نزول آيات و سوره‌‏ها، در مورد رواياتى كه به تفسير آيه و يا فرازى از آن پرداخته‌‏اند و يا درباره احاديثى كه به‌طور موضوعى به آيات نظر دارند و همچنين درباره رواياتى كه به‌گونه‌ای با آيه انتخابى ارتباط دارند، به اطلاعات مفيدى دست‌ یافت. بديهى است كه وجود اين امكانات در برنامه، به سامان‏دهى پژوهش‌های قرآنى كمك شايانى مى‏كند.


===تجزيه و تركيب‏===
===تجزيه و تركيب‏===