پرش به محتوا

المعجم المفصل في المعرب و الدخیل: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}
   
   
'''المعجم المفصل فی المعرب والدخیل''' اثر سعدی ضناوی، کتابی است پیرامون واژگان معرب و دخیل در زبان عربی. واژه معرب به معنای واژه‌ای است که در اصل عربی نبوده و از زبان‌های دیگر وارد عربی شده و همراه با دگرگونی، صورت عربی گرفته است. در مقابل، معدود کلمات غیرعربی وجود دارند که به صورت اصلی خود وارد زبان عربی شده و به کلمات دخیل شهرت دارند.
'''المعجم المفصل في المعرب و الدخيل،''' اثر سعدی ضناوی، کتابی است پیرامون واژگان معرب و دخیل در زبان عربی. واژه معرب به معنای واژه‌ای است که در اصل عربی نبوده و از زبان‌های دیگر وارد عربی شده و همراه با دگرگونی، صورت عربی گرفته است. در مقابل، معدود کلمات غیر عربی وجود دارند که به‌صورت اصلی خود وارد زبان عربی شده و به کلمات دخیل شهرت دارند.


نویسنده برای نوشتن اثر حاضر، از بیشتر آثار و معاجمی که پیش از این درباره این موضوع نوشته شده را مورد بررسی قرار داده و از آنها استفاده کرده و مطالبی نیز از تحقیقات خویش بر آنها افزوده است<ref>مقدمه، ص10</ref>.
نویسنده برای نوشتن اثر حاضر، از بیشتر آثار و معاجمی که پیش‌ازاین درباره این موضوع نوشته شده را مورد بررسی قرار داده و از آنها استفاده کرده و مطالبی نیز از تحقیقات خویش بر آنها افزوده است<ref>ر.ک: مقدمه، ص10</ref>.


واژگان و لغات کتاب، به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و در مقدمه‌ای که نویسنده به ابتدای کتاب افزوده، نخست به نقش لغت در فرهنگ جوامع اشاره شده<ref>همان، ص3</ref> و سپس به موضوعاتی همچون تأثیر لغت عربی در سایر زبان‌ها<ref>همان، ص5</ref>، معنای واژه دخیل و معرب<ref>همان، ص6</ref>، اساس تعریب مانند تغییر در حروف و حرکات و ابدال حروف در کلمات فارسی معرب<ref>همان، ص7- 8</ref> و طبیعت واژگان و کلمات دخیل<ref>همان، ص9</ref> پرداخته شده است.
واژگان و لغات کتاب، به‌ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و در مقدمه‌ای که نویسنده به ابتدای کتاب افزوده، نخست به نقش لغت در فرهنگ جوامع اشاره شده<ref>ر.ک: همان، ص3</ref> و سپس به موضوعاتی همچون تأثیر پذیرفتن لغت عربی با سایر زبان‌ها<ref>ر.ک: همان، ص5</ref>، معنای واژه دخیل و معرب<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>، اساس تعریب مانند تغییر در حروف و حرکات و ابدال حروف در کلمات فارسی معرب<ref>ر.ک: همان، ص7-8</ref> و طبیعت واژگان و کلمات دخیل<ref>ر.ک: همان، ص9</ref> پرداخته شده است.


از جمله ویژگی‌های کتاب، اقدامات تحقیقی صورت گرفته در آن، از جمله فهارس فنی تنظیم شده برای لغات و واژگان است که در انتهای کتاب جای گرفته است.
از جمله ویژگی‌های کتاب، اقدامات تحقیقی صورت‌گرفته در آن، از جمله فهارس فنی تنظیم‌شده برای لغات و واژگان است که در انتهای کتاب جای گرفته است.


==پانویس ==
==پانویس ==
خط ۳۷: خط ۳۷:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
مقدمه کتاب.




۱٬۴۸۲

ویرایش