پرش به محتوا

هستی و چیستی در مکتب صدرایی: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' <ref>' به '<ref>'
جز (جایگزینی متن - ' <ref>' به '<ref>')
خط ۶۳: خط ۶۳:
در باب اثبات وجود، ابتدا هشت دلیل کتاب مشاعر، گزارشی تحلیلی می‌شود: استدلال از طریق تحقق امور غیر وجود، استدلال از طریق وجود ذهنی، استدلال از طریق صدق حمل شایع، استدلال از طریق موجودیت ماهیت، استدلال از طریق تشخص اشیا، استدلال از طریق عارض ماهیت بودن وجود، استدلال از طریق عینیت وجود فی نفسه و وجود لغیره در اعراض و استدلال از طریق حرکت اشتدادی<ref>ر.ک: همان</ref>.
در باب اثبات وجود، ابتدا هشت دلیل کتاب مشاعر، گزارشی تحلیلی می‌شود: استدلال از طریق تحقق امور غیر وجود، استدلال از طریق وجود ذهنی، استدلال از طریق صدق حمل شایع، استدلال از طریق موجودیت ماهیت، استدلال از طریق تشخص اشیا، استدلال از طریق عارض ماهیت بودن وجود، استدلال از طریق عینیت وجود فی نفسه و وجود لغیره در اعراض و استدلال از طریق حرکت اشتدادی<ref>ر.ک: همان</ref>.


در ادامه بحث، بیست‌وهشت دلیل دیگر از سایر آثار حکمت متعالیه تشریح و تحلیل می‌گردد؛ دلایلی نظیر: استدلال از طریق امتناع تشکیک به اقدمیت در ماهیت؛ استدلال از طریق تمامیت برهان ترکب؛ استدلال از طریق توحید فعلی؛ استدلال از طریق خیریت وجود؛ استدلال از طریق نیاز ماهیت به موجود بالذات؛ استدلال از طریق تعلق علم حضوری به وجود و... <ref>ر.ک: همان</ref>.
در ادامه بحث، بیست‌وهشت دلیل دیگر از سایر آثار حکمت متعالیه تشریح و تحلیل می‌گردد؛ دلایلی نظیر: استدلال از طریق امتناع تشکیک به اقدمیت در ماهیت؛ استدلال از طریق تمامیت برهان ترکب؛ استدلال از طریق توحید فعلی؛ استدلال از طریق خیریت وجود؛ استدلال از طریق نیاز ماهیت به موجود بالذات؛ استدلال از طریق تعلق علم حضوری به وجود و...<ref>ر.ک: همان</ref>.


فصل چهارم، ادله مخالفان اصالت وجود را بازخوانی می‌کند. در این فصل، بیست دلیل گزارش و نقادی می‌شود. نویسنده بعد از گزارش تحلیلی و دقیق دلایل مخالفان اصالت وجود، پاسخی برای هریک از آنها ارائه نموده است. برخی از ادله مخالفان اصالت وجود، از این قرار است: استدلال از طریق لازم آمدن اشتراک لفظی وجود یا عدم اتصاف اشیا به وجود یا تسلسل؛ استدلال از طریق عین حقیقت نبودن موجودیت وجود؛ استدلال از طریق لازم آمدن تسلسل در نسب؛ استدلال از طریق بطلان جوهر یا عرض بودن وجود و... <ref>ر.ک: همان</ref>.
فصل چهارم، ادله مخالفان اصالت وجود را بازخوانی می‌کند. در این فصل، بیست دلیل گزارش و نقادی می‌شود. نویسنده بعد از گزارش تحلیلی و دقیق دلایل مخالفان اصالت وجود، پاسخی برای هریک از آنها ارائه نموده است. برخی از ادله مخالفان اصالت وجود، از این قرار است: استدلال از طریق لازم آمدن اشتراک لفظی وجود یا عدم اتصاف اشیا به وجود یا تسلسل؛ استدلال از طریق عین حقیقت نبودن موجودیت وجود؛ استدلال از طریق لازم آمدن تسلسل در نسب؛ استدلال از طریق بطلان جوهر یا عرض بودن وجود و...<ref>ر.ک: همان</ref>.


در فصل پنجم، فروع اصالت وجود گفته شده است. در این فصل، ثمرات قائل شدن به اصالت وجود تبیین می‌گردد. همچنین در این فصل، به نقادی برخی از فروعی که برای اصالت وجود برشمرده‌اند، پرداخته شده است. به‌طور کلی، بیست‌وشش فرع در این فصل، برای اصالت وجود گزارش تحلیلی می‌شود. از جمله این فروع عبارتند از: تبیین واقع‌گرایی؛ تبیین حقیقی بودن علوم حقیقی؛ معقول ثانی نبودن وجود؛ تقدم وجود بر ماهیت در مقام واقع؛ عکس‌الحمل بودن قضایایی که محمولشان وجود است؛ افراد حقیقی داشتن مفهوم وجود؛ دو قسم بودن موجود: بالذات و بالعرض؛ تساوق وجود با شیئیت؛ امکان نفی ماهیت از واجب الوجود؛ بالذات موجود نبودن کلی طبیعی؛ وجود ذهنی نداشتن وجود و... <ref>ر.ک: همان</ref>.
در فصل پنجم، فروع اصالت وجود گفته شده است. در این فصل، ثمرات قائل شدن به اصالت وجود تبیین می‌گردد. همچنین در این فصل، به نقادی برخی از فروعی که برای اصالت وجود برشمرده‌اند، پرداخته شده است. به‌طور کلی، بیست‌وشش فرع در این فصل، برای اصالت وجود گزارش تحلیلی می‌شود. از جمله این فروع عبارتند از: تبیین واقع‌گرایی؛ تبیین حقیقی بودن علوم حقیقی؛ معقول ثانی نبودن وجود؛ تقدم وجود بر ماهیت در مقام واقع؛ عکس‌الحمل بودن قضایایی که محمولشان وجود است؛ افراد حقیقی داشتن مفهوم وجود؛ دو قسم بودن موجود: بالذات و بالعرض؛ تساوق وجود با شیئیت؛ امکان نفی ماهیت از واجب الوجود؛ بالذات موجود نبودن کلی طبیعی؛ وجود ذهنی نداشتن وجود و...<ref>ر.ک: همان</ref>.


==وضعیت کتاب==
==وضعیت کتاب==
۶۱٬۱۸۹

ویرایش