پرش به محتوا

الزهد (وکیع بن جراح): تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۲ اوت ۲۰۱۹
جز
جایگزینی متن - 'ه‎ا' به 'ه‌ا'
جز (جایگزینی متن - 'ی‎ت' به 'ی‌ت')
جز (جایگزینی متن - 'ه‎ا' به 'ه‌ا')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۰: خط ۴۰:
محقق کتاب علت انتخاب کتاب را عبارت از این موارد دانسته است: علاقه خود به علم حدیث و مباحث مرتبط با آن، ارزش علمی کتاب در باب تربیت و تزکیه، اولین کتب نوشته شده در موضوع «زهد» است و دیدگاه علمای سلف در رابطه با زهد و تصوف و شیوه‎های تربیت و تزکیه از خلال مطالعه زندگی و تألیفاتشان روشن می‌شود<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/7 ر.ک: همان، ص7]</ref>‏.
محقق کتاب علت انتخاب کتاب را عبارت از این موارد دانسته است: علاقه خود به علم حدیث و مباحث مرتبط با آن، ارزش علمی کتاب در باب تربیت و تزکیه، اولین کتب نوشته شده در موضوع «زهد» است و دیدگاه علمای سلف در رابطه با زهد و تصوف و شیوه‎های تربیت و تزکیه از خلال مطالعه زندگی و تألیفاتشان روشن می‌شود<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/7 ر.ک: همان، ص7]</ref>‏.


او متذکر شده که بیشتر کتب در موضوع زهد یا مفقود شده‎اند و یا خطی هستند. مواردی هم که طبع شده یا تحقیق نشده و یا این‎که استفاده از آن‎ها برای غیر متخصصین دشوار است. انتشار احادیث فراوان ضعیف یا موضوع در باب زهد نیز نیاز به این‎گونه تحقیقات را دوچندان می‌کند<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/8 ر.ک: همان، ص8]</ref>‏.
او متذکر شده که بیشتر کتب در موضوع زهد یا مفقود شده‌اند و یا خطی هستند. مواردی هم که طبع شده یا تحقیق نشده و یا این‎که استفاده از آن‎ها برای غیر متخصصین دشوار است. انتشار احادیث فراوان ضعیف یا موضوع در باب زهد نیز نیاز به این‎گونه تحقیقات را دوچندان می‌کند<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/8 ر.ک: همان، ص8]</ref>‏.


از لابه‎لای کتاب‎شناسی‎ها و فهرست‎ها و دیگر منابع‎ کهن‎، حدود‎ صد عنوان كتاب الزهد را‎ می‎‎توان‎ شناسایی کرد که بخش اندکی از آن - حدود بیست اثر- به‎صورت خطی به ما رسیده و تعداد چهارده اثر به‎صورت‎ چاپی‎ وجود‎ دارد. قدیمی‌ترین كتاب الزهد از زاهد و محدث شیعی ابوحمزه ثابت بن دینار ثمالی، شاگرد امامان چهارم تا ششم است‎ که‎ فقط‎ نامی از آن باقی مانده و كتاب الزهد عبدالله بن مبارک‎ مروزی (متوفی 246ق) اولین کتابی به شمار می‎آید که در زهد به‎صورت کامل به دست ما رسیده‎ است‎. دیگر‎ کتاب‌های موجود، به ترتیب تاریخ درگذشت نویسندگان آن‎ها عبارتند‎ از‎: كتاب الزهد معافی بن عمران موصلی (متوفی ١٨٥ق)، كتاب الزهد وکیع بن جراح رؤاسی (متوفی ١٩٧ق)، كتاب الزهد اسد بن‎ موسی‎ اموی‎ مصری (متوفی ٢١٢ق) که بخش کوچکی از آن باقی مانده است؛ كتاب الزهد‎ احمد‎ بن‎ حنبل مروزی (متوفی ٢٤١ق)، كتاب الزهد في الدنیا و ما فيها از هناد بن سری کوفی (متوفی ٢٤٣‎ق)،‎ كتاب الزهد‎ ابوداوود سجستانی (متوفی ٢٧٥ق) صاحب سنن أبی داوود، كتاب الزهد ابوحاتم رازی (متوفی ٢٧٧ق) که خلاصه‎‎ای‎ از آن موجود است؛ كتاب الزهد ابن ابی دنیا (متوفی ٢٨١ق)، كتاب الزهد‎ ابن‎ ابی عاصم شیبانی (متوفی ٢٨٧ق)، معنی الزهد از ابوسعید بن اعرابی بصری (متوفی ٣٤٠‎ق)، کتاب الفوائد و الزهد و الرقائق و المراثي از جعفر خلدی (متوفی ٣٤٨ق)، كتاب الزهد الكبير ابوبکر بیهقی‎ (متوفی ٤٥٨‎ق)، كتاب الزهد خطیب بغدادی (متوفی ٤٦٣ق). کتاب‌های یادشده، درمجموع بیش از ٨٥٠٠ حدیث‎ و سخن‎ و حکایت را شامل می‎گردند. بخش عمده‎ای از این آثار، احادیث‎ زهدآمیز‎ رسول‎ خدا(ص) است. پس از رسول خدا(ص) از بسیاری از صحابه و تابعان و تبع تابعان و زهاد و صوفیه‎، سخنانی‎ وجود‎ دارد یا حکایاتی از زندگی زاهدانه ایشان نقل شده است<ref>[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/60129/157 ر.ک: سوری، محمد، ص158-157]؛ [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/144 مقدمه محقق ص153-144]</ref>‏.
از لابه‎لای کتاب‎شناسی‎ها و فهرست‎ها و دیگر منابع‎ کهن‎، حدود‎ صد عنوان كتاب الزهد را‎ می‎‎توان‎ شناسایی کرد که بخش اندکی از آن - حدود بیست اثر- به‎صورت خطی به ما رسیده و تعداد چهارده اثر به‎صورت‎ چاپی‎ وجود‎ دارد. قدیمی‌ترین كتاب الزهد از زاهد و محدث شیعی ابوحمزه ثابت بن دینار ثمالی، شاگرد امامان چهارم تا ششم است‎ که‎ فقط‎ نامی از آن باقی مانده و كتاب الزهد عبدالله بن مبارک‎ مروزی (متوفی 246ق) اولین کتابی به شمار می‎آید که در زهد به‎صورت کامل به دست ما رسیده‎ است‎. دیگر‎ کتاب‌های موجود، به ترتیب تاریخ درگذشت نویسندگان آن‎ها عبارتند‎ از‎: كتاب الزهد معافی بن عمران موصلی (متوفی ١٨٥ق)، كتاب الزهد وکیع بن جراح رؤاسی (متوفی ١٩٧ق)، كتاب الزهد اسد بن‎ موسی‎ اموی‎ مصری (متوفی ٢١٢ق) که بخش کوچکی از آن باقی مانده است؛ كتاب الزهد‎ احمد‎ بن‎ حنبل مروزی (متوفی ٢٤١ق)، كتاب الزهد في الدنیا و ما فيها از هناد بن سری کوفی (متوفی ٢٤٣‎ق)،‎ كتاب الزهد‎ ابوداوود سجستانی (متوفی ٢٧٥ق) صاحب سنن أبی داوود، كتاب الزهد ابوحاتم رازی (متوفی ٢٧٧ق) که خلاصه‎‎ای‎ از آن موجود است؛ كتاب الزهد ابن ابی دنیا (متوفی ٢٨١ق)، كتاب الزهد‎ ابن‎ ابی عاصم شیبانی (متوفی ٢٨٧ق)، معنی الزهد از ابوسعید بن اعرابی بصری (متوفی ٣٤٠‎ق)، کتاب الفوائد و الزهد و الرقائق و المراثي از جعفر خلدی (متوفی ٣٤٨ق)، كتاب الزهد الكبير ابوبکر بیهقی‎ (متوفی ٤٥٨‎ق)، كتاب الزهد خطیب بغدادی (متوفی ٤٦٣ق). کتاب‌های یادشده، درمجموع بیش از ٨٥٠٠ حدیث‎ و سخن‎ و حکایت را شامل می‎گردند. بخش عمده‌ای از این آثار، احادیث‎ زهدآمیز‎ رسول‎ خدا(ص) است. پس از رسول خدا(ص) از بسیاری از صحابه و تابعان و تبع تابعان و زهاد و صوفیه‎، سخنانی‎ وجود‎ دارد یا حکایاتی از زندگی زاهدانه ایشان نقل شده است<ref>[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/60129/157 ر.ک: سوری، محمد، ص158-157]؛ [https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/41965/1/144 مقدمه محقق ص153-144]</ref>‏.


مهم‎ترین مطالبی که در این رساله به آن پرداخته شده است:
مهم‎ترین مطالبی که در این رساله به آن پرداخته شده است:
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش