پرش به محتوا

نرم‌افزار درختواره کلام اسلامی: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ه‏ها' به 'ه‌‏ها'
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'ه‏ها' به 'ه‌‏ها')
خط ۳۶: خط ۳۶:


===مرتبطات===
===مرتبطات===
گاه پاره‌ای از مباحث یک باب، با مباحث باب دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ به‌گونه‌ای که آن دو می‌توانند در تبیین یک موضوع خاص، مکمل یکدیگر واقع شوند؛ مثلا بحث عصمت، هم در باب نبوت مطرح می‌شود و هم در بحث امامت. این امر، ما را بر آن داشته تا بين شاخه‌ها يا برگ‌هایى از درخت که چنان ارتباطی با يكديگر دارند، پیوند ایجاد نماییم تا بدین‌وسیله روابط مفهومى ‏بين شاخه‏ها و برگ‌هاى مزبور و وابستگی آنها به یکدیگر شناخته شود.
گاه پاره‌ای از مباحث یک باب، با مباحث باب دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ به‌گونه‌ای که آن دو می‌توانند در تبیین یک موضوع خاص، مکمل یکدیگر واقع شوند؛ مثلا بحث عصمت، هم در باب نبوت مطرح می‌شود و هم در بحث امامت. این امر، ما را بر آن داشته تا بين شاخه‌ها يا برگ‌هایى از درخت که چنان ارتباطی با يكديگر دارند، پیوند ایجاد نماییم تا بدین‌وسیله روابط مفهومى ‏بين شاخه‌‏ها و برگ‌هاى مزبور و وابستگی آنها به یکدیگر شناخته شود.


===ارجاعيات===
===ارجاعيات===
با توجه به شيوه اطلاع‌رسانى دقيق و منظم يك نظام درختى و گستردگى ساختار و تنوع مباحث و مطالب يك علم، گاه ممكن است يك عنوان به اعتبار حيثيات مختلف، در جايگاه‏هاى متعددى نمود پيدا کند و بر همين اساس تكرار شود.
با توجه به شيوه اطلاع‌رسانى دقيق و منظم يك نظام درختى و گستردگى ساختار و تنوع مباحث و مطالب يك علم، گاه ممكن است يك عنوان به اعتبار حيثيات مختلف، در جايگاه‌‏هاى متعددى نمود پيدا کند و بر همين اساس تكرار شود.
در اين ميان، تشخيص اصلى‏ترين جايگاه اين عنوان، از مهم‏ترين شگردهایى است كه معمار يك درختواره بايد با دقت فوق‏العاده به آن بنگرد؛ به‌طورى‌كه هر پژوهشگرى با دستيابى به جايگاه‏هاى غير اصلى، به محل اصلى خود ارجاع داده شده و از آن مكان با متون مندرج در آن علم ارتباط برقرار نمايد.
در اين ميان، تشخيص اصلى‏ترين جايگاه اين عنوان، از مهم‏ترين شگردهایى است كه معمار يك درختواره بايد با دقت فوق‏العاده به آن بنگرد؛ به‌طورى‌كه هر پژوهشگرى با دستيابى به جايگاه‌‏هاى غير اصلى، به محل اصلى خود ارجاع داده شده و از آن مكان با متون مندرج در آن علم ارتباط برقرار نمايد.


==منابع==
==منابع==