پرش به محتوا

آثار اسلامی مکه و مدینه (طبع قدیم): تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۳ نوامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'مي' به 'می'
جز (جایگزینی متن - ' اين ' به ' این ')
جز (جایگزینی متن - 'مي' به 'می')
خط ۳۶: خط ۳۶:


==ساختار==
==ساختار==
کتاب؛ مشتمل بر یک پيش گفتار و دو بخش است. پيش گفتار به معرفى چند تألیف درباره تاريخ حرمين شريفين اختصاص دارد.
کتاب؛ مشتمل بر یک پيش گفتار و دو بخش است. پيش گفتار به معرفى چند تألیف درباره تاريخ حرمین شريفين اختصاص دارد.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
تلاش چند ساله معاونت آموزش و تحقيقات بعثه مقام معظم رهبرى- مد ظله العالى -سبب شده تا کتاب‌هاى چندى در زمينه آثار مكه و مدينه در اختيار زائران و مشتاقان قرار گيرد. در شمار نخستين آثارى كه در این باره نشر يافته همين کتاب بود كه با عجله و با استفاده از مآخذ چندى آماده و نشر گرديد.
تلاش چند ساله معاونت آموزش و تحقيقات بعثه مقام معظم رهبرى- مد ظله العالى -سبب شده تا کتاب‌هاى چندى در زمینه آثار مكه و مدينه در اختيار زائران و مشتاقان قرار گيرد. در شمار نخستين آثارى كه در این باره نشر يافته همین کتاب بود كه با عجله و با استفاده از مآخذ چندى آماده و نشر گرديد.


در آن زمان نویسنده بيش از هر چيز از مآخذ بهره برده و توفيق تحقيق ميدانى پيش نيامده بود تا این كه در طى سال‌هاى گذشته آثر مزبور چندين بار به چاپ رسيد. دوستان و مشتاقان وى در ضمن تشویقى يادآور نكاتى مى‌شدند كه برای تكميل و رفع نواقص و خطاهاى کتاب بسيار مفيد بود. نویسنده نيز در طى چند سفر با تحقيقات ميدانى كوشيد تا کتاب حاضر را كامل‌تر و كم نقص‌تر عرضه كند.
در آن زمان نویسنده بيش از هر چيز از مآخذ بهره برده و توفيق تحقيق میدانى پيش نيامده بود تا این كه در طى سال‌هاى گذشته آثر مزبور چندين بار به چاپ رسيد. دوستان و مشتاقان وى در ضمن تشویقى يادآور نكاتى مى‌شدند كه برای تكمیل و رفع نواقص و خطاهاى کتاب بسيار مفيد بود. نویسنده نيز در طى چند سفر با تحقيقات میدانى كوشيد تا کتاب حاضر را كامل‌تر و كم نقص‌تر عرضه كند.


اينك در تحرير جديد کتاب بالغ بر یک دوم، به حجم آن افزوده شده و از بسيارى از موارد رفع اشكال شده است.
اينك در تحرير جديد کتاب بالغ بر یک دوم، به حجم آن افزوده شده و از بسيارى از موارد رفع اشكال شده است.


در مقدمه کتاب درباره معرفى چند اثر مهم پيرامون مكه و مدينه مى‌نویسد و درباره شهر مكه چنين مى‌نویسد: تاريخ‌نگاران و جغرافى‌دانان، درباره هيچ شهرى به‌اندازه مكه و مدينه، مطلب ننوشته‌اند، دليل آن روشن است؛ چرا كه همه مى‌دانيم این دو شهر، نزد مسلمانان از قداست برخوردار بوده و ثبت اخبارِ وضعيّتِ شهر، تحوّل و چگونگى بناهاى تاريخى - دينى آن، برای مسلمانان اهميت بسيار دارد. گر چه برخى از این آثار مكتوبِ كهن، به دلايل مختلف از ميان رفته و حتى نُسْخه‌اى از آنها به دست ما نرسيده است، لیکن، بسيارى از آنها به دست آمده و اخيراً شمارى ديگر در این باره تأليف شده است.
در مقدمه کتاب درباره معرفى چند اثر مهم پيرامون مكه و مدينه مى‌نویسد و درباره شهر مكه چنين مى‌نویسد: تاريخ‌نگاران و جغرافى‌دانان، درباره هيچ شهرى به‌اندازه مكه و مدينه، مطلب ننوشته‌اند، دليل آن روشن است؛ چرا كه همه مى‌دانيم این دو شهر، نزد مسلمانان از قداست برخوردار بوده و ثبت اخبارِ وضعيّتِ شهر، تحوّل و چگونگى بناهاى تاريخى - دينى آن، برای مسلمانان اهمیت بسيار دارد. گر چه برخى از این آثار مكتوبِ كهن، به دلايل مختلف از میان رفته و حتى نُسْخه‌اى از آنها به دست ما نرسيده است، لیکن، بسيارى از آنها به دست آمده و اخيراً شمارى ديگر در این باره تأليف شده است.


سپس به معرفى اجمالى مهم‌ترين آنها مى‌پردازد.
سپس به معرفى اجمالى مهم‌ترين آنها مى‌پردازد.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش