پرش به محتوا

شرح مشكل الوسيط: تفاوت میان نسخه‌ها

۶۲۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۱: خط ۳۱:
}}
}}


'''شرح مشكل الوسيط'''، شرح عثمان بن عبدالرحمن شهرزوری، مشهور به ابن صلاح (متوفی 643ق) بر «الوسيط في المذهب» ابوحامد غزالی (متوفی 505ق) است که خود این اثر نیز خلاصه «البسيط» و از مهم‌ترین کتبی است که فقه شافعی را شرح کرده است. این اثر در چهار جلد با تحقیق عبدالمنعم خلیفه احمد بلال منتشر شده است.  
'''شرح مشكل الوسيط'''، شرح [[ابن صلاح، عثمان بن عبدالرحمن|عثمان بن عبدالرحمن شهرزوری]]، مشهور به [[ابن صلاح، عثمان بن عبدالرحمن|ابن صلاح]] (متوفی 643ق) بر «[[الوسيط في المذهب]]» [[غزالی، محمد بن محمد|ابوحامد غزالی]] (متوفی 505ق) است که خود این اثر نیز خلاصه «[[البسيط]]» و از مهم‌ترین کتبی است که فقه شافعی را شرح کرده است. این اثر در چهار جلد با تحقیق [[بلال، عبدالمنعم خلیفة احمد|عبدالمنعم خلیفه احمد بلال]] منتشر شده است.  


کتاب در دو بخش ارائه شده است:  
کتاب در دو بخش ارائه شده است:  
# القسم الدراسي (مقدمه محقق) در چهار فصل: شرح حال غزالی، شرح حال ابن صلاح، بررسی مختصر کتاب «الوسيط» و بررسی کتاب «شرح مشكل الوسيط»<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص74-15</ref>.
# القسم الدراسي (مقدمه محقق) در چهار فصل: شرح حال [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]]، شرح حال [[ابن صلاح، عثمان بن عبدالرحمن|ابن صلاح]]، بررسی مختصر کتاب «الوسيط» و بررسی کتاب «شرح مشكل الوسيط»<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص74-15</ref>.
# القسم المحقَّق: مشتمل بر مقدمه نویسنده و متن تحقیق‌شده کتاب. ‏  
# القسم المحقَّق: مشتمل بر مقدمه نویسنده و متن تحقیق‌شده کتاب. ‏  


ابن صلاح با استفاده از تعدادی از نسخه‌های «الوسيط» و مطابقت دادن آنها، اختلافات را بررسی و نسخه صحیح‌تر را انتخاب کرده است. او به نسخه‌ای از «الوسيط» به خط غزالی دست یافته است. غالباً هم به اصل «الوسيط»، یعنی «نهاية المطلب» جوینی و «البسيط» غزالی برای ضبط و ارزش‌گذاری عبارات مراجعه کرده است.  
[[ابن صلاح، عثمان بن عبدالرحمن|ابن صلاح]] با استفاده از تعدادی از نسخه‌های «الوسيط» و مطابقت دادن آنها، اختلافات را بررسی و نسخه صحیح‌تر را انتخاب کرده است. او به نسخه‌ای از «الوسيط» به خط [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]] دست یافته است. غالباً هم به اصل «الوسيط»، یعنی «[[نهاية المطلب في دراية المذهب|نهاية المطلب]]» [[امام‌الحرمین، عبدالملک بن عبدالله|جوینی]] و «[[البسيط]]» [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]] برای ضبط و ارزش‌گذاری عبارات مراجعه کرده است.
او در شرح مشکلات متن، ضابطه‌ای را ذکر نکرده که بر مبنای آن مشکل را از «الوسيط» استخراج و سپس شرح کند؛ تنها می‌توان گفت که اشکالاتی را که در لفظ «الوسيط» آشکار بوده، ذکر کرده که از آن جمله است: شرح اشکالاتی که در ضبط یک کلمه یا شرح معنا بوده و یا دشواری یا ابهاماتی که در امثال وجود داشته یا غلط‌هایی که در شکل مفردات یا اعلام یا اسامی مکان‌ها و مانند آن وجود داشته است. گاه نیز کلام غزالی به‌گونه‌ای است که موجب نقص در معنا یا حکم شده که توسط شارح کامل شده است<ref>ر.ک: همان، ص61-6؛ أنباء الكتب، ص‌66</ref>‏.  
 
او در شرح مشکلات متن، ضابطه‌ای را ذکر نکرده که بر مبنای آن مشکل را از «الوسيط» استخراج و سپس شرح کند؛ تنها می‌توان گفت که اشکالاتی را که در لفظ «الوسيط» آشکار بوده، ذکر کرده که از آن جمله است: شرح اشکالاتی که در ضبط یک کلمه یا شرح معنا بوده و یا دشواری یا ابهاماتی که در امثال وجود داشته یا غلط‌هایی که در شکل مفردات یا اعلام یا اسامی مکان‌ها و مانند آن وجود داشته است. گاه نیز کلام [[غزالی، محمد بن محمد|غزالی]] به‌گونه‌ای است که موجب نقص در معنا یا حکم شده که توسط شارح کامل شده است<ref>ر.ک: همان، ص61-6؛ أنباء الكتب، ص‌66</ref>‏.  
   
   
==پانویس ==
==پانویس ==
<references/>
<references />
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش