پرش به محتوا

صحیح مسلم (تحقیق احمد عمر هاشم): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR18859J1.jpg | عنوان = صحیح مسلم(مسلم بن حجاج) | عنوان‌های دیگر = الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب - التخلیص ** بحث مستل من موسوعه الغدیر للعلامه الامینی رحمه الله علیه | پدیدآورندگان | پدیدآوران = مسلم بن حجاج (نويسنده) ها...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''صحیح مسلم''' اثر ابوالحسين، مسلم بن حجاج بن مسلم قشيرى نيشابورى (206-261ق)، معروف به امام مسلم، یکی از کتاب‌های صحیح ششگانه و مهمترین کتاب حدیثی اهل سنت، پس از صحیح بخاری است که شامل مجموعه احادیثی از پیامبر(ص) (مجموعا 7275 حدیث نبوی که بدون احادیث تکراری، روایات آن حدود 4000 حدیث خواهد بود) می‌باشد که در آنها، گفته‌ها و اعمال ایشان، ثبت گردیده است.
'''صحيح مسلم'''، اثر ابوالحسین، مسلم بن حجاج بن مسلم قشیرى نیشابورى (206-261ق)، معروف به امام مسلم، یکی از کتاب‌های صحیح شش‌گانه و مهم‌ترین کتاب حدیثی اهل سنت، پس از صحیح بخاری و مشتمل بر مجموعه احادیثی از پیامبر(ص) (حدود 4000 حدیث، با حذف مکررات) است که در آنها، گفته‌ها و اعمال ایشان، ثبت گردیده است.


از آنجایی که پیش از این، اصل کتاب، با تصحیح و تحقیق محمدفؤاد عبدالباقی، معرفی گردیده، در این نوشتار، به معرفی نسخه‌ای پرداخته خواهد شد که با تحقیق و تعلیقات موسی شاهین لاشین و احمد عمر هاشم، منتشر شده است.
ازآنجاکه پیش از این، اصل کتاب، با تصحیح و تحقیق محمد فؤاد عبدالباقی، معرفی گردیده، در این نوشتار، به معرفی نسخه‌ای پرداخته خواهد شد که با تحقیق و تعلیقات موسی شاهین لاشین و احمد عمر هاشم، منتشر شده است.


این نسخه از کتاب، در پنج جلد تنظیم شده و در ابتدای جلد نخست، دو مقدمه از ناشر و محققین، افزوده شده است. در مقدمه ناشر، به ویژگی‌های ویرایش جدید، از جمله حروف‌چینی زیبا و متناسب با اندازه و شکل صفحات کتاب، حرکات و اعراب‌گذاری کامل متن همراه با حواشی مفید و... اشاره شده است<ref>مقدمه ناشر، ج1، ص5</ref>.
این نسخه از کتاب، در پنج جلد تنظیم شده و در ابتدای جلد نخست، دو مقدمه از ناشر و محققین، افزوده شده است. در مقدمه ناشر، به ویژگی‌های ویرایش جدید، از جمله حروف‌چینی زیبا و متناسب با اندازه و شکل صفحات کتاب، حرکات و اعراب‌گذاری کامل متن همراه با حواشی مفید و... اشاره شده است<ref>ر.ک: مقدمه ناشر، ج1، ص5</ref>.


در مقدمه محققین، ضمن معرفی کتاب<ref>مقدمه محققین، ص9</ref> و بیان انگیزه نگارش آن<ref>همان</ref>، ابتدا روش امام مسلم در نگارش کتاب تشریح گردیده<ref>همان، ص11</ref> و سپس، به مطالبی همچون رموز به کار رفته در کتاب<ref>همان، ص13</ref>، راویان صحیح مسلم<ref>همان، ص14</ref>، بررسی عدد احادیث کتاب<ref>همان، ص15</ref>، شرایط احادیث مندرج در صحیح مسلم<ref>همان، ص16</ref> و عدم پرداختن امام مسلم به برخی از روایات<ref>همان، ص17</ref>، تفاوت‌ها و شباهت‌های این کتاب با صحیح بخاری<ref>همان، ص18</ref> پرداخته شده است.
در مقدمه محققین، ضمن معرفی کتاب<ref>ر.ک: مقدمه محققین، ص9</ref> و بیان انگیزه نگارش آن<ref>ر.ک: همان</ref>، ابتدا روش امام مسلم در نگارش کتاب تشریح گردیده<ref>ر.ک: همان، ص11</ref> و سپس به مطالبی همچون رموز به‌کاررفته در کتاب<ref>ر.ک: همان، ص13</ref>، راویان صحیح مسلم<ref>ر.ک: همان، ص14</ref>، بررسی عدد احادیث کتاب<ref>ر.ک: همان، ص15</ref>، شرایط احادیث مندرج در صحیح مسلم<ref>ر.ک: همان، ص16</ref> و عدم پرداختن امام مسلم به برخی از روایات<ref>ر.ک: همان، ص17</ref>، تفاوت‌ها و شباهت‌های این کتاب با صحیح بخاری<ref>ر.ک: همان، ص18</ref> پرداخته شده است.


از جمله ویژگی‌های کتاب، می‌توان به حواشی و پاورقی‌های آن اشاره کرد که در آنها، ضمن اشاره به اختلاف نسخ، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>ر.ک: پاورقی، همان، ص63</ref>. فهرست مطالب هر جلد، در انتهای همان جلد آمده است.
از جمله ویژگی‌های کتاب، می‌توان به حواشی و پاورقی‌های آن اشاره کرد که در آنها، ضمن اشاره به اختلاف نسخ، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>ر.ک: متن کتاب، همان، پاورقی‌های ص63</ref>. فهرست مطالب هر جلد، در انتهای همان جلد آمده است.


==پانویس ==
==پانویس==
<references />
<references/>


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
مقدمه‌ها و متن کتاب.
 


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
خط ۴۶: خط ۴۷:
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:مقالات آبان 01 مکرمی]]
[[رده:مقالات آبان 01 مکرمی]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده1]]  
[[رده:مقالات بازبینی شده آبان 01]]  
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
۱٬۴۸۲

ویرایش