پرش به محتوا

علوی گرگانی، سید محمدعلی: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۶ سپتامبر ۲۰۱۹
جز
جایگزینی متن - 'ه‎ها' به 'ه‌ها'
جز (جایگزینی متن - 'آیت‎الله' به 'آیت‌الله')
جز (جایگزینی متن - 'ه‎ها' به 'ه‌ها')
خط ۷۵: خط ۷۵:


==شیوه تدریس==
==شیوه تدریس==
درس معظم‌له از ملاحت گفتار، تتبع اقوال و دقت و بررسى آنها، تحقیق مبسوط در روایات (فقه الحديث) و جمع بین اخبار متعارض و بررسى رجال حدیث برخوردار است. ایشان، با نظر افکندن در کتاب‌هاى متداول و غیر متداول (همانند: [[غنائم الأيام في مسائل الحلال و الحرام|غنائم الأيام میرزاى قمى]]، وسيلة المعاد ملا اسماعیل عقیلى نورى، [[جامع المدارك في شرح المختصر النافع|جامع المدارك آیت‌الله خوانسارى]]) و نقد و بررسى آنها و کاویدن ادله، سرانجام قولى را برگزیده، که گاه این سخن با سخن دیگر فقیهان منطبق بوده و گاه متفرد است. ایشان در خلال درس، به ذکر مطالب مناسب از تاریخ، تفسیر، رجال و مواعظ نیز پرداخته و درسش، آمیزه‌اى از مطالب گران‌قیمت و ارزشمند است، که نتیجه سالیان فراوان مطالعات مختلف و تجربه‎هاى بسیار معظم‌له مى‎‌باشد<ref>ر.ک: همان</ref>.
درس معظم‌له از ملاحت گفتار، تتبع اقوال و دقت و بررسى آنها، تحقیق مبسوط در روایات (فقه الحديث) و جمع بین اخبار متعارض و بررسى رجال حدیث برخوردار است. ایشان، با نظر افکندن در کتاب‌هاى متداول و غیر متداول (همانند: [[غنائم الأيام في مسائل الحلال و الحرام|غنائم الأيام میرزاى قمى]]، وسيلة المعاد ملا اسماعیل عقیلى نورى، [[جامع المدارك في شرح المختصر النافع|جامع المدارك آیت‌الله خوانسارى]]) و نقد و بررسى آنها و کاویدن ادله، سرانجام قولى را برگزیده، که گاه این سخن با سخن دیگر فقیهان منطبق بوده و گاه متفرد است. ایشان در خلال درس، به ذکر مطالب مناسب از تاریخ، تفسیر، رجال و مواعظ نیز پرداخته و درسش، آمیزه‌اى از مطالب گران‌قیمت و ارزشمند است، که نتیجه سالیان فراوان مطالعات مختلف و تجربه‌هاى بسیار معظم‌له مى‎‌باشد<ref>ر.ک: همان</ref>.


==مرجعیت==
==مرجعیت==
معظم‌له، یکى از چهره‎هاى مشهور علم و تقوا و فقاهت در حوزه علمیه قم بوده و در سال 1412ق، فتاواى خویش را در اختیار همگان قرار دادند<ref>ر.ک: همان</ref>.
معظم‌له، یکى از چهره‌هاى مشهور علم و تقوا و فقاهت در حوزه علمیه قم بوده و در سال 1412ق، فتاواى خویش را در اختیار همگان قرار دادند<ref>ر.ک: همان</ref>.


==تألیفات==
==تألیفات==
خط ۱۰۶: خط ۱۰۶:
# لئالي الأصول (10 جلد از مباحث الفاظ تا پایان استصحاب که سه جلد آن به چاپ رسیده است)؛
# لئالي الأصول (10 جلد از مباحث الفاظ تا پایان استصحاب که سه جلد آن به چاپ رسیده است)؛
# زبدة اللئالي (‌تلخیص کتاب فوق)؛
# زبدة اللئالي (‌تلخیص کتاب فوق)؛
# القواعد الفقهية (قاعده‎هاى: ضمان، لاضرر، تقیه، عدالت، میسور و أصالة الصحة)؛
# القواعد الفقهية (قاعده‌هاى: ضمان، لاضرر، تقیه، عدالت، میسور و أصالة الصحة)؛
# رساله در فروع علم اجمالى؛
# رساله در فروع علم اجمالى؛
# رساله در تعادل و تراجیح؛
# رساله در تعادل و تراجیح؛
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش