پرش به محتوا

سلسلة المسائل العقائدية: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' ،' به '،'
جز (A-esmaili@noornet.net صفحهٔ سلسلة المسائل العقائدیة را به سلسلة المسائل العقائدية منتقل کرد)
 
جز (جایگزینی متن - ' ،' به '،')
خط ۴۶: خط ۴۶:




نويسنده در پيش درآمد كتاب بر اهميت "عقيده" در حيات انسان تأكيد و سلوك بشر را نتيجه عقيده و تفكر مى‌داند . وى عقيده را اساس زندگى مى‌داند كه تكاليف و فرائض را كه از آن تعبير به شريعت مى‌كنيم ، بر آن بنا شده است ؛ لذا وى تصميم مى‌گيرد در رساله‌هاى كوتاهى به زبان ساده به تبيين برخى از جوانب عقائد اسلامى بپردازد.
نويسنده در پيش درآمد كتاب بر اهميت "عقيده" در حيات انسان تأكيد و سلوك بشر را نتيجه عقيده و تفكر مى‌داند . وى عقيده را اساس زندگى مى‌داند كه تكاليف و فرائض را كه از آن تعبير به شريعت مى‌كنيم، بر آن بنا شده است ؛ لذا وى تصميم مى‌گيرد در رساله‌هاى كوتاهى به زبان ساده به تبيين برخى از جوانب عقائد اسلامى بپردازد.


== ساختار كتاب: ==
== ساختار كتاب: ==




اين كتاب در ده فصل برخى از مهم‌ترين عناوين اعتقادى را مورد بررسى قرار داده است .عناوين مورد بحث عبارت است از : حسن و قبح عقلى ، جبر و اختيار ، توحيد در خالقيت ، اراده ، رؤيت ، عصمت ، متكلم ، بداء ، حكومت ، صحابه . تفصيل اين عناوين را در كتاب‌هاى ديگر نويسنده كه برخى مشتمل بر چند عنوان و بعضى يك موضوع را مورد بحث قرار داده است، مى‌توان پى‌گيرى نمود.
اين كتاب در ده فصل برخى از مهم‌ترين عناوين اعتقادى را مورد بررسى قرار داده است .عناوين مورد بحث عبارت است از : حسن و قبح عقلى، جبر و اختيار، توحيد در خالقيت، اراده، رؤيت، عصمت، متكلم، بداء، حكومت، صحابه . تفصيل اين عناوين را در كتاب‌هاى ديگر نويسنده كه برخى مشتمل بر چند عنوان و بعضى يك موضوع را مورد بحث قرار داده است، مى‌توان پى‌گيرى نمود.


== گزارش محتوا: ==
== گزارش محتوا: ==
خط ۵۸: خط ۵۸:
مطالبى كه در اين رساله‌ها طرح شده است به ترتيب شماره آنها به اختصار به اين شرح است:
مطالبى كه در اين رساله‌ها طرح شده است به ترتيب شماره آنها به اختصار به اين شرح است:


1-حسن و قبح عقلى از مباحثى است كه در علوم مختلف مانند : اصول ، كلام و فلسفه مورد بحث واقع شده است، لذا علما متعددى در رابطه با آن قلم زده‌اند . نويسنده در ابتدا با طرح ملاكات سه گانه حسن و قبح ، يكى از ملاكات را پذيرفته و حسن و قبح را ذاتى مى‌داند و پس از بحث‌هاى مقدماتى به تبيين ادله قائلين و منكرين حسن و قبح عقلى مى‌پردازد . وى در پايان به يازده مورد از ثمرات اين بحث بيان مى‌كند.
1-حسن و قبح عقلى از مباحثى است كه در علوم مختلف مانند : اصول، كلام و فلسفه مورد بحث واقع شده است، لذا علما متعددى در رابطه با آن قلم زده‌اند . نويسنده در ابتدا با طرح ملاكات سه گانه حسن و قبح، يكى از ملاكات را پذيرفته و حسن و قبح را ذاتى مى‌داند و پس از بحث‌هاى مقدماتى به تبيين ادله قائلين و منكرين حسن و قبح عقلى مى‌پردازد . وى در پايان به يازده مورد از ثمرات اين بحث بيان مى‌كند.


وى بعثت انبيا ، وجوب عقلى معرفت ، خاتميت و استمرار احكام اسلام و ثبات اخلاق در تمامى عصرها را از نتايج اين بحث مى‌داند.
وى بعثت انبيا، وجوب عقلى معرفت، خاتميت و استمرار احكام اسلام و ثبات اخلاق در تمامى عصرها را از نتايج اين بحث مى‌داند.


2- مسأله جبر و اختيار از مسائل مهم در تاريخ حيات انسانى است. از سؤال‌هاى اساسى هر انسانى اين است كه آيا در اعمالش مختار است يا مجبور ؟ دو ديدگاه در مسأله ايجاد شده كه هر كدام قائلينى دارد . عوامل مختلفى در تقويت و ترويج جبرگرايى مؤثر بوده است .مواردى مانند : حكومت اموى ، اساطير احبار و رهبان و اسرائليات را مى‌توان از اين عوامل برشمرد .معناى صحيح قضا و قدر و شبهات مختلفى كه در رابطه با آن ايجاد شده است، زمينه بحث‌هاى مفصلى را ايجاد كرده است كه پس از پاسخ به آنها در اين رساله نظريه " امر بين الامرين " كه ديدگاه اهل بيت عليهم السلام است، طرح و تبيين شده است.
2- مسأله جبر و اختيار از مسائل مهم در تاريخ حيات انسانى است. از سؤال‌هاى اساسى هر انسانى اين است كه آيا در اعمالش مختار است يا مجبور ؟ دو ديدگاه در مسأله ايجاد شده كه هر كدام قائلينى دارد . عوامل مختلفى در تقويت و ترويج جبرگرايى مؤثر بوده است .مواردى مانند : حكومت اموى، اساطير احبار و رهبان و اسرائليات را مى‌توان از اين عوامل برشمرد .معناى صحيح قضا و قدر و شبهات مختلفى كه در رابطه با آن ايجاد شده است، زمينه بحث‌هاى مفصلى را ايجاد كرده است كه پس از پاسخ به آنها در اين رساله نظريه " امر بين الامرين " كه ديدگاه اهل بيت عليهم السلام است، طرح و تبيين شده است.


3- نويسنده در مقدمه رساله هدف از نگارش اين رساله را تبيين " نظريه كسب " دانسته است. وى حقيقت اين نظريه را چنين بيان مى‌كند : " خداوند سبحان خالق و بنده كاسب است ، خلق و ايجاد در افعال انسان از خداوند سبحان و كسب و اكتساب از بنده است. بنابراين ثواب و عقاب بخاطر كسب است." از آنجا كه نظريه كسب از قول به توحيد در خالقيت و حصر آن در الله سبحانه و تعالى به معناى مختار اهل حديث ناشى شده است، لذا ابتدا نظريه اهل حديث را تبيين مى‌كند و سپس به تبيين نظريات اشعرى و ديگران مى‌پردازد. در ادامه ديدگاه اماميه و قرآن كريم و مراحل تطور اين نظريه در قرون مختلف بررسى شده است.
3- نويسنده در مقدمه رساله هدف از نگارش اين رساله را تبيين " نظريه كسب " دانسته است. وى حقيقت اين نظريه را چنين بيان مى‌كند : " خداوند سبحان خالق و بنده كاسب است، خلق و ايجاد در افعال انسان از خداوند سبحان و كسب و اكتساب از بنده است. بنابراين ثواب و عقاب بخاطر كسب است." از آنجا كه نظريه كسب از قول به توحيد در خالقيت و حصر آن در الله سبحانه و تعالى به معناى مختار اهل حديث ناشى شده است، لذا ابتدا نظريه اهل حديث را تبيين مى‌كند و سپس به تبيين نظريات اشعرى و ديگران مى‌پردازد. در ادامه ديدگاه اماميه و قرآن كريم و مراحل تطور اين نظريه در قرون مختلف بررسى شده است.


4- در موضوع " اراده الهى " و تأثير آن در اختيار انسان در طول تاريخ بحث‌هاى فراوانى شده است . حكما آن را از صفات ذات و محدثين و متكلمين از صفات فعل دانسته‌اند. در اين رساله پس از تبيين اين دو ديدگاه با توجه به روايات و نظريات علما به تبيين نظريه مختار مى‌پردازد . در پايان بحثى پيرامون اراده تكوينى و تشريعى آمده است.
4- در موضوع " اراده الهى " و تأثير آن در اختيار انسان در طول تاريخ بحث‌هاى فراوانى شده است . حكما آن را از صفات ذات و محدثين و متكلمين از صفات فعل دانسته‌اند. در اين رساله پس از تبيين اين دو ديدگاه با توجه به روايات و نظريات علما به تبيين نظريه مختار مى‌پردازد . در پايان بحثى پيرامون اراده تكوينى و تشريعى آمده است.
خط ۱۰۳: خط ۱۰۳:
[http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/19082 مطالعه کتاب سلسله المسایل العقایدیه در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور]
[http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/19082 مطالعه کتاب سلسله المسایل العقایدیه در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش