پرش به محتوا

کرانه‌ها: شرح فارسی کتاب مختصر المعانی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - '==منبع مقاله==' به '==منابع مقاله==')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۸: خط ۳۸:
}}
}}
   
   
'''‏کرانه ها: شرح فارسي کتاب مختصر المعاني''' عنوان کتابی است 3 جلدی به زبان فارسی از حسن عرفان با موضوع ادبیات عرب(علوم بلاغی و معانی و بیان و بدیع).
'''‏کرانه ها: شرح فارسی کتاب مختصر المعاني'''، عنوان کتابی است 3 جلدی به زبان فارسی از حسن عرفان با موضوع ادبیات عرب (معانی و بیان و بدیع).


کتاب کرانه‌ها شرح فارسی مختصر المعانی تفتازانی است که خود این کتاب شرحی است بر تلخیص المفتاح خطیب قزوینی که آن نیز تلخیصی است از مفتاح العلوم سکاکی.<ref>ر.ک: شناسنامه کتاب، ص2</ref>
کتاب کرانه‌ها شرح فارسی مختصر المعانی تفتازانی است که خود این کتاب شرحی است بر تلخیص المفتاح خطیب قزوینی که آن نیز تلخیصی است از مفتاح العلوم سکاکی<ref>ر.ک: شناسنامه کتاب، ج1، ص2</ref>.


دو کتاب مطول و مختصر المعانی از جمله کتابهایی است که سالها در حوزه علمیه به عنوان دروس درسی برای درس معانی و بیان و بدیع و بلاغت تدریس می‌شده است. شرح حاضر شرحی است انصافا جامع و گسترده، مفید و پرنفع برای شاگرد و استاد. این شرح مضاف بر اینکه از قلمی روان و بیانی شیوا برخوردار است مشتمل است بر جهات عدیده‌ای از مزایا که موجب بصیرت خواننده است. من جمله تحقیقاتی درباره لغات، و ذکر مدارک از کتاب لغت، و شرح حال بزرگانی که در کتاب، اسم آنان به میان آمده و مهمتر از همه، ذکر امثله و شواهد بسیار زیادی از شعر و نثر فارسی و تطبیق مطالب بر آنها، که این خود بیانگر دقت و تبحر ذوق سلیم و زحمات نویسنده در نگارش این اثر است.<ref>ر.ک: مقدمه استاد فتوحی بر کتاب، ص7-8</ref> پاورقیهای این کتاب از دیگر نقاط قوت این شرح فارسی بر مختصر المعانی مسعود بن عمر تفتازانی به حساب می‌آید.
دو کتاب مطول و مختصر المعانی از جمله کتاب‌هایی است که سال‌ها در حوزه علمیه به‌عنوان کتب درسی برای درس معانی و بیان و بدیع و بلاغت تدریس می‌شده است. شرح حاضر شرحی است انصافا جامع و گسترده، مفید و پرنفع برای شاگرد و استاد. این شرح مضاف بر اینکه از قلمی روان و بیانی شیوا برخوردار است مشتمل است بر جهات عدیده‌ای از مزایا که موجب بصیرت خواننده است؛ از جمله تحقیقاتی درباره لغات و ذکر مدارک از کتب لغت و شرح حال بزرگانی که در کتاب، اسم آنان به میان آمده و مهم‌تر از همه، ذکر امثله و شواهد بسیار زیادی از شعر و نثر فارسی و تطبیق مطالب بر آنها، که این خود بیانگر دقت و تبحر، ذوق سلیم و زحمات نویسنده در نگارش این اثر است<ref>ر.ک: مقدمه استاد فتوحی بر کتاب، ص7-8</ref>.
 
پاورقی‌های این کتاب از دیگر نقاط قوت این شرح فارسی بر مختصر المعانی مسعود بن عمر تفتازانی به حساب می‌آید.


==پانویس==
==پانویس==
خط ۴۸: خط ۵۰:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
شناسنامه و مقدمه کتاب.
شناسنامه کتاب و مقدمه استاد فتوحی.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۱٬۴۸۲

ویرایش