پرش به محتوا

اضافه اشراقیه در شرح قصیده ابداعیه: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR13829J1.jpg | عنوان =اضافه اشراقیه در شرح قصیده ابداعی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۰: خط ۴۰:
}}
}}
   
   
'''اضافة اشراقیه در شرح قصیده ابداعیه''' شرح فارسی محمد خواجوی (1391-1313ش) بر قصیده حکیم و عارف عهد قاجاری سید قطب‌الدین نیریزی (درگذشته 1173ق) است. قصیده ابداعیه به عربی در مراتب خلقت سروده شده است.
'''اضافة اشراقیه در شرح قصیده ابداعیه'''، شرح فارسی محمد خواجوی (1391-1313ش) بر قصیده حکیم و عارف عهد قاجاری سید قطب‌الدین نیریزی (درگذشته 1173ق) است. قصیده ابداعیه به عربی در مراتب خلقت سروده شده است.  


شارح در مقدمه کتاب، شرح حال ارزشمندی از سید قطب الدین نیریزی به رشته تحریر درآورده است. سپس از صفحه پانزده آن به معرفی چهارده اثر نیریزی پرداخته است. دهمین اثر همین قصیده ابداعیه مورد بحث است<ref>ر.ک: شرح حال ناظم، ص31</ref>‏. این قصیده شامل 171 بیت است که دوازده بیت آن با شرح الخطاب در کتاب میزان الصواب نیریزی چاپ شده است<ref>ر.ک: خطبه کتاب، ص4</ref>‏. شیوه شرح بدین‌صورت است که شارح یک یا چند بیت از اشعار نیریزی را با ذکر «قال قدس سره» ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن اقدام کرده است.  
شارح در مقدمه کتاب، شرح حال ارزشمندی از سید قطب‌الدین نیریزی به رشته تحریر درآورده است. سپس از صفحه پانزده آن به معرفی چهارده اثر نیریزی پرداخته است. دهمین اثر همین قصیده ابداعیه مورد بحث است<ref>ر.ک: شرح حال ناظم، ص31</ref>‏. این قصیده شامل 171 بیت است که دوازده بیت آن همراه با شرح الخطاب در کتاب میزان الصواب نیریزی چاپ شده است<ref>ر.ک: خطبه کتاب، ص4</ref>‏. شیوه شرح بدین ‌صورت است که شارح یک یا چند بیت از اشعار نیریزی را با ذکر «قال قدس سره» ذکر کرده و سپس به شرح و توضیح آن اقدام کرده است.  


شارح برای اثبات اطلاق نور بر وجود، و اطلاق وجود بر نور، در فصلی عنوان و اقوال بزرگان این فن را به‌طور مستوفی نقل کرده تا برای خواننده گرامی نکته ابهامی باقی نماند<ref>ر.ک: همان، ص7</ref>‏. همچنین برای توضیح مبحث وجود حق و اسماء و اعیان ثابته بابی افتتاح کرده و در ضمن ایراد مطالب از فصول دوازده‌گانه مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، باب اول و دوم و سوم را که بحث درباره وجود حق و اسماء او و اعیان ثابته است را توضیح داده است<ref>ر.ک: همان، ص11</ref>‏.
شارح برای اثبات اطلاق نور بر وجود و اطلاق وجود بر نور، فصلی را عنوان و اقوال بزرگان این فن را به‌طور مستوفی نقل کرده تا برای خواننده گرامی نکته ابهامی باقی نماند<ref>ر.ک: همان، ص7</ref>‏. همچنین برای توضیح مبحث وجود حق و اسماء و اعیان ثابته بابی افتتاح کرده و در ضمن ایراد مطالب از فصول دوازده‌گانه مقدمه قیصری بر فصوص الحکم، باب اول و دوم و سوم را که بحث درباره وجود حق و اسماء او و اعیان ثابته است، توضیح داده است<ref>ر.ک: همان، ص11</ref>‏.


شارح در خاتمه این کتاب را حاصل عمری مطالعه و تحقیق و تلمذ دانسته و توصیه کرده که حال که آن را به این نحو فارسی ساده و دسته شده در اختیار خواننده گذارده قدرش را بداند و آن را از نفوس شقیه محفوظ و پنهان بدارد.<ref>ر.ک: متن کتاب، ص215-214</ref>‏.
شارح در خاتمه، این کتاب را حاصل عمری مطالعه و تحقیق و تلمذ دانسته و توصیه کرده که حال که آن را به این نحو فارسی ساده و دسته‌شده در اختیار خواننده گذارده، قدرش را بداند و آن را از نفوس شقیه محفوظ و پنهان بدارد<ref>ر.ک: متن کتاب، ص215-214</ref>‏.


==پانویس ==
==پانویس==
<references/>
<references/>
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.  
مقدمه و متن کتاب.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۱٬۴۸۲

ویرایش