پرش به محتوا

صفحهٔ اصلی: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۸۴ بایت حذف‌شده ،  ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۶
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۳: خط ۴۳:


   
   
  <big>'''[[موسوعة الإمام الجواد (عليه السلام)]]'''</big>
  <big>'''[[مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي عليهما السلام]]'''</big>


[[پرونده:NUR01026J1.jpg|بندانگشتی|موسوعة الإمام الجواد (عليه السلام)|175px]]
[[پرونده:NUR01001J1.jpg|بندانگشتی|مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي عليهما السلام|175px]]


مؤسسه ولى عصر با نظارت آيت الله خزعلى، مجموعه اى مفصل در باره زندگانى ائمه معصومين را آغاز كرده كه تاكنون زندگى سه امام تدوين و منتشر شده است: موسوعة الامام الجواد عليه السلام در 2 جلد، موسوعة الامام الهادى عليه السلام 4 جلدى و موسوعة الامام العسكرى 6 جلد.
'''مسند الإمام الباقر أبي‌جعفر محمد بن علي(ع)'''، تأليف شيخ عزيزالله عطاردى، ششمين كتاب از مجموعه بزرگ مسانيد اهل‌بيت(ع)، دائرةالمعارفى حديثى است كه به زبان عربى در شش جلد منتشر شده است. اين مجموعه، اثرى مرجع محسوب مى‌شود و براى همگان، به‌ويژه پژوهشگران كاربرد دارد. مجموعه مسانيد ائمه(ع) و فاطمه زهرا(س) در 71 جلد منتشر شده است.


مؤلفان اين مجموعه ها تمامى روايات مربوط به زندگى و آثار هر امام را به طور كامل جمع آورى و ارائه كرده‌اند.
مسند حاضر، مشتمل بر سه بخش است:


1. احاديثى كه مربوط به زندگى و شخصيت آن معصوم است كه در 14 باب آمده است؛


'''روش تأليف'''
2. احاديثى كه آن معصوم در موضوعات مختلف بيان كرده‌اند كه همچون ساير مجموعه‌هاى حديثى در قالب «كتاب» و مشتمل بر ابواب، ذكر شده است؛


در اين مجموعه آثار، عناوين بسيار جزئى شده و گاه ذيل يك عنوان تنها يكى دو خبر نقل شده است. البته روايات و اخبار، تجزيه شده و در قسمت مربوطه، فقط آنچه از روايت كه مرتبط با عنوان بوده، آورده شده است.
3. راويانى كه از آن معصوم نقل حديث كرده‌اند به ترتيب حروف الفبا، به‌همراه ذكر مختصرى از حالات ايشان و مدح و جرح‌هايى كه در باره آنها ذكر شده است.
اين موسوعه ها مشتمل بر هيچ گونه تحليل و بررسى نيست و تنها به جمع آورى و نقل اخبار مى پردازد. شيوه نقل هر خبر بر اساس نام مؤلف منبعى است كه آن را گزارش كرده و پس از نام مؤلف مانند شيخ مفيد، كشى يا مجلسى، سلسله اسناد وى ذكر شده و در پاورقى آدرس كامل آن اثر آمده است.


اين مجموعه ها مشتمل بر اخبار تاريخى و زندگى هر امام از آغاز تا رحلت و سپس نقل روايات و همچنين ذكر همه راويان و اصحاب آن بزرگوار است.
نويسنده در نگارش اين اثر، تمام منابع و مصادر دست اول شيعه، اهل سنت، زيديه و اسماعيليه را كه اخبار مدون دارند، مورد بررسى قرار داده است.


بناى مؤلفان موسوعه‌ها بر آن است كه در موارد تكرار و اختلاف روايات، به قديمى ترين منبع مراجعه و متن خبر آن درج شود و بقيه موارد در پاورقى تذكر داده شود......[[موسوعة الإمام الجواد (عليه السلام)|'''ادامه''']]
نويسنده در نگارش مسند امام باقر(ع) كوشيده است تا تمام روايات اين امام بزرگوار را از كتابخانه‌هاى خطى ايران و دنيا جمع‌آورى كند.
 
در جلد نخست اين مسند، حدود 160 صفحه به |'''ادامه''']]




۶۱٬۱۸۹

ویرایش