پرش به محتوا

ترجمه کتاب كمال‌الدين و تمام النعمة: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'شيخ صدوق' به 'شيخ صدوق'
جز (جایگزینی متن - '== وابسته‌ها == [[' به '== وابسته‌ها == {{وابسته‌ها}} [[')
جز (جایگزینی متن - 'شيخ صدوق' به 'شيخ صدوق')
خط ۵۳: خط ۵۳:




ترجمه كمال الدين و تمام النعمة، اثر شيخ صدوق، با ترجمه آية ا... كمره‌اى دربارۀ امام عصر(عج) مى‌باشد.
ترجمه كمال الدين و تمام النعمة، اثر [[شيخ صدوق]]، با ترجمه آية ا... كمره‌اى دربارۀ امام عصر(عج) مى‌باشد.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
خط ۶۵: خط ۶۵:




سرآغاز هفتاد صفحه‌اى اين اثر يكى از نوشته‌هاى باارزش آية ا... كمره‌اى است كه ضمن آن، افزون بر ارائه نگرشى به تاريخ اسلام، دربارۀ موضوع كتاب؛ يعنى مهدويت و نيز زندگى و زمانه شيخ صدوق مطالب سودمندى ارائه كرده است. از اين مباحث، طرح نقش حكومت اسلامى بر اساس مطالبى است كه در روايت مهدويت درباره يك حكومت ايده‌ال ارائه شده است، عنوانى كه به اين بخش داده، چنين است: تركيب نقشه اصلاح كتاب و سنّت در تجديد حكومت اسلامى. «كمال الدين و تمام النعمة» از يك مقدّمه نسبتا طولانى؛ شامل 55 عنوان تشكيل شده است آية ا... كمره‌اى اين مقدّمه را باب اوّل به حساب آورده كه حدود يك پنجم كتاب را تشكيل مى‌دهد كه شامل مباحث كلامى در اثبات درستى عقيده اماميّه در باب امام قائم(عج)و پاسخ به شبهات زيديه، اسماعيليه و ساير فرق اثنا عشريه است. كتاب با عنوان غيبت ادريس پيامبر كه باب دوم است، آغاز مى‌شود و بعد از ابواب ديگر به باب 22 مى‌رسيم كه آن علّت احتياج مردم به امام و استدلال كلامى شيخ صدوق آمده است. يكى از ابواب طولانى كتاب با عنوان اتصال وصيّت از زمان آدم(ع) تا روز قيامت كه در پايان بحثى در معناى عترت، آل و اهل آمده است. باب ديگر نصوصى كه بر اثبات دوازدهمين امام شيعه(ع) رسيده بيان شده است.
سرآغاز هفتاد صفحه‌اى اين اثر يكى از نوشته‌هاى باارزش آية ا... كمره‌اى است كه ضمن آن، افزون بر ارائه نگرشى به تاريخ اسلام، دربارۀ موضوع كتاب؛ يعنى مهدويت و نيز زندگى و زمانه [[شيخ صدوق]] مطالب سودمندى ارائه كرده است. از اين مباحث، طرح نقش حكومت اسلامى بر اساس مطالبى است كه در روايت مهدويت درباره يك حكومت ايده‌ال ارائه شده است، عنوانى كه به اين بخش داده، چنين است: تركيب نقشه اصلاح كتاب و سنّت در تجديد حكومت اسلامى. «كمال الدين و تمام النعمة» از يك مقدّمه نسبتا طولانى؛ شامل 55 عنوان تشكيل شده است آية ا... كمره‌اى اين مقدّمه را باب اوّل به حساب آورده كه حدود يك پنجم كتاب را تشكيل مى‌دهد كه شامل مباحث كلامى در اثبات درستى عقيده اماميّه در باب امام قائم(عج)و پاسخ به شبهات زيديه، اسماعيليه و ساير فرق اثنا عشريه است. كتاب با عنوان غيبت ادريس پيامبر كه باب دوم است، آغاز مى‌شود و بعد از ابواب ديگر به باب 22 مى‌رسيم كه آن علّت احتياج مردم به امام و استدلال كلامى [[شيخ صدوق]] آمده است. يكى از ابواب طولانى كتاب با عنوان اتصال وصيّت از زمان آدم(ع) تا روز قيامت كه در پايان بحثى در معناى عترت، آل و اهل آمده است. باب ديگر نصوصى كه بر اثبات دوازدهمين امام شيعه(ع) رسيده بيان شده است.


ابواب پايانى؛ شامل ثواب منتظر، نهى از نام بردن قائم(عج)، علامات ظهور و نوادر كتاب است و استدلال شيخ بر عدم فترت بين رسولان نيز در پايان كتاب و در همين باب آمده است.
ابواب پايانى؛ شامل ثواب منتظر، نهى از نام بردن قائم(عج)، علامات ظهور و نوادر كتاب است و استدلال شيخ بر عدم فترت بين رسولان نيز در پايان كتاب و در همين باب آمده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش