پرش به محتوا

کلینی، محمد بن یعقوب: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (تکمیل جعبه اطلاعات)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۹: خط ۳۹:
</div>
</div>


'''محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینى رازى''' (متوفای 329ق)، ثقة الإسلام، شیخ المشایخ، از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است که در نیمۀ دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجرى از بزرگترین محدثین شیعه به شمار مى‌رفت.
'''محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینى رازى''' (متوفای 329 ق)، ثقة الإسلام، شیخ المشایخ، از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است که در نیمۀ دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجرى از بزرگترین محدثین شیعه به شمار مى‌رفت، نویسنده [[الكافي (ط. دارالحديث)|الکافی]] از کتب اربعه شیعه


== ولادت ==
== ولادت ==
او در عهد امامت امام یازدهم، در دهى به نام کلین در 38 کیلومترى شهر رى و در خانه‌اى مملو از عشق و محبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام چشم به جهان گشود.
او در عهد امامت امام یازدهم متولد شد، و در عصر غیبت صغری می‌زیست. کلینی اصالتا ایرانى و از روستاى «کلین» واقع در ۳۸ کیلومترى شهررى و ناحیه جنوب غربى جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌ آباد کنونى است. به همین جهت، او را به لقب «رازى»، منسوب به «رى» هم مى‌خوانند.


==خاندان==
==خاندان==
خط ۱۸۳: خط ۱۸۳:
شیخ کلینى یعنى کافى، یعنى آبشخور پاک اهل‌بیت علیهم‌السلام، یعنى کوثر شیرین حدیث در کویر فرهنگى تاریخ، یعنى سرچشمۀ زلال دوستداران آل محمد صلى‌الله‌علیهم اجمعین.
شیخ کلینى یعنى کافى، یعنى آبشخور پاک اهل‌بیت علیهم‌السلام، یعنى کوثر شیرین حدیث در کویر فرهنگى تاریخ، یعنى سرچشمۀ زلال دوستداران آل محمد صلى‌الله‌علیهم اجمعین.


==سال تناثر نجوم==
==وفات==


محمد بن یعقوب کلینی سرانجام در شعبان سال 329ق در حالی که بیش از 70 سال داشت درگذشت، سالی که به سال تناثر نجوم نام گرفت، یعنی سالی که ستارگان فرو ریخت و سالى که آسمان علمِ این دنیاى خاکى بى‌ستاره ماند.


سالى که ستارگان فرو ریخت.
دانشمند نامى بغداد «ابوقیراط» بر پیکر پاکش نماز خواند. شیعیان با دلى پراندوه و با احترام آن مرد خدا را در «باب کوفه» بغداد به خاک سپردند. در همین سال با رحلت آخرین نایب امام زمان، «على بن محمد سمرى» غیبت کبراى آن حضرت نیز آغاز گردید.


سیماى مردان خدا که پس از تحمل رنجها و مشقت‌ها امانتى را که از جانب خداوند به آنان سپرده شده، سالم به منزل مى‌رسانند دیدنى است.
مرقد کلینی در محوطه مسجد آصفیه، در ساحل شرقی رود دجله (در مرکز بغداد) جنب مدرسه نظامیه (مستنصریه قدیم) قرار دارد. نام اصلی این مسجد، جامع الصفوی یا مسجد صفوی بوده است که عثمانیان آن را به آصفیه تغییر دادند. مرقد کلینی در سال‌های اخیر بازسازی شده است. در محرم سال ۱۴۳۶ق مراسم پایان بازسازی قبر شیخ کلینی برگزار شد. در این مراسم از ضریح نقره‌ای آن که توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده بود، رونمایی گردید.
 
خدا در دیدگان چنین انسه‌گانهایى موج مى‌زند و سبک بالى وصف ناپذیرى به آنها روى مى‌دهد. آنان در آن حالات روحانى در شوق دیدار دوست لحظه شمارى مى‌کنند.
 
کلینى در حالى که بیش از 70 سال از عمرش مى‌گذشت و پس از 20 سال تلاش در تدوین کتاب کافى و تحمل رنجها، غربتها و مشقت‌ها، اینک در آستانۀ ملاقات با معبود و معشوق است. او در خود آرامشى احساس مى‌نمود، آرامشى که نشان از ایثار و از خود گذشتگى و اداى تکلیف او داشت.
 
او اگر چه در قفس دنیا مى‌زیست؛ اما در فضاى بهشت تنفس مى‌کرد، چرا که تمام لحظه‌هاى عمرش را با کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام سپرى کرده بود و در راه اداى فریضه، هر رنجى را به جان پذیرفته بود.
 
براى ما خاکیان رهیدن از خاک تازگى دارد؛ ولى براى فرزانه‌اى چون کلینى که هیچگاه وابسته به خاک نشد، مرزى به نام خاک وجود نداشت. او در انتظار رفتن و رؤیت محبوب، روزها را سپرى مى‌کرد.
 
سال 329 هجرى قمرى سالى است که سال «تناثر نجوم» نام گرفته است، سال فرو ریختن ستاره‌ها و سالى که آسمان علمِ این دنیاى خاکى بى‌ستاره ماند.
 
آرى در این سال راد مرد بزرگ عالم تشیع در ماه شعبان جهان فانى را وداع کرد. دانشمند نامى بغداد «ابوقیراط» بر پیکر پاکش نماز خواند. شیعیان با دلى پراندوه و با احترام آن مرد خدا را در «باب کوفه» بغداد به خاک سپردند.
 
در همین سال با رحلت آخرین نایب امام زمان، «على بن محمد سمرى» غیبت کبراى آن حضرت نیز آغاز گردید.


{{جوامع روایی شیعه}}
{{جوامع روایی شیعه}}
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش