پرش به محتوا

مرآة الأصفياء في صفات الملامتية الأخفياء و علو شأن الأولياء: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷: خط ۲۷:
}}
}}
   
   
'''مرآة الأصفياء في صفات الملامتية الأخفياء و علو شأن الأولياء'''، نوشته عبدالله بسنوی (992-1054ق)، مشهور به شارح فصوص از علمای صوفیه اهل بوسنی است<ref>ر.ک: زرکلی، خیرالدین، ج4، ص101؛ مقدمه، ص5</ref>.  این اثر در موضوع عرفان و تصوف به نگارش درآمده و توسط احمد فرید مزیدی تحقیق شده است.
'''مرآة الأصفياء في صفات الملامتية الأخفياء و علو شأن الأولياء'''، نوشته [[بسنوی، عبدالله بن محمد|عبدالله بسنوی]] (992-1054ق)، مشهور به شارح فصوص از علمای صوفیه اهل بوسنی است<ref>ر.ک: زرکلی، خیرالدین، ج4، ص101؛ مقدمه، ص5</ref>.  این اثر در موضوع عرفان و تصوف به نگارش درآمده و توسط [[مزیدی، احمد فرید|احمد فرید مزیدی]] تحقیق شده است.
 
این اثر در چهار بخش مقاله، تکمله، خاتمه و ختم خاتمه تنظیم شده است. نویسنده در بخش مقاله به ذکر اوصاف ملامتیه صوفیه پرداخته است و در بخش تکمله از قطب الاقطاب زمان، محی‌الدین بن عربی (م 638ق) و اوصاف او سخن به میان آورده است. خاتمه‌ی اثر نیز به ظهور مهدی و نزول حضرت عیسی(ع) اختصاص یافته است.  در بخش پایانی اثر یعنی ختم الخاتمه به برخی از عقاید، احوال و مناقب ابن عربی اشاره شده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص7</ref>.
 
اثر یادشده در حقیقت رساله‌ای متضمن سخنان ابن عربی پیرامون ملامتیه و ستایش از آنان است که نویسنده آن را از مطالب کتاب ارزشمند فتوحات مکیه به هدف روشنگری نسبت به این فرقه و رفع سوء ظن و اتهام نسبت به آنان استخراج و گردآوری نموده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


این اثر در چهار بخش مقاله، تکمله، خاتمه و ختم خاتمه تنظیم شده است. نویسنده در بخش مقاله به ذکر اوصاف ملامتیه صوفیه پرداخته است و در بخش تکمله از قطب الاقطاب زمان، [[ابن عربی، محمد بن علی|محی‌الدین بن عربی]] (م 638ق) و اوصاف او سخن به میان آورده است. خاتمه‌ی اثر نیز به ظهور مهدی و نزول حضرت عیسی(ع) اختصاص یافته است.  در بخش پایانی اثر یعنی ختم الخاتمه به برخی از عقاید، احوال و مناقب ابن عربی اشاره شده است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص7</ref>.


اثر یادشده در حقیقت رساله‌ای متضمن سخنان [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]] پیرامون ملامتیه و ستایش از آنان است که نویسنده آن را از مطالب کتاب ارزشمند فتوحات مکیه به هدف روشنگری نسبت به این فرقه و رفع سوء ظن و اتهام نسبت به آنان استخراج و گردآوری نموده است<ref>ر.ک: همان</ref>.
==پانویس==
==پانویس==
<references/>
<references />


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش