اخگر حیدرآبادی، قاسم علی: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۹
جز
جایگزینی متن - 'ى‎ن' به 'ى‌ن'
جز (جایگزینی متن - 'ى‎ب' به 'ى‌ب')
جز (جایگزینی متن - 'ى‎ن' به 'ى‌ن')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۸: خط ۳۸:


==معرفی==
==معرفی==
درباره اخگر، در بیشتر تذکره‌هاى موجود نشانى نمی‌توان یافت. ترک‎على‎شاه ترکى قلندر نور محلى در تذکره سخنوران چشم‎دیده، که به سال 1322ق، تألیف شده است، در شرح حال مؤلّف مورد نظر ما مى‎نویسد:
درباره اخگر، در بیشتر تذکره‌هاى موجود نشانى نمی‌توان یافت. ترک‎على‎شاه ترکى قلندر نور محلى در تذکره سخنوران چشم‎دیده، که به سال 1322ق، تألیف شده است، در شرح حال مؤلّف مورد نظر ما مى‌نویسد:


اخگر تخلّص، میرزا قاسم‎على نام، حیدرآبادى، نوجوان و خوش‎خو و خوش‎گو، از ملازمان سرکار نظام است - ‎با فقیر شناسایى مى‎دارد - ‎این اشعار از فکر بلندش به صد تلاش به دست رسیده:
اخگر تخلّص، میرزا قاسم‎على نام، حیدرآبادى، نوجوان و خوش‎خو و خوش‎گو، از ملازمان سرکار نظام است - ‎با فقیر شناسایى مى‎دارد - ‎این اشعار از فکر بلندش به صد تلاش به دست رسیده:
خط ۴۷: خط ۴۷:
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}


این گزارش با آنچه که درباره تخلّص میرزا قاسم‎على به «اخگر» در دیوان عرفانى/ فلسفى‎اش مى‎دانیم هماهنگ است. این دیوان اشعار که تاریخ سرودن آن به سال 1326ق، بازمى‎گردد، درعین‎حال، نخستین اثر تألیفى مؤلّف‎ محسوب مى‎شود و تأمّل در اشعار ژرف آن، ضمن اینکه فاصله فراوان سراینده آنها از اشعار عاشقانه‌اى را که ترک‎على‎شاه از وى نقل کرده است نشان مى‎دهد، بر دانش گسترده او در علوم حکمى دلالت دارد و سندى گویا از دانش‎اندوزى او در این علوم است. ذکر این نکته نیز بایسته مى‎نماید که مولّف مورد نظر ما، افزون بر کار تألیف و تدریس حکمت، به کتابت آثار مختلف هم علاقه‌مند بوده است و بسا که بتوان گفت از این آثار در کار نگارش رساله‌هاى خویش بهره مى‌برده است.<ref>ر.ک: کریمی زنجانی اصل، محمد، ص25-26</ref>.
این گزارش با آنچه که درباره تخلّص میرزا قاسم‎على به «اخگر» در دیوان عرفانى/ فلسفى‎اش مى‎دانیم هماهنگ است. این دیوان اشعار که تاریخ سرودن آن به سال 1326ق، بازمى‎گردد، درعین‎حال، نخستین اثر تألیفى مؤلّف‎ محسوب مى‎شود و تأمّل در اشعار ژرف آن، ضمن اینکه فاصله فراوان سراینده آنها از اشعار عاشقانه‌اى را که ترک‎على‎شاه از وى نقل کرده است نشان مى‎دهد، بر دانش گسترده او در علوم حکمى دلالت دارد و سندى گویا از دانش‎اندوزى او در این علوم است. ذکر این نکته نیز بایسته مى‌نماید که مولّف مورد نظر ما، افزون بر کار تألیف و تدریس حکمت، به کتابت آثار مختلف هم علاقه‌مند بوده است و بسا که بتوان گفت از این آثار در کار نگارش رساله‌هاى خویش بهره مى‌برده است.<ref>ر.ک: کریمی زنجانی اصل، محمد، ص25-26</ref>.


==اشتباه مصداقی==
==اشتباه مصداقی==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش