پرش به محتوا

كتاب الطهارة (موسوی گلپایگانی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR00347J1.jpg | عنوان =‏ كتاب الطهارة | عنوان‌های دیگر =...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
}}  
}}  
   
   
این عنوان فاقد مقاله است، خوب است که شما دست‌به‌قلم شده و برای آن مقاله‌ای بنویسید.


لطفا قبل از نوشتن، [[شیوه‌نامه ویکی‌نور]] را به دقت مطالعه کنید.
 
'''كتاب الطهارة'''، تقریر مباحث فقهی آیت‌الله سید محمدرضا موسوی گلپایگانی، پیرامون مسئله طهارت بوده که توسط محمدهادی مقدس نجفی به رشته تحریر درآمده است.
 
==ساختار==
کتاب با مقدمه کوتاهی از مؤلف آغاز و مطالب در پانزده فصل تنظیم شده است.
 
==گزارش محتوا==
در مقدمه، به سال شروع مباحثی که منجر به نگارش کتاب گردیده، اشاره شده است که عبارت است از سال 1380ق، در صحن مقدس حرم حضرت معصومه(ع) و سپس مسجد اعظم قم<ref>ر.ک: مقدمه، ص5</ref>.
 
در مبحث نخست، ابتدا به بررسی اقسام آب‌ها که عبارتند از آب قلیل<ref>ر.ک: متن کتاب، ص9</ref>، کر<ref>ر.ک: همان، ص21</ref>، باران<ref>ر.ک: همان، ص24</ref> و آب چاه<ref>ر.ک: همان، ص27</ref> و ذکر احکام هریک از آن‌ها<ref>ر.ک: همان</ref>، پرداخته شده است و سپس پیرامون آبی که در رفع خبث مورد استفاده قرار گرفته<ref>ر.ک: همان، ص40</ref> و نیز آب استفاده‌شده در وضو و غسل<ref>ر.ک: همان، ص46</ref> و آب جاری و احکام آن، بحث شده است<ref>ر.ک: همان، ص53</ref>.
 
مبحث دوم، به بحث پیرامون «اسئار» اختصاص یافته است. اسئار جمع سؤر، به معنای باقی‌مانده آب نوشیده‌شده از ظرف می‌باشد<ref>ر.ک: همان، ص54</ref>. در مبحث سوم، به طهات مائیه پرداخته شده است که عبارت است از طهارت به‌وسیله وضو و غسل. مؤلف، با استفاده از روایات، طهارت را امری وجودی دانسته است<ref>ر.ک: همان، ص58</ref>. در این مبحث، فصلی به بیان احکام تخلی و امور واجب، مستحب و مکروه آن، اختصاص یافته است<ref>ر.ک: همان، ص66</ref>.
 
در مبحث چهارم، به بحث پیرامون واجبات وضو پرداخته شده است که عبارتند از نیت<ref>ر.ک: همان، ص73</ref>، شستن صورت<ref>ر.ک: همان، ص74</ref>، شستن دست‌ها<ref>ر.ک: همان، ص78</ref>، مسح سر<ref>ر.ک: همان، ص80</ref> و مسح پاها<ref>ر.ک: همان، ص89</ref>. پیرامون نیت وضو، مؤلف به وجوب اخلاص در آن اشاره کرده و با استفاده از روایات، به اثبات این امر پرداخته است که ریای در وضو، باعث بطلان آن می‌شود<ref>ر.ک: همان، ص73</ref>.
 
در مبحث پنجم، در سه فصل به‌ترتیب ذیل، به بحث پیرامون غسل‌های واجب پرداخته شده است:
# غسل جنابت، که سبب آن، دو امر است:
#:*انزال، چه در خواب و چه در بیداری؛
#:*جماع.
پیرامون وجوب غسل به‌واسطه جماع، اختلافاتی وجود دارد که نویسنده به‌صورت مفصل، آن را مورد بحث و بررسی دقیق قرار داده است<ref>ر.ک: همان100-104</ref>.
# واجبات غسل، که عبارت است از نیت<ref>ر.ک: همان، ص113</ref>، شستن تمامی بدن<ref>ر.ک: همان، ص114</ref>، ترتیب<ref>ر.ک: همان، ص117</ref>، تطهیر تمام بدن از نجاست<ref>ر.ک: همان، ص126</ref>.
# غسل ارتماسی، که عبارت است از فرو بردن تمام بدن در آب به‌صورتی که تمام بدن در زیر آب قرار بگیرد. در این نوع غسل، وجوب رعایت ترتیب بین اعضا، ساقط می‌شود<ref>ر.ک: همان، ص129-‌130</ref>.
 
در این مبحث، به ذکر سه مسئله پیرامون حکم رطوبت خارج‌شده پس از غسل<ref>ر.ک: همان، ص132</ref>، بروز حدث در اثناء غسل<ref>ر.ک: همان، ص136</ref> و وجوب مباشرت در غسل، پرداخته شده است<ref>ر.ک: همان، ص138</ref>.
 
مبحث ششم، به بحث پیرامون موضوع حیض اختصاص یافته و در آن، سه مسئله، مطرح شده است:
# حکم زنی که صاحب عادت وقتیه و عددیه است؛ چنین زنی به مجرد رؤیت خون، باید نماز و روزه را ترک کند. نویسنده برای این حکم، ادعای اجماع نموده است<ref>ر.ک: همان، ص148</ref>.
# حکم زنی که سه روز خونی را ببیند و قبل از ده روز قطع شود، چه صاحب عادت باشد یا مبتدئه و یا غیر آن؛ البته به شرطی که یائسه یا قبل از گذشت اقل طهر نباشد؛ چنین زنی حکم به حائض بودنش شده است<ref>ر.ک: همان، ص150</ref>.
# حکم زنی که خون‌ریزی‌اش بیش از ده روز طول بکشد؛ برای چنین زنی، با شرایطی، حکم به حیض در ده روز اول و استحاضه در مابقی آن شده است<ref>ر.ک: همان، ص158</ref>.
 
در مباحث بعد به‌ترتیب به موضوعات زیر پرداخته شده است: استحاضه؛ نفاس؛ احکام اموات؛ تیمم؛ نجاسات؛ مطهرات؛ خوردن و آشامیدن در ظروف طلا و مس؛ گوشت، چربی و پوست حیوان مشکوک التذکیه و چگونگی شستن ظروف.
 
در پایان کتاب، زندگی‌نامه مختصری از مؤلف (مقرر)، ارائه گردیده است<ref>ر.ک: همان، ص390</ref>.
 
==وضعیت کتاب==
فهرست مطالب در انتهای کتاب آمده و در پاورقی‌ها به ذکر منابع پرداخته شده است.
 
==پانویس ==
<references/>
 
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
 


== وابسته‌ها ==
== وابسته‌ها ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش