پرش به محتوا

صرف بهايی: تفاوت میان نسخه‌ها

۲٬۲۵۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR33389J1.jpg | عنوان = صرف بهايی | عنوان‌های دیگر = | پ...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
لطفا از اینجا شروع به نوشتن کنید.
 
==پانویس ==
'''صرف بهایی''' با تهیه و تنظیم عبدالحلیم نورمحمدی، بازنویسی، تنظیم و تصحیح کتاب صرف شیخ بهاء الدین آملی معروف به شیخ بهایی است که به زبان فارسی و در سال 1377ش تدوین گردیده است.
<references/>
 
==ساختار==
کتاب با مقدمه مختصری از نویسنده آغاز و مطالب در بیست و هشت درس تنظیم شده است.
 
در پایان هر درس، تمرین‌های مناسب همان درس آمده که حل آن‌ها، به یادگیری بهتر درس کمک می‌کند.
 
==گزارش محتوا==
در مقدمه نویسنده مطالب مختصری پیرامون ارزش و اهمیت کتاب، آورده شده است<ref>مقدمه نویسنده، ص5</ref>.
از جمله مطالبی که در این کتاب با آن‌ها آشنا خواهیم شد، عبارتند از: تقسیمات اسم و فعل؛ معتل؛ اسم جامد و مصدر؛ فعل معلوم و مجهول؛ اسم مفعول؛ فعل جحد معلوم و مجهول؛ فعل نفی معلوم و مجهول؛ معلوم و مجهول امر بالام؛ امر حاضر؛ فعل نهی معلوم و مجهول؛ اسم زمان و مکان؛ اسم آلت صغری، وسطی و کبری؛ تفضیل مذکر و مؤنث.
 
از آنجایی که اثر حاضر از کتب مقدماتی ادبیات عربی و زیربنای دروس حوزه علمیه است، هر طلبه‌ای که شروع به تحصیل دروس عربی می‌کند، لازم است ابتدا این کتاب را به طور کامل ضبط و حفظ کند. این امر، نشانگر اهمیت اثر حاضر می‌باشد.
 
گرچه این رساله کم حجم و مختصر است، ولی در معرفت صیغه‌ها و شناخت کلمات، خیلی مفید و کارساز است<ref>مقدمه نویسنده، ص5</ref>.
 
نویسنده پس از تدریس فراوان این رساله و تجربه به دست آمده، تصمیم گرفته است تا برای تسهیل حفظ بهتر این رساله، بعضی کلمات تکراری و زادی حذف شده و مطالب آن را به شکل دروس تنظیم نماید<ref>همان</ref>.
 
==وضعیت کتاب==
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است.
 
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
==وابسته‌ها==
مقدمه و متن کتاب.
{{وابسته‌ها}}
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:فاقد مقاله]]