نهاية الإيجاز في سيرة ساكن الحجاز: تفاوت میان نسخه‌ها

غنی سازی متن
جز (جایگزینی متن - ' | کتابخانۀ دیجیتال نور =' به '| کتابخانۀ دیجیتال نور =')
(غنی سازی متن)
خط ۳۳: خط ۳۳:
| پیش از =
| پیش از =
}}
}}
كتابى است كه به بيان سيره پيامبر گرامى اسلام(ص) مى‌پردازد. در اين كتاب مانند ساير آثارى كه درباره سيره رسول خدا(ص) نگاشته شده ترتيب زمانى وقايع و حوادث مورد توجه قرار گرفته و وقايع از ميلاد تا وفات ايشان مورد بررسى واقع شده است.در اين كتاب علاوه بر آنچه ذكر شد فصولى نيز به بحث از نظام و ساختار حكومت نبوى اختصاص يافته كه در آثار پيشينيان به چشم نمى‌خورد.
'''''نهاية الإيجاز في سيرة ساكن الحجاز''''' تألیف [[طهطاوی، رفاعة رافع|شیخ رفاعة رافع الطهطاوى]] در به بيان سيره پيامبر گرامى اسلام(ص) مى‌پردازد. در اين كتاب مانند ساير آثارى كه درباره سيره رسول خدا(ص) نگاشته شده ترتيب زمانى وقايع و حوادث مورد توجه قرار گرفته و وقايع از ميلاد تا وفات ايشان مورد بررسى واقع شده است.در اين كتاب علاوه بر آنچه ذكر شد فصولى نيز به بحث از نظام و ساختار حكومت نبوى اختصاص يافته كه در آثار پيشينيان به چشم نمى‌خورد. تحقیق و تعلیق این کتاب را استاد [[محمود، عبدالرحمان حسن|عبدالرحمن حسن محمود]] و [[بدر، فاروق حامد|فاروق حامد محمد بدر]] بر عهده دارند.


==روش تأليف==
==روش تأليف==
نويسنده با روشى علمى به بررسى سيره پرداخته و هرگاه به حادثه‌اى شگفت يا واقعه‌اى تاريخى كه مورد اختلاف واقع شده يا مسأله‌اى فقهى مواجه مى‌شود، تمام وجوه آن را يادآور شده و خواننده را تا وصول به پاسخ نهايى راهبرى مى‌نمايد.كتاب مشتمل بر برخى مقدمه‌ها از سوى برخى افراد و نيز ناشر مى‌باشد.در مقدمه ناشر شرح حال نويسنده كتاب شيخ " رفاعة رافع الطهطاوى" بيان و شجره‌نامه پيامبر اكرم(ص) ترسيم شده است.
نويسنده با روشى علمى به بررسى سيره پرداخته و هرگاه به حادثه‌اى شگفت يا واقعه‌اى تاريخى كه مورد اختلاف واقع شده يا مسأله‌اى فقهى مواجه مى‌شود، تمام وجوه آن را يادآور شده و خواننده را تا وصول به پاسخ نهايى راهبرى مى‌نمايد.كتاب مشتمل بر برخى مقدمه‌ها از سوى برخى افراد و نيز ناشر مى‌باشد.در مقدمه ناشر شرح حال نويسنده كتاب شيخ " [[طهطاوی، رفاعة رافع|رفاعة رافع الطهطاوى]]" بيان و شجره‌نامه پيامبر اكرم(ص) ترسيم شده است.


==مطالب كتاب==
==مطالب كتاب==
كتاب مشتمل بر پنج باب و هر باب متضمن تعدادي فصل است:الباب الاول: في مولده الشريف الى بعثته‌الباب الثاني: في مبعثه و دعائه الناس الى‌الدين الحق و هجرة المسلمين الى الحبشة و خروجه الى الطائف.الباب الثالث: في هجرته الى المدينة و ما ترتب على ذكر من المظاهر الاسلامية و الظواهر التعليمية.الباب الرابع: في تفصيل الظواهر التى حدثت بعد هجرته الى وفاته(ص). در اين باب طى ده فصل به بررسى وقايع سالهاى اول تا دهم هجرت پرداخته مى‌شود.الباب الخامس: في وفاته(ص) و ذكر بعض اخلاقه و صفاته و معجزاته و أزواجه و أعمامه و أخواله و موليه و خدمه و حشمه.در پايان كتاب فرزند مؤلف طى جدولى به ضبط نام غزوات، سال وقوع غزوه و شمار افرادى كه جزو سپاهيان اسلام يا مشركين بوده‌اند پرداخته و توضيحاتى ارائه نموده است.
كتاب مشتمل بر پنج باب و هر باب متضمن تعدادي فصل است:
 
الباب الاول: في مولده الشريف الى بعثته‌
 
الباب الثاني: في مبعثه و دعائه الناس الى‌الدين الحق و هجرة المسلمين الى الحبشة و خروجه الى الطائف.
 
الباب الثالث: في هجرته الى المدينة و ما ترتب على ذكر من المظاهر الاسلامية و الظواهر التعليمية.
 
الباب الرابع: في تفصيل الظواهر التى حدثت بعد هجرته الى وفاته(ص).  
 
در اين باب طى ده فصل به بررسى وقايع سالهاى اول تا دهم هجرت پرداخته مى‌شود.
 
الباب الخامس: في وفاته(ص) و ذكر بعض اخلاقه و صفاته و معجزاته و أزواجه و أعمامه و أخواله و موليه و خدمه و حشمه.
 
در پايان كتاب فرزند مؤلف طى جدولى به ضبط نام غزوات، سال وقوع غزوه و شمار افرادى كه جزو سپاهيان اسلام يا مشركين بوده‌اند پرداخته و توضيحاتى ارائه نموده است.


[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش