پرش به محتوا

ماضي النجف و حاضرها: تفاوت میان نسخه‌ها

۳٬۶۱۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR72502J1.jpg | عنوان = ماضي النجف و حاضرها | عنوان‌های...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
لطفا از اینجا شروع به نوشتن کنید.
 
'''ماضی النجف وحاضرها''' اثر جعفر بن باقر آل محبوبه، یکی از منابع ارزشمند پژوهشی در زمینه تاریخ و تراجم خاندان‌ها و عالمان شهر مقدس نجف است.
 
تاکنون سه جلد از اثر حاضر منتشر شده، ولی تمام این سه جلد، تنها بخش اول کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده در این کتاب، 44 خاندان را مستقلا بررسی کرده و بیش از هشتاد سیره علمی را به طور مستقل یا در ضمن خاندان دیگری، آورده است. بخش دوم این اثر، به خاندان‌های علوی نجف اختصاص دارد و آن بخش هم در سه جلد، منتشر خواهد شد<ref>مهدی‌پور، محمود، ص158</ref>.
 
جلد اول، حوادث تاریخ نجف، مثل استقلال خواص و آزادی نجف از چنگ استعمارگران و غاصبان را دربر دارد. در این جلد، از رخدادهای مرتبط با بارگاه مقدس علوی، آبادسازی و تعمیر و تذهیب و دیگر خدماتی که شیفتگان مولا انجام داده‌اند، سخن رفته است. مؤلف در این جلد، از جنبش‌های فرهنگی و علمی که مراکز علمی و مؤسسات دینی به اتمام رسانده‌اند، می‌گوید و گزارشی از کتابخانه‌های عمومی و خصوصی نجف ارائه می‌دهد و نقش دانشگاه بزرگ نجف را در نشر اسلام، رشد عقلی و تهذیب اخلاقی امت و پاسداری از زبان و فرهنگ قرآن کریم در آن دوران سیاه، نشان می‌دهد<ref>همان، ص153- 154</ref>.
 
مجلدات دیگر کتاب، به نگارش زندگی‌نامه خاندان‌های علمی ساکن شهر نجف که جوار امیرالمؤمنین(ع) را برای استمرار پیشرفت علمی و اجتهاد فقهی برگزیده‌اند، اختصاص یافته است. مؤلف خاندان‌های مجاور مولا را به دو گروه بزرگ علویان و غیرعلویان تفکیک کرده و در جلد دوم و سوم، به زندگی‌نامه غیرعلویان پرداخته است<ref>همان، ص154</ref>.
 
این سه جلد را مؤلف در زمان حیات خویش تکمیل کرده و به جامعه علمی دنیای اسلام تقدیم داشته است. بخش دیگری از پژوهش وی که مربطو به علویان بوده، ناتمام مانده و در عصر وی، به چاپ نرسیده است. جلد اول این کتاب، با استقبال کم‌نظیر چهره‌های علمی و فرهنگی روبرو شد و علامانی که در سراسر دنیای اسلام، تشنه آگاهی و آشنایی با تاریخ و حوادث این شهر بودند، به سرعت نسخه‌های آن را خریداری نمودند. این اصرار علاقمندان سبب شد تا مؤلف مطالب بسیاری بر کتاب بیفزاید و آن را برای چاپ دوباره آماده سازد<ref>همان</ref>.
 
==پانویس ==
==پانویس ==
<references/>
<references />
 
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مهدی پور، محمود، «سیری در کتاب «ماضی النجف و حاضرها»»، پایگاه مجلات تخصصی نور، فرهنگ زیارت، بهار 1390- شماره 6، به آدرس:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1691128/
==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
{{وابسته‌ها}}
{{وابسته‌ها}}
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:فاقد مقاله]]
[[رده:مقالات آذر 01 مکرمی]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده1]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]