پرش به محتوا

النبذة الكافية في أحكام أصول‌الدين: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR56872J1.jpg | عنوان =النبذة الكافية في أحكام أصول الدي...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}


'''النبذة الكافية في أحكام أصول الدين'''، عنوان اثری است از علی بن احمد بن حزم اندلسی. ابن حزم در این کتاب یک جلدی که به زبان عربی نوشته شده، به بیان مباحث اصول فقه اهل تسنن پرداخته است. این کتاب، در واقع مختصری از کتاب «الإحكام في أصول الأحكام» همین مؤلف است که با عبارات روان به‌منظور تسریع در انتقال و راحتی در حفظ مطالب، توسط خود ابن حزم، نگاشته شده است. کتاب به تحقیق محمد احمد عبدالعزیز زیدان رسیده است.  
'''النبذة الكافية في أحكام أصول الدين'''، عنوان اثری است از [[ابن حزم، علی بن احمد|علی بن احمد بن حزم اندلسی]]. [[ابن حزم، علی بن احمد|ابن حزم]] در این کتاب یک جلدی که به زبان عربی نوشته شده، به بیان مباحث اصول فقه اهل تسنن پرداخته است. این کتاب، در واقع مختصری از کتاب «[[الإحكام في أصول الأحكام]]» همین مؤلف است که با عبارات روان به‌منظور تسریع در انتقال و راحتی در حفظ مطالب، توسط خود [[ابن حزم، علی بن احمد|ابن حزم]]، نگاشته شده است. کتاب به تحقیق [[محمد احمد عبدالعزیز زیدان]] رسیده است.  


==ساختار==
==ساختار==
خط ۳۱: خط ۳۱:


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
نویسنده در مقدمه کتاب، پس از حمد الهی و درود بر پیامبر اکرم(ص) و همسران و خاندان و اصحاب ایشان و تابعین، می‌نویسد: اما بعد، خداوند متعال ما و شما را به انجام تکالیفی که برعهده‌ا‌مان گذاشته، موفق بدارد و از انجام کارهایی که از آنها نهی کرده، دورمان بدارد. من پس از اینکه که کتاب مفصلم در اصول یعنی «الإحكام في أصول الأحكام» را نگاشتم و نظرات و شبهات مخالفین را در آن بیان کردم و براهین را به یاری خدا در همه این امور توضیح دادم، تصمیم گرفتم - پس از استخاره و تضرع به درگاه الهی در یاری خداوند در بیان حق - آن مطالب را در کتابی لطیف که فهم و دسترسی به مطالبش آسان و حفظش راحت باشد، بیان کنم؛ لذا دست به نگارش این کتاب زدم و امیدوارم این کتاب، کمکی بر اشراف بر آن کتاب مفصل باشد<ref>ر.ک: مقدمه مؤلف، ص13</ref>.
نویسنده در مقدمه کتاب، پس از حمد الهی و درود بر پیامبر اکرم(ص) و همسران و خاندان و اصحاب ایشان و تابعین، می‌نویسد: اما بعد، خداوند متعال ما و شما را به انجام تکالیفی که برعهده‌مان گذاشته، موفق بدارد و از انجام کارهایی که از آنها نهی کرده، دورمان بدارد. من پس از اینکه که کتاب مفصلم در اصول یعنی «[[الإحكام في أصول الأحكام]]» را نگاشتم و نظرات و شبهات مخالفین را در آن بیان کردم و براهین را به یاری خدا در همه این امور توضیح دادم، تصمیم گرفتم - پس از استخاره و تضرع به درگاه الهی در یاری خداوند در بیان حق - آن مطالب را در کتابی لطیف که فهم و دسترسی به مطالبش آسان و حفظش راحت باشد، بیان کنم؛ لذا دست به نگارش این کتاب زدم و امیدوارم این کتاب، کمکی بر اشراف بر آن کتاب مفصل باشد<ref>ر.ک: مقدمه مؤلف، ص13</ref>.


محقق در مقدمه، ترجمه‌ای از مصنف ارائه می‌دهد؛ در این ترجمه از نام، زمان و مکان تولد، اساتید و شاگردان، آثار، نظرات برخی از علما درباره وی و تاریخ وفات او، صحبت می‌شود<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص8-3</ref>.
محقق در مقدمه، ترجمه‌ای از مصنف ارائه می‌دهد؛ در این ترجمه از نام، زمان و مکان تولد، اساتید و شاگردان، آثار، نظرات برخی از علما درباره وی و تاریخ وفات او، صحبت می‌شود<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص8-3</ref>.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش