پرش به محتوا

العروة الوثقی مع تعليقات عدة من الفقهاء العظام: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'يزدي، محمد کاظم بن عبد العظيم' به 'یزدی، محمدکاظم بن عبدالعظیم')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:
}}  
}}  
   
   
این عنوان فاقد مقاله است، خوب است که شما دست‌به‌قلم شده و برای آن مقاله‌ای بنویسید.
'''العروة الوثقی'''، مهم‌ترین کتاب فقهی سید محمدکاظم طباطبائی یزدی (۱۲۴۷-۱۳۳۷ق)، بشمار می‌رود و اهمیت آن در حوزه‌های علمیه تا حدی است که نویسنده آن، «صاحب عروه» خوانده می‌شود. این کتاب که فتواهای سید یزدی در بیشتر بخش‌های فقه را در بر گرفته و ۳۲۶۰ مسئله فقهی دارد، در صد سال اخیر، مبنای فقها و مراجع تقلید شیعه برای بیان فتواهایشان بوده و فقیهان شیعه، نظرات فقهی خود را در حاشیه این کتاب بیان کرده و شروح و تعلیقات بسیاری بر آن نوشته شده است <ref>ر.ک: بی‌نام</ref>.


لطفا قبل از نوشتن، [[شیوه‌نامه ویکی‌نور]] را به دقت مطالعه کنید.
ازآنجاکه این کتاب، پیش از این معرفی گردیده، در این نوشتار، به معرفی نسخه‌ای از آن پرداخته شده است که توسط عده‌ای از فقهای عظام حاشیه زده شده و به کوشش احمد محسنی سبزواری، در انتشارات مؤسسه نشر اسلامی، در سال 1421ق، منتشر شده است.
 
مطالب کتاب، در شش جلد، عرضه شده است. در ابتدای جلد نخست، شرح حال مختصری از نویسنده ارائه گردیده<ref>ر.ک: مقدمه، ج1، ص5-‌9</ref> و سپس مباحث مربوط به اجتهاد و تقلید<ref>ر.ک: متن کتاب، همان، ص13</ref>، طهارت<ref>ر.ک: همان، ص63</ref> و نجاسات<ref>ر.ک: همان، ص116</ref> مطرح شده است. جلد دوم، مباحث مربوط به نماز را در خود جای داده<ref>ر.ک: همان، ج2، ص242</ref> و مباحث دیگر، به این ‌ترتیب در جلدهای بعدی کتاب آمده است:
# جلد سوم: روزه<ref>ر.ک: همان، ج3، ص521</ref> و اعتکاف<ref>ر.ک: همان، ص667</ref>؛
# جلد چهارم: زکات<ref>ر.ک: همان، ج4، ص6</ref>، خمس<ref>ر.ک: همان، ص231</ref> و حج<ref>ر.ک: همان، ص316</ref>؛
# جلد پنجم: اجاره<ref>ر.ک: همان، ج5، ص7</ref>، مضاربه<ref>ر.ک: همان، ص145</ref>، مزارعه<ref>ر.ک: همان، ص289</ref>، مساقات<ref>ر.ک: همان، ص351</ref>، ضمان<ref>ر.ک: همان، ص399</ref>، حواله<ref>ر.ک: همان، ص451</ref>، نکاح<ref>ر.ک: همان، ص481</ref> و وصیت<ref>ر.ک: همان، ص651</ref>؛
# جلد ششم: ربا<ref>ر.ک: همان، ج6، ص7</ref>، عده زنان<ref>ر.ک: همان، ص83</ref>، وکالت<ref>ر.ک: همان، ص185</ref>، هبه<ref>ر.ک: همان، ص239</ref>، وقف<ref>ر.ک: همان، ص279</ref> و قضا<ref>ر.ک: همان، ص413</ref>.
 
فهرست مطالب هر جلد، در انتهای همان جلد آمده و در پاورقی‌ها، علاوه بر اشاره به اختلاف نسخ<ref>مثلا ر.ک: پاورقی، ج1، ص243</ref> و ذکر منابع<ref>مثلا ر.ک: همان، ص253</ref>، با استفاده از فرهنگ لغات‌های معتبر، به ذکر معنای لغات سخت و دیریاب متن، پرداخته شده است<ref>مثلا ر.ک: همان، ص264</ref>.
 
==پانویس ==
<references/>
 
==منابع مقاله==
# مقدمه و متن کتاب.
# [http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%AB%D9%82%DB%8C_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8) بی‌نام، برگرفته از سایت «ویکی‌شیعه»].
 
==وابسته‌ها==


== وابسته‌ها ==
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:اسلام، عرفان، غیره]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده: فقه و اصول]]
[[رده: فقه مذاهب]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده: فقه شیعه]]
 
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:آپلود بهمن (98)]]
 
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:بهمن (98)]]
[[رده:فاقد مقاله]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش