پرش به محتوا

اعلام قرآن از دائرةالمعارف قرآن کریم: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'فارسى' به 'فارسی'
جز (جایگزینی متن - 'براى' به 'برای')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - 'فارسى' به 'فارسی')
خط ۲۹: خط ۲۹:


== ساختار ==
== ساختار ==
کتاب حاضر از مقدمه مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن و مقدمه بخش علوم قرآنى دائرةالمعارف قرآن كريم و متن کتاب (شامل سه جلد: 1- آدم- احقاف، 2- احمد(ص) - ايوب(ع) و 3- بئر معونه- پولس) تشكيل شده است كه در هر جلد اعلام به‌صورت الفبايى معرفى شده‌اند. زبان و ادبيات کتاب، زبان فارسى به صورت روان و رساى امروزى است. روش نويسندگان، پژوهشى و تحليلى همراه با استناد به منابع معتبر قديم و جديد است.
کتاب حاضر از مقدمه مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن و مقدمه بخش علوم قرآنى دائرةالمعارف قرآن كريم و متن کتاب (شامل سه جلد: 1- آدم- احقاف، 2- احمد(ص) - ايوب(ع) و 3- بئر معونه- پولس) تشكيل شده است كه در هر جلد اعلام به‌صورت الفبايى معرفى شده‌اند. زبان و ادبيات کتاب، زبان فارسی به صورت روان و رساى امروزى است. روش نويسندگان، پژوهشى و تحليلى همراه با استناد به منابع معتبر قديم و جديد است.


== گزارش محتوا==
== گزارش محتوا==
خط ۴۲: خط ۴۲:




برای کتاب حاضر، فقط فهرست مطالب و منابع تنظيم شده است. اين کتاب به‌صورت مستند تنظيم شده است و متن عربى آيات همراه با شماره و نام و نشان آيات و سوره‌ها در متن کتاب آمده است.<ref>مثلاً ر. ك: متن کتاب، ج1، ص228 و ج3، ص555</ref>؛ افزون بر آن، نويسندگان ارجاعات ديگرشان را به‌صورت پاورقى آورده‌اند. اين پاورقى‌ها به‌صورت عموم، استنادى و ارجاعى است و در آن نام منبع مورد استفاده همراه با ذكر شماره جلد و صفحه مورد نظر نوشته شده.<ref>مثلاً ر. ك: متن کتاب، ج1، ص55 پاورقى 1- 2- 3- و...</ref>و در آن پاورقى‌هاى توضيحى يا انتقادى مشاهده نگرديد. در مقدمه مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن آمده است: کتاب حاضر با هدف جبران كمبود كتب اعلام قرآن به زبان فارسى تدوين يافته و امورى مانند جامعيت مدخل‌ها، جامعيت مباحث، بهره‌گيرى از منابع دست اول و فراوان، بهره‌گيرى از نظام ارجاعات را مى‌توان از امتيازات اين مجموعه بر تأليفات مشابه برشمرد.<ref>پيشگفتار، ج1، ص13</ref>همچنين در مقدمه بخش علوم قرآنى دائرةالمعارف قرآن كريم -كه مشخصات نگارشى آن حتى اسامى نويسندگان نيز معلوم نيست-، در مورد اصطلاح و دانشى به نام «اعلام قرآن» و اقسام آن در قرآن و پيشينه بحث درباره آن و نيز اصطلاح و دانشى به نام «مبهمات قرآن» و حكمت آن و آثارى كه در اين زمينه نوشته شده توضيحاتى ذكر شده است.<ref>ر. ك: مقدمه، ج1، ص21- 54</ref>
برای کتاب حاضر، فقط فهرست مطالب و منابع تنظيم شده است. اين کتاب به‌صورت مستند تنظيم شده است و متن عربى آيات همراه با شماره و نام و نشان آيات و سوره‌ها در متن کتاب آمده است.<ref>مثلاً ر. ك: متن کتاب، ج1، ص228 و ج3، ص555</ref>؛ افزون بر آن، نويسندگان ارجاعات ديگرشان را به‌صورت پاورقى آورده‌اند. اين پاورقى‌ها به‌صورت عموم، استنادى و ارجاعى است و در آن نام منبع مورد استفاده همراه با ذكر شماره جلد و صفحه مورد نظر نوشته شده.<ref>مثلاً ر. ك: متن کتاب، ج1، ص55 پاورقى 1- 2- 3- و...</ref>و در آن پاورقى‌هاى توضيحى يا انتقادى مشاهده نگرديد. در مقدمه مسئول مركز فرهنگ و معارف قرآن آمده است: کتاب حاضر با هدف جبران كمبود كتب اعلام قرآن به زبان فارسی تدوين يافته و امورى مانند جامعيت مدخل‌ها، جامعيت مباحث، بهره‌گيرى از منابع دست اول و فراوان، بهره‌گيرى از نظام ارجاعات را مى‌توان از امتيازات اين مجموعه بر تأليفات مشابه برشمرد.<ref>پيشگفتار، ج1، ص13</ref>همچنين در مقدمه بخش علوم قرآنى دائرةالمعارف قرآن كريم -كه مشخصات نگارشى آن حتى اسامى نويسندگان نيز معلوم نيست-، در مورد اصطلاح و دانشى به نام «اعلام قرآن» و اقسام آن در قرآن و پيشينه بحث درباره آن و نيز اصطلاح و دانشى به نام «مبهمات قرآن» و حكمت آن و آثارى كه در اين زمينه نوشته شده توضيحاتى ذكر شده است.<ref>ر. ك: مقدمه، ج1، ص21- 54</ref>


تاريخ آغاز و انجام نگارش اثر حاضر به‌صورت دقيق مشخص نيست جز آنكه مركز فرهنگ و معارف قرآن در سال 1376ش با هدف ارائه اطلاعات ناب و اصيل در قلمرو موضوعات قرآنى، كار تدوين دائرةالمعارف قرآن كريم را آغاز كرد.<ref>پيشگفتار، ج1، ص12</ref>اولين و دومين جلد اثر حاضر در سال 1385ش و سومين جلد در سال 1386ش منتشر شده است.
تاريخ آغاز و انجام نگارش اثر حاضر به‌صورت دقيق مشخص نيست جز آنكه مركز فرهنگ و معارف قرآن در سال 1376ش با هدف ارائه اطلاعات ناب و اصيل در قلمرو موضوعات قرآنى، كار تدوين دائرةالمعارف قرآن كريم را آغاز كرد.<ref>پيشگفتار، ج1، ص12</ref>اولين و دومين جلد اثر حاضر در سال 1385ش و سومين جلد در سال 1386ش منتشر شده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش