پرش به محتوا

المسائل العسکريات في النحو العربي (چاپ یکم): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷: خط ۲۷:
}}
}}
   
   
'''المسائل العسکريات في النحو العربي(چاپ 2002)''' چاپ مجدد کتابی است 1 جلدی به زبان عربی با موضوع ادبیات عرب(نحو) از [[فارسی، حسن بن احمد|حسن بن احمد فارسی]] معروف به [[ابوعلی نحوی]] که به تحقیق و تصحیح [[منصوری، علی جابر|علی جابر منصوری]] رسیده و در سال 1982 میلادی چاپ شده است.
'''المسائل العسكریات في النحو العربي (چاپ 2002)'''، چاپ مجدد کتابی است 1 جلدی به زبان عربی با موضوع ادبیات عرب (نحو) از [[فارسی، حسن بن احمد|حسن بن احمد فارسی]] معروف به [[ابوعلی نحوی]] که به تحقیق و تصحیح [[منصوری، علی جابر|علی جابر منصوری]] رسیده و در سال 1982م، چاپ شده است.


العسکریات به لحاظ موضوعی در آثار لغوی و صرفی و نحوی ابوعلی جای می‌گیرد و به لحاظ حجم کم‌حجم‌ترین کتابش در میان سایر آثار [[فارسی، حسن بن احمد|ابوعلی]] است.<ref>ر.ک: فارسي، حسن بن احمد، المسائل العسکريات في النحو العربي، مقدمه محقق، ص19</ref>
العسکریات به‌لحاظ موضوعی در آثار لغوی و صرفی و نحوی ابوعلی جای می‌گیرد و به‌لحاظ حجم، کم‌حجم‌ترین کتاب در میان سایر آثار وی است<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص17-18</ref>.


[[منصوری، علی جابر|علی جابر المنصوری]] در ابتدای این چاپی که در 1982 میلادی از این اثر انجام شده می‌نویسد: از آنجا که سعی خاضعانه من در المسائل العسکریات که مورد اقبال خوانندگان قرار گرفته بود و آن را ستوده بودند، در برخی موارد دارای کاستیهایی بود به نظرم رسید که مجددا آن را به صورت خالی از اغلاطی که در چاپ پیشین وجود داشته، به چاپ برسانم و امیدوارم در حفظ میراث امت موفق بوده باشم.<ref>ر.ک: همان، ص4</ref> دقیقا همین مقدمه در نسخه حاضر از این کتاب تکرار شده که به نظر می‌رسد ویراست جدیدی از نسخه 1982 باشد که در 2002 میلادی به لحظ فونت و صفحه‌بندی و چاپ کیفیت بهتری از چاپ 1982 به خود گرفته و تجدید چاپ شده است.<ref>ر.ک: مقدمه چاپ دوم کتاب(توطئه)، ص5</ref> در واقع این ویراست عینا با همان مقدمه و توطئه ولی با صفحه‌بندی و فونت بهتر و منظمتر به انجام رسیده و در شمارگان صفحات با آن متفاوت است.
محقق در ابتدای چاپ 1982م، می‌نویسد: سعی خاضعانه من در المسائل العسکریات مورد پسند خوانندگان قرار گرفت و ازآنجاکه چاپ کتاب در حال نایاب شدن بود، صلاح چنان دانستم که مجددا آن را به‌صورتی خالی از اغلاطی که در چاپ پیشین وجود داشته، به چاپ برسانم<ref>ر.ک: منصوری، علی جابر، ص4</ref>.
دقیقا همین مقدمه در نسخه حاضر از این کتاب تکرار شده که به نظر می‌رسد ویراست جدیدی از نسخه 1982 باشد که در 2002 م به‌لحظ فونت و صفحه‌بندی و چاپ، کیفیت بهتری از چاپ 1982 به خود گرفته و تجدید چاپ شده است. در واقع این ویراست عینا با همان مقدمه و توطئه، ولی با صفحه‌بندی و فونت بهتر و منظم‌تر به انجام رسیده و در شمارگان صفحات با آن متفاوت است.


==پانویس==
==پانویس==
<references />
<references/>


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
#فارسي، حسن بن احمد، المسائل العسکريات في النحو العربي، دراسة و تحقيق علي جابر المنصوری، جامعة بغداد، بغداد، 1982 م.
# مقدمه محقق.
#مقدمه و متن کتاب.
# منصوری، علی جابر، مقدمه «المسائل العسکریات فی النحو العربی»، اثر ابوعلی حسن بن احمد فارسی، دراسه و تحقیق علی جابر المنصوری، جامعة بغداد، بغداد، 1982م.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
خط ۴۸: خط ۴۹:
[[رده:مقالات مرداد 01 یقموری]]
[[رده:مقالات مرداد 01 یقموری]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده1]]
[[رده:مقالات بازبینی شده شهریور 01]]
[[رده:مقالات بازبینی شده2 شهریور 1401]]
[[رده:مقالات بازبینی شده2 شهریور 1401]]
۱٬۴۸۲

ویرایش