پرش به محتوا

ابن کمال پاشا، احمد بن سلیمان: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۵ نوامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - ' اين ' به ' این '
جز (جایگزینی متن - 'فارسى' به 'فارسی')
جز (جایگزینی متن - ' اين ' به ' این ')
خط ۳۴: خط ۳۴:
|}
|}
</div>
</div>
'''شمس‌الدين احمد بن سليمان''' مشهور به كمال پاشازاده از علماى مشهور عثمانى و از مردم ادرنه است. پدربزرگش عثمانى بود و وى از همان اوان كودكى به كسب علم پرداخت و پس از آن كه في الجمله در علم كمالى يافت، همراه اردوى سلطان بايزيد ثانى عثمانى به سفر رفت و پس از چندى نزد خطيب‌زاده و معرف‌زاده و مولانا كستللى به تكميل علم پرداخت و آن‌گاه در مدارس ادرنه به تدريس مشغول شد و سپس به منصب قضاى ادرنه و آن‌گاه به سال 922ق به قضاى آناطولى منصوب گرديد و در عصر سلطان سليمان به سال 932ق به رتبه شيخ الاسلامى رسيد‌ ‎و لقب مفتى الثقلين يافت و تا سال 940ق هشت سال در اين مقام بماند.
'''شمس‌الدين احمد بن سليمان''' مشهور به كمال پاشازاده از علماى مشهور عثمانى و از مردم ادرنه است. پدربزرگش عثمانى بود و وى از همان اوان كودكى به كسب علم پرداخت و پس از آن كه في الجمله در علم كمالى يافت، همراه اردوى سلطان بايزيد ثانى عثمانى به سفر رفت و پس از چندى نزد خطيب‌زاده و معرف‌زاده و مولانا كستللى به تكميل علم پرداخت و آن‌گاه در مدارس ادرنه به تدريس مشغول شد و سپس به منصب قضاى ادرنه و آن‌گاه به سال 922ق به قضاى آناطولى منصوب گرديد و در عصر سلطان سليمان به سال 932ق به رتبه شيخ الاسلامى رسيد‌ ‎و لقب مفتى الثقلين يافت و تا سال 940ق هشت سال در این مقام بماند.


==تأليفات==
==تأليفات==




وى در فقه، تفسير، حديث و ساير علوم دينى و در زبان‌هاى سه گانه اسلامى (فارسی، عربى و تركى) استاد بود و از اين رو به هر سه زبان آثارى از خود به جاى گذاشته است. از جمله تأليفات او مى‌توان به اين آثار اشاره كرد:
وى در فقه، تفسير، حديث و ساير علوم دينى و در زبان‌هاى سه گانه اسلامى (فارسی، عربى و تركى) استاد بود و از این رو به هر سه زبان آثارى از خود به جاى گذاشته است. از جمله تأليفات او مى‌توان به این آثار اشاره كرد:


1. التغيير و التنقيح در علم اصول.
1. التغيير و التنقيح در علم اصول.
خط ۶۷: خط ۶۷:
13. النجوم الظاهره في احوال المصر و القاهره.
13. النجوم الظاهره في احوال المصر و القاهره.


علاوه بر اين او را در زبان‌هاى سه گانه اشعار بسيارى است.
علاوه بر این او را در زبان‌هاى سه گانه اشعار بسيارى است.


==وفات==
==وفات==
۶۱٬۱۸۹

ویرایش