پرش به محتوا

اطفیش، محمد بن یوسف: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۵: خط ۴۵:


==زادروز، زادگاه، تبار==
==زادروز، زادگاه، تبار==
محمد ین یوسف بن عیسی بن صالح»، ملقب به اطفیّش، درسال 1237ق/1818م، در شهر «غرداية العريقة»، در شمال صحرای الجزایر به دنیا آمد. او از عشیره آل بامحمّد در شهر بنی یزقن است و نسبش به حفصیین تونس می‎رسد<ref>ر.ک: شیخ ابراهیم بن محمد طلای، ج1، صفحه س</ref>.
محمد ین یوسف بن عیسی بن صالح»، ملقب به اطفیّش، درسال 1237ق/1818م، در شهر «غرداية العريقة»، در شمال صحرای الجزایر به دنیا آمد. او از عشیره آل بامحمّد در شهر بنی یزقن است و نسبش به حفصیین تونس می‎رسد<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/14 ر.ک: شیخ ابراهیم بن محمد طلای، ج1، صفحه س]</ref>.


پدرش از بزرگان دوران خودش بود و در شمال الجزایر و سپس در میزاب به تجارت مشغول بود. مادرش، سیده مامه ستی، دختر حاج سعید بن عدّون، از عشیره آل یدّر در بنی یزقن و از زنان نیکوکار روزگار خویش بود. پدرش پیش از آنکه بتواند او را مشغول به تعلیم و تعلم ببیند، از دنیا رفت، ولی همواره آرزو داشت او یکی از علمای دوران خودش باشد<ref>ر.ک: همان</ref>.
پدرش از بزرگان دوران خودش بود و در شمال الجزایر و سپس در میزاب به تجارت مشغول بود. مادرش، سیده مامه ستی، دختر حاج سعید بن عدّون، از عشیره آل یدّر در بنی یزقن و از زنان نیکوکار روزگار خویش بود. پدرش پیش از آنکه بتواند او را مشغول به تعلیم و تعلم ببیند، از دنیا رفت، ولی همواره آرزو داشت او یکی از علمای دوران خودش باشد<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/14 ر.ک: همان]</ref>.
او سه برادر به نام‎های موسی و عیسی (که هردو تاجر بودند) و ابراهیم (که عالم و از اساتید او بود) داشت. پس از مرگ پدرش، مادرش او را به موطن اصلی‎اش در بنی یزقن برگرداند<ref>ر.ک: همان، صفحه ع</ref>.
او سه برادر به نام‎های موسی و عیسی (که هردو تاجر بودند) و ابراهیم (که عالم و از اساتید او بود) داشت. پس از مرگ پدرش، مادرش او را به موطن اصلی‎اش در بنی یزقن برگرداند<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/15 ر.ک: همان، صفحه ع]</ref>.


==ازدواج==
==ازدواج==
او سه همسر برگزید و هرسه را باهم داشت. وی همچنین پدر 9 فرزند بود. هرسه همسرش از دختران علما و در ارتباط با علم و کتاب بودند<ref>ر.ک: همان، صفحه صاد</ref>.
او سه همسر برگزید و هرسه را باهم داشت. وی همچنین پدر 9 فرزند بود. هرسه همسرش از دختران علما و در ارتباط با علم و کتاب بودند<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/17 ر.ک: همان، صفحه صاد]</ref>.


==سفرها==
==سفرها==
شیخ، جز دو مرتبه که برای زیارت بقاع مقدسه و ادای فریضه حج سفر کرد، از میزاب خارج نشد. او در سفر اخیر (دومین سفر) در مسیر سفرش از برخی مجامع علمی مانند: جامع الزیتونه (دانشگاه زیتون) تونس و جامع الازهر (دانشگاه الازهر) مصر، بازدید و همچنین دروسی را در حرم مدنی القا کرد<ref>ر.ک: همان، صفحات ت و ث</ref>. البته او زیارت‎های محلی‎ای در مناطق خودشان داشت؛ در فصل‎های پاییز و بهار شیخ محمد به قراره و بریان و ورجلان و... می‎رفت و در آن مناطق به نشر علم می‎پرداخت<ref>ر.ک: همان، صفحه ث</ref>.
شیخ، جز دو مرتبه که برای زیارت بقاع مقدسه و ادای فریضه حج سفر کرد، از میزاب خارج نشد. او در سفر اخیر (دومین سفر) در مسیر سفرش از برخی مجامع علمی مانند: جامع الزیتونه (دانشگاه زیتون) تونس و جامع الازهر (دانشگاه الازهر) مصر، بازدید و همچنین دروسی را در حرم مدنی القا کرد<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/21 ر.ک: همان، صفحات ت و ث]</ref>. البته او زیارت‎های محلی‎ای در مناطق خودشان داشت؛ در فصل‎های پاییز و بهار شیخ محمد به قراره و بریان و ورجلان و... می‎رفت و در آن مناطق به نشر علم می‎پرداخت<ref>[https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/21756/1/21 ر.ک: همان، صفحه ث]</ref>.


==تحصیل و جایگاه علمی==
==تحصیل و جایگاه علمی==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش