پرش به محتوا

رساله لب اللباب در سیر و سلوک أولی الألباب: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
ویرایش Hbaghizadeh@noornet.net (بحث) به آخرین تغییری که Admin انجام داده بود واگردانده شد
جز (جایگزینی متن - 'علامه طباطبايى' به 'علامه طباطبايى')
جز (ویرایش Hbaghizadeh@noornet.net (بحث) به آخرین تغییری که Admin انجام داده بود واگردانده شد)
خط ۱۴۳: خط ۱۴۳:
2. تأثير تضرّع و ابتهال در حصول ايمان به عالم معنا؛
2. تأثير تضرّع و ابتهال در حصول ايمان به عالم معنا؛


3. گفت‌وگوى حضرت إدريس(ع) با حضرت [[طباطبایی، محمدحسین|علامه طباطبايى]] در خواب؛
3. گفت‌وگوى حضرت إدريس(ع) با حضرت علامه طباطبايى در خواب؛


4. هدايت خداوند كسانى را كه صميمانه خواهان هدايتند؛
4. هدايت خداوند كسانى را كه صميمانه خواهان هدايتند؛
خط ۲۲۸: خط ۲۲۸:




1. اصل اين رساله، اسّ و مخّ اولين دوره از درس‌هاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد [[طباطبایی، محمدحسین|علامه طباطبايى]] در سال‌هاى 69 - 1368ق، در حوزه علميه قم، براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و مؤلف، به‌عنوان تقريرات درس، به رشته تحرير درآورده و سپس با تنقيحات و اضافاتى به چاپ رسانده است؛
1. اصل اين رساله، اسّ و مخّ اولين دوره از درس‌هاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد علامه طباطبايى در سال‌هاى 69 - 1368ق، در حوزه علميه قم، براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و مؤلف، به‌عنوان تقريرات درس، به رشته تحرير درآورده و سپس با تنقيحات و اضافاتى به چاپ رسانده است؛


2. اساس و شالوده مطالب اين رساله، برگرفته از رساله«تحفة الملوك در سير و سلوك»، منسوب به علامه بحر العلوم است، حتى تعداد و ترتيب شرايط بيست و پنج‌گانه سلوك، در هر دو رساله يكى است. به احتمال قوى، [[طباطبایی، محمدحسین|علامه طباطبايى]]، مباحث اخلاقى مزبور را از روى همين رساله بحر العلوم مطرح مى‌فرمودند.
2. اساس و شالوده مطالب اين رساله، برگرفته از رساله«تحفة الملوك در سير و سلوك»، منسوب به علامه بحر العلوم است، حتى تعداد و ترتيب شرايط بيست و پنج‌گانه سلوك، در هر دو رساله يكى است. به احتمال قوى، علامه طباطبايى، مباحث اخلاقى مزبور را از روى همين رساله بحر العلوم مطرح مى‌فرمودند.


در واقع، رساله«لب اللباب» تنقيح رساله«تحفة الملوك» است؛ بدين معنا كه بيشتر عناوين و مطالب هر دو رساله همسان است و پاره‌اى از مباحثى كه مورد نظر حضرت [[طباطبایی، محمدحسین|علامه طباطبايى]] و علامه تهرانى بوده است، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است و برخى از مسائل سؤال‌برانگيز، به‌طور كلى مطرح نشده است؛ در عوض، در لابه‌لاى مطالب و جاى جاى مباحث، لطايف و معارفى گنجانده شده است كه در جاى خود كم‌نظير است و به رساله طراوت خاصى داده است.
در واقع، رساله«لب اللباب» تنقيح رساله«تحفة الملوك» است؛ بدين معنا كه بيشتر عناوين و مطالب هر دو رساله همسان است و پاره‌اى از مباحثى كه مورد نظر حضرت علامه طباطبايى و علامه تهرانى بوده است، مورد نقد و بررسى قرار گرفته است و برخى از مسائل سؤال‌برانگيز، به‌طور كلى مطرح نشده است؛ در عوض، در لابه‌لاى مطالب و جاى جاى مباحث، لطايف و معارفى گنجانده شده است كه در جاى خود كم‌نظير است و به رساله طراوت خاصى داده است.


== منابع ==
== منابع ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش