پرش به محتوا

روضة الواعظين (با مقدمه خرسان): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (A-esmaili@noornet.net صفحهٔ روضة الواعظین (فتال نیشابوری، محمد بن احمد) را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روضة الواعظين (با مقدمه خرسان) منتقل ک...)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷۴: خط ۷۴:
كتاب از دو جزء تشكيل شده است:
كتاب از دو جزء تشكيل شده است:


1 - جزء اول 30 مجلس است شامل بحث‌هاى عقلى و معرفت شناسى، اصول دين، زندگى‌نامه پيامبر و ائمه عليهم السلام تا امام عسكرى عليه السلام.
# جزء اول 30 مجلس است شامل بحث‌هاى عقلى و معرفت شناسى، اصول دين، زندگى‌نامه پيامبر و ائمه عليهم السلام تا امام عسكرى عليه السلام.
 
# جزء دوم كتاب كه بيش از 70 مجلس است با زندگينامه و امامت امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف شروع شده، سپس مناقب و فضائل پيامبر و اهل بيت آن حضرت مطرح شده و به دنبال آن عناوين متعدد اخلاقى و مواعظ و حكمت‌ها آمده است كه شامل عناوينى مانند: قبر، برزخ، قيامت، طهارت، ازدواج، حقوق و فضائل ماه‌ها مى‌شود.
2 - جزء دوم كتاب كه بيش از 70 مجلس است با زندگينامه و امامت امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف شروع شده، سپس مناقب و فضائل پيامبر و اهل بيت آن حضرت مطرح شده و به دنبال آن عناوين متعدد اخلاقى و مواعظ و حكمت‌ها آمده است كه شامل عناوينى مانند: قبر، برزخ، قيامت، طهارت، ازدواج، حقوق و فضائل ماه‌ها مى‌شود.


در مورد اعتبار روايات اين كتاب دو نكته هست:
در مورد اعتبار روايات اين كتاب دو نكته هست:


1 - گر چه روايات اين كتاب سند ندارند، اما اين ضررى به اعتبارشان نمى‌زند ؛ چرا كه مؤلف تصريح كرده كه فقط به جهت اختصار سند آنها را حذف كرده و الا اصل روايات با سند كامل پيش او بوده و رواياتى كه ايشان نقل مى‌كند همه معروفند و روايات شاذى نيست كه كسى نتواند سند آنها را بيابد.
# گر چه روايات اين كتاب سند ندارند، اما اين ضررى به اعتبارشان نمى‌زند ؛ چرا كه مؤلف تصريح كرده كه فقط به جهت اختصار سند آنها را حذف كرده و الا اصل روايات با سند كامل پيش او بوده و رواياتى كه ايشان نقل مى‌كند همه معروفند و روايات شاذى نيست كه كسى نتواند سند آنها را بيابد.  
 
# نكته ديگر اينكه بعضى روايات اين كتاب ظاهرشان مخالف شيعه و مطابق حشويه و...است، كه بايد در آنها دقت كرد تا معناى صحيح آنها را فهميد و الا از اهلش سؤال شود، زيرا مؤلف تأكيد مى‌كند - هم در ابتداى كتاب و هم در خاتمۀ كتاب - كه هيچ روايتى در اين كتاب نياورده مگر اينكه معناى صحيح و مطابق شيعه براى آن داشته است.
2 - نكته ديگر اينكه بعضى روايات اين كتاب ظاهرشان مخالف شيعه و مطابق حشويه و...است، كه بايد در آنها دقت كرد تا معناى صحيح آنها را فهميد و الا از اهلش سؤال شود، زيرا مؤلف تأكيد مى‌كند - هم در ابتداى كتاب و هم در خاتمۀ كتاب - كه هيچ روايتى در اين كتاب نياورده مگر اينكه معناى صحيح و مطابق شيعه براى آن داشته است.


==وضعيت كتاب==
==وضعيت كتاب==
خط ۹۱: خط ۸۹:


== وابسته‌ها ==
== وابسته‌ها ==
[[روضة الواعظین]]
[[روضة الواعظين (محقق فرجی و مجیدی)]] / نوع اثر: کتاب / نقش: نويسنده
 
[[روضة الواعظين (ترجمه مهدوی دامغانی)]]
 
== پیوندها ==
== پیوندها ==


خط ۹۸: خط ۹۹:
[[رده:کلام و عقاید]]
[[رده:کلام و عقاید]]
[[رده:آثار کلی (مناظرات کلامی، مذاهب کلامی)]]
[[رده:آثار کلی (مناظرات کلامی، مذاهب کلامی)]]
۸۵

ویرایش