پرش به محتوا

ملاحمی خوارزمی، محمود بن محمد: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۷ سپتامبر ۲۰۱۹
جز
جایگزینی متن - 'ن‎ا' به 'ن‌ا'
جز (جایگزینی متن - 'ی‎ب' به 'ی‌ب')
جز (جایگزینی متن - 'ن‎ا' به 'ن‌ا')
خط ۴۶: خط ۴۶:
</div>
</div>


'''رکن‎الدین محمود اصولی بن عبیدالله ملاحمی خوارزمی''' (متوفی 536ق)، از طبقه دوازدهم عالمان اشعری، متکلم، اصولی و فقیه و صاحب آثار کلامی است. مشهورترین اثر وی «[[كتاب المعتمد في أصول الدين|المعتمد في أصول الدين]]» است که در چهار جلد نگاشته شده است.
'''رکن‌الدین محمود اصولی بن عبیدالله ملاحمی خوارزمی''' (متوفی 536ق)، از طبقه دوازدهم عالمان اشعری، متکلم، اصولی و فقیه و صاحب آثار کلامی است. مشهورترین اثر وی «[[كتاب المعتمد في أصول الدين|المعتمد في أصول الدين]]» است که در چهار جلد نگاشته شده است.


==نام، لقب و نسب==
==نام، لقب و نسب==
رکن‎الدین محمود اصولی بن عبیدالله ملاحمی که به وی محمود خوارزمی، محمود بن ملاحمی و محمود بن محمد بن ملاحمی خوارزمی نیز گفته شده، از عالمان مسلمان است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/38722/1/5 ر.ک: خوارزمی، ص5]</ref>. مورخان اجماع دارند که لقب وی به کلمه «خوارزمی» منتهی می‌شود و سمعانی در «الأنساب» گفته کلمه خوارزمی نشانه نسبتش به شهر خوارزم است که قتیبة بن مسلم باهلی آن را فتح کرد و علمای زیادی در آن پرورش یافتند. درباره نسبت لقب «اصولی» به وی نیز باید گفت: این لقب به علت اشتغال وی به اصول دین (علم کلام) به او داده شده است؛ زیرا او در درجه اول به علم کلام مشغول و مشهور بود و پس از آن به اصول فقه<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/38722/1/5 ر.ک: همان]</ref>.
رکن‌الدین محمود اصولی بن عبیدالله ملاحمی که به وی محمود خوارزمی، محمود بن ملاحمی و محمود بن محمد بن ملاحمی خوارزمی نیز گفته شده، از عالمان مسلمان است<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/38722/1/5 ر.ک: خوارزمی، ص5]</ref>. مورخان اجماع دارند که لقب وی به کلمه «خوارزمی» منتهی می‌شود و سمعانی در «الأنساب» گفته کلمه خوارزمی نشانه نسبتش به شهر خوارزم است که قتیبة بن مسلم باهلی آن را فتح کرد و علمای زیادی در آن پرورش یافتند. درباره نسبت لقب «اصولی» به وی نیز باید گفت: این لقب به علت اشتغال وی به اصول دین (علم کلام) به او داده شده است؛ زیرا او در درجه اول به علم کلام مشغول و مشهور بود و پس از آن به اصول فقه<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/38722/1/5 ر.ک: همان]</ref>.


==وفات==
==وفات==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش