پرش به محتوا

تفسیر بلاغ: تفاوت میان نسخه‌ها

۵۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}


'''تفسیر بلاغ''' اثر [[میرمحمدی زرندی، سید ابوالفضل|آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی]]، تفسیری است از قرآن کریم به زبان فارسی.
'''تفسیر بلاغ،''' اثر [[میرمحمدی زرندی، سید ابوالفضل|آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی]]، تفسیری است چهار جلدی از قرآن کریم به زبان فارسی.


نویسنده برای درک مفاهیم آیات الهی، در مرحله نخست به تدبر در خود آیات پرداخته و از مراجعه به کتب تفسیر خودداری ورزیده، پس از دریافت ابتدایی مفهوم آیات، با مراجعه به لغت و عرف و احیانا به روایات معتبر معصومین(ع) و کتب تفسیری آن را تثبیت و به حد اطمینان رسانده، سپس به تحریر آن اقدام کرده است<ref>مقدمه، ص6</ref>.
نویسنده برای درک مفاهیم آیات الهی، در مرحله نخست به تدبر در خود آیات پرداخته و از مراجعه به کتب تفسیر خودداری ورزیده، پس از دریافت ابتدایی مفهوم آیات، با مراجعه به لغت و عرف و احیانا به روایات معتبر معصومین(ع) و کتب تفسیری آن را تثبیت و به حد اطمینان رسانده، سپس به تحریر آن اقدام کرده است<ref>ر.ک: پیشگفتار، ج1، ص6</ref>.


مخاطب اصلی این کتاب، طلاب محترم و دانشجویان عزیز هستند که مطالب را بی‌دلیل نمی‌پذیرند و از سوی دیگر فرصت و حوصله و گاه توان مراجعه به کتب مفصل تفسیر را ندارند. لذا نویسنده مطالب را همراه با استدلال ولی در نهایت اختصار درآورده، در روشنی عبارات کوشیده و از ذکر اقوال و احتمالات گوناگون، اجتناب نموده است، به گونه‌ای که مراجعه کننده در اندک زمانی به لب مطلب درست یابد و در پیچ و خم احتمالات و اقوال، سرگردان نماند<ref>همان</ref>.
مخاطب اصلی این کتاب، طلاب محترم و دانشجویان عزیز هستند که مطالب را بی‌دلیل نمی‌پذیرند و از سوی دیگر فرصت و حوصله و گاه توان مراجعه به کتب مفصل تفسیر را ندارند. لذا نویسنده مطالب را همراه با استدلال، ولی در نهایت اختصار درآورده، در روشنی عبارات کوشیده و از ذکر اقوال و احتمالات گوناگون، اجتناب نموده است؛ به‌گونه‌ای که مراجعه‌کننده در اندک زمانی به لب مطلب دست یابد و در پیچ و خم احتمالات و اقوال، سرگردان نماند<ref>ر.ک: همان</ref>.


ویژگی بارز کتاب آن است که از ذکر مطالبی که پذیرش آن برای مراجعان دشوار بوده و هیچ ضرورتی بر نقل آنها نبوده، اجتناب شده است<ref>همان</ref>.
ویژگی بارز کتاب آن است که از ذکر مطالبی که پذیرش آن برای مراجعان دشوار بوده و هیچ ضرورتی بر نقل آنها نبوده، اجتناب شده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


نویسنده به پاره‌ای از مطالب برگرفته از کتب تاریخی یا روایات اهل‌بیت(ع) که ذکرشان را مفید دانسته و به دلیل اختصار در متن نیامده، در بخش یادآوری، اشاره نموده است<ref>همان</ref>.
نویسنده به پاره‌ای از مطالب برگرفته از کتب تاریخی یا روایات اهل‌بیت(ع) که ذکرشان را مفید دانسته و به دلیل اختصار در متن نیامده، در بخش یادآوری، اشاره نموده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
خط ۳۹: خط ۳۹:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
پیشگفتار.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۱٬۴۸۲

ویرایش