پرش به محتوا

دیوان اشعار و رسائل شمس‌الدین محمد اسیری لاهیجی شارح گلشن راز: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ع‎ب' به 'ع‌ب'
جز (جایگزینی متن - '<references />' به '<references/>')
جز (جایگزینی متن - 'ع‎ب' به 'ع‌ب')
خط ۳۴: خط ۳۴:


==ساختار==
==ساختار==
کتاب با یک مقدمه مختصر و مقدمه مفصل دیگری در شرح‌حال و آثار [[لاهیجی، محمد بن یحیی|اسیری زنجانی]] آغاز شده است. متن دیوان مشتمل بر غزلیات، مستزاد، ترجیع‎بند، رباعی و شش رساله در انتهای آن است.
کتاب با یک مقدمه مختصر و مقدمه مفصل دیگری در شرح‌حال و آثار [[لاهیجی، محمد بن یحیی|اسیری زنجانی]] آغاز شده است. متن دیوان مشتمل بر غزلیات، مستزاد، ترجیع‌بند، رباعی و شش رساله در انتهای آن است.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
خط ۵۳: خط ۵۳:
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}


دیوان لاهیجی شامل غزلیات و مستزاد و ترجیع‎بند و رباعی است و آن را مؤلف با شش رساله در روز چهارشنبه دوازدهم جمادی‌الاولی سال 883 نوشته و دیوان حاضر از روی همین نسخه به چاپ رسیده و دارای 522 غزل و یک مستزاد و سه ترجیع‎بند و هفتادوهفت رباعی و سه تک‌‌بیت می‌باشد. اوزان این دیوان مختلف است و بعضی از آن‌ها در دیوان شعرای گذشته به‌ندرت دیده شده است. تعداد ابیات دیوان اسیری را هدایت 5000 بیت و برخی 4200 بیت نوشته‌اند <ref>ر.ک: همان، صفحه کا – کب؛ [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/15980/29 برزگر خالقی، محمدرضا، ص29]</ref>‏.
دیوان لاهیجی شامل غزلیات و مستزاد و ترجیع‌بند و رباعی است و آن را مؤلف با شش رساله در روز چهارشنبه دوازدهم جمادی‌الاولی سال 883 نوشته و دیوان حاضر از روی همین نسخه به چاپ رسیده و دارای 522 غزل و یک مستزاد و سه ترجیع‌بند و هفتادوهفت رباعی و سه تک‌‌بیت می‌باشد. اوزان این دیوان مختلف است و بعضی از آن‌ها در دیوان شعرای گذشته به‌ندرت دیده شده است. تعداد ابیات دیوان اسیری را هدایت 5000 بیت و برخی 4200 بیت نوشته‌اند <ref>ر.ک: همان، صفحه کا – کب؛ [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/15980/29 برزگر خالقی، محمدرضا، ص29]</ref>‏.


سه مورد از شش رساله دیوان در این رابطه است:
سه مورد از شش رساله دیوان در این رابطه است:
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش