پرش به محتوا

کلیات فلسفه: تفاوت میان نسخه‌ها

۱٬۹۲۷ بایت اضافه‌شده ،  ‏۴ اکتبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR14484J1.jpg | عنوان = کلیات فلسفه | عنوان‌های دیگر =...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
لطفا از اینجا شروع به نوشتن کنید.
'''کلیات فلسفه'''، نوشتۀ علی شیروانی است که به نوعی، پرداخت دیگری از کتاب بدایة الحکمة  اثر علامه سید محمد حسین طباطبایی است که برای تدریس در مؤسسه‌های آموزشی -بویژه حوزوی- آماده شده است. متن کتاب با عبارت‌های روان، قابل فهم، با ارائه توضیح کافی در هر موضوع، با دو زبان فارسی و عربی و همراه با چکیدۀ مطالب و پرسش نگارش شده است.
 
سرفصل‌های کتاب همان عنوان‌ها و موضوع‌های کتاب بدایة الحکمه است؛ کتاب با تقسیم‌بندی مکتب‌های فلسفی مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه آغاز شده و با مبحث زمان پایان می‌پذیرد . در لا به لای درس‌ها عبارت‌هایی به اقتضای هر مطلب از کتاب بدایة الحکمه و بیت‌هایی از منظومه محقق سبزواری نقل شده است تا محصل با ادبیات عربی متون فلسفی قدیم و تازه آشنا شود.
 
بخش دوم کتاب، به دلیل ضرورت طرح مباحث معرفت‌شناسی، به ویژه در شرایط فکری زمان حاضر و نیز تقدم منطقی آن بر مباحث هستی‌شناسی به بررسی مهم‌ترین مسائل معرفت‌شناسی اختصاص داده شده است. از آنجا که مبحث‌های مربوط به اثبات واجب‌الوجود و صفت‌های واجب تعالی در کتاب های کلامی و عقاید مطرح می‌شود، بخش مربوط به این مبحث حذف شده است.<ref>ر.ک: مقدمه کتاب، ص 12</ref>
 
==پانویس ==
==پانویس ==
<references/>
<references/>
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
# مقدمه کتاب
==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
{{وابسته‌ها}}
{{وابسته‌ها}}
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:فاقد مقاله]]
[[رده:مقالات شهریور 01 هاشمی]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده1]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
۶۱٬۱۸۹

ویرایش