پرش به محتوا

مقدیش، محمود: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۵۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۱
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'نزهة الأنظار في عجائب التواريخ و الأخبار' به 'نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والأخبار')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۸: خط ۳۸:
</div>
</div>


'''محمود مقدیش''' (1154-‌1228ق)، معروف به ابوالثناء صفاقسی، فقیه و تاریخ‌نگار تونسی، از شاگردان شیخ [[احمد دمنهوری]] و شیخ [[علی صعیدی]] و صاحب کتاب «[[نزهة الأنظار في عجائب التواريخ و الآثار]]».
'''محمود مقدیش''' (1154-‌1228ق)، معروف به ابوالثناء صفاقسی، فقیه و تاریخ‌نگار تونسی، از شاگردان شیخ [[احمد دمنهوری]] و شیخ [[علی صعیدی]] و صاحب کتاب «[[نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والأخبار|نزهة الأنظار في عجائب التواريخ و الآثار]]».


==ولادت==
==ولادت==
خط ۶۰: خط ۶۰:
# نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والآثار<ref>ر.ک: همان، ص15-‌17</ref>.
# نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والآثار<ref>ر.ک: همان، ص15-‌17</ref>.


مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر وی، کتاب «نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والآثار» است که با اقتباس از پیشینیان، تاریخ خود را تدوین کرده و ضمن بحث از جغرافیاى مغرب اسلامى، به تاریخ امویان، عباسیان و بعضى از دولت‏هاى شرقى پرداخته است و به‌تفصیل در مورد تاریخ شمال آفریقا تا عصر عثمانى سخن مى‌گوید. وی در این اثر، درباره اندلس فقط منحصرا به دوره امویان اندلس و دوران مراطبین و موحدین در اندلس اشاره مى‌کند<ref>ر.ک: ناصری طاهری، عبدالله</ref>.
مهم‌ترین و معروف‌ترین اثر وی، کتاب «[[نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والأخبار|نزهة الأنظار في عجائب التواريخ والآثار]]» است که با اقتباس از پیشینیان، تاریخ خود را تدوین کرده و ضمن بحث از جغرافیاى مغرب اسلامى، به تاریخ امویان، عباسیان و بعضى از دولت‏هاى شرقى پرداخته است و به‌تفصیل در مورد تاریخ شمال آفریقا تا عصر عثمانى سخن مى‌گوید. وی در این اثر، درباره اندلس فقط منحصرا به دوره امویان اندلس و دوران مراطبین و موحدین در اندلس اشاره مى‌کند<ref>ر.ک: ناصری طاهری، عبدالله</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش