پرش به محتوا

ابن حبان، محمد بن حبان: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۶
جز
جایگزینی متن - 'كتاب' به 'کتاب'
جز (جایگزینی متن - 'خطيب بغدادى' به 'خطيب بغدادى')
جز (جایگزینی متن - 'كتاب' به 'کتاب')
خط ۵۵: خط ۵۵:




او به تصريح عبّادى، ابن ماكولا و ديگران، داراى تصنيفات بسيار بوده است. او خود در كتاب «روضة العقلاء» به شمارى از كتاب‌هاى خويش اشاره كرده است. [[خطيب بغدادى]] متجاوز از 40 كتاب او را نام برده و به نقل از سجزى تصريح كرده است كه ابن حبان خانه و كتابخانه خود را وقف كرده بود تا دانشمندان بتوانند از كتاب‌هاى وى نسخه‌بردارى كنند. اما بيشتر آثار وى از ميان رفت و جز اندكى از آثار او در دست نيست.
او به تصريح عبّادى، ابن ماكولا و ديگران، داراى تصنيفات بسيار بوده است. او خود در کتاب «روضة العقلاء» به شمارى از کتاب‌هاى خويش اشاره كرده است. [[خطيب بغدادى]] متجاوز از 40 کتاب او را نام برده و به نقل از سجزى تصريح كرده است كه ابن حبان خانه و کتابخانه خود را وقف كرده بود تا دانشمندان بتوانند از کتاب‌هاى وى نسخه‌بردارى كنند. اما بيشتر آثار وى از ميان رفت و جز اندكى از آثار او در دست نيست.


الف - آثار چاپى :  
الف - آثار چاپى :  
خط ۶۱: خط ۶۱:
1 الثقات.
1 الثقات.


2 روضد العقلاء و نزهد الفضلاء، كتابى است در اخلاق.
2 روضد العقلاء و نزهد الفضلاء، کتابى است در اخلاق.


3 المجروحين من المحدثين و الضعفاء و المتروكين، در جرح و تعديل.
3 المجروحين من المحدثين و الضعفاء و المتروكين، در جرح و تعديل.
خط ۷۱: خط ۷۱:
1 اسماء الصحابة.
1 اسماء الصحابة.


2 تفسير، كه نسخه‌هاى آن در كتابخانه‌هاى محمودية مدينه و دانشگاه استانبول موجود است.
2 تفسير، كه نسخه‌هاى آن در کتابخانه‌هاى محمودية مدينه و دانشگاه استانبول موجود است.


3 صحيح، كه در مآخذ به اسامى التقاسيم و الانواع يا الانواع و التقاسيم نيز خوانده شده و از منابع مهم حديث اهل سنت به‌شمار مى‌رود. نسخه‌هاى خطى از اين كتاب به صورت اجزاى پراكنده در كتابخانه‌هاى توپكاپى سرايى، برلين، ازهريه، خديويه موجود است.
3 صحيح، كه در مآخذ به اسامى التقاسيم و الانواع يا الانواع و التقاسيم نيز خوانده شده و از منابع مهم حديث اهل سنت به‌شمار مى‌رود. نسخه‌هاى خطى از اين کتاب به صورت اجزاى پراكنده در کتابخانه‌هاى توپكاپى سرايى، برلين، ازهريه، خديويه موجود است.


   
   
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش